Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D40X produktfoto objektivval

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterSfa

Aktiv medlem
Produktfoto har jag aldrig snuddat vid tidigare.
Har sökt bland diskussionerna här, men får för mycket info för att kunna sortera.

Det jag undrar:
Som första objektiv för produktfoto:

Är det AF-S VR MICRO 105/2.8 IF-ED MAKRO, som är bästa startobjektivet?
Eller är brännvidden för lång på den?

Kameran som sådan bör klara det fint. Och enda optiken jag har för tillfället är kitobjektivet 18-55. Som jag visserligen kan starta med iaf.

Jag planerar att "extraknäcka" på mitt ordinarie jobb.
Produkter så ni ser storlekarna det handlar om, finns på våra hemsidor:
www.pocketgoniometer.com
och www.fibro.se

Det såg ut att vara produkter för industriellt bruk, eller? Jag antar att köparen vill se hela produkten och inte bara en massa artistiskt förstorade smådetaljer.

105VR ger alldeles för kort skärpedjup när du kommer nära. Nya 60 micro med af-s passar något bättre till produktfoto skulle jag tro. Dessutom är det billigare och kommer att balansera bättre på din kamera.

Egentligen ska du ha ett objektiv med tilt and shift, för att kunna luta skärpeplanet så att det täcker hela produkten.

Starta med ditt 18-55 och du ser om 60 micro skulle vara ett bra komplement. Tänk på ljussättningen och att använda stativ om du har möjlighet.

Jo det är helt rätt.
Jag missade i hastigheten dessutom den brännvidds förlängning som blir på DX format. Hammnar på runt 160mm.

De intrument som fanns på pocketgoniometer är tämligen små, medan fibro sortimentet är större labb modeller.

Stativ har jag. Ljus har vi redan i olika uppsättningar då flertalet intrument arbetar med videokamera och vi behöver ljussätta provmaterialet på olika sätt.

Ärligt, så har jag ännu inte provat fullt ut med kitobjektivet mer än enkla foton direkt på skrivbordet.
Det jag var ute efter när jag tittade på macro objektiv, var skärpa och minimera rena bildfel som kan upstå på ett billigare objektiv. Även om nu detta kit objektivet är bra om man ser till vad man får för kostnaden.

Jag såg tilt objektiven också, men kändes som ett för stort första steg.

För webbpubliceringsändamål kan jag tänka mig att ditt 18-55 räcker till. Trycksaker kan ställa lite högre krav beroende på hur stora bilderna ska bli.

Det viktiga tycker jag är att blända ner objektivet till optimal arbetsbländare. Kan tänka mig att den är runt f/11 på det objektivet.

Jag håller med Per, ett nedbländat kit-objektiv räcker utan problem för web-bilder upp till 1000*1000. Med efterbehandling så kan du lägga upp dem i full storlek.

Viktigast är att du får till spännande vinklar som ändå visar hela produkten. Gå helst inte över f8 om skärpedjupet räcker till. Använder du omkring 24-40mm så är distorsionen liten och skärpedjupet ganska stort.

Makro-objektiv är skarpa, men det syns bara vid en direkt jämförelse. Med okända motiv tror jag inte att kunden blir missnöjd med kvaliten från 18-55.

mvh. Adam

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto