ANNONS
Annons

D40x eller Coolpix P5000

Produkter
(logga in för att koppla)
Vilken ska man välja...

Min gamla Coolpix 880 klarar allt jag vill om än via många knapptryckningar.. (tagit en säkert 30 000 bilder..)

Vill ha en ny liten kamera då jag tycker motiven blir fler då den är med mer.. Pengar styr lite. D80 har jag inte råd med. Kör mycket i auto men leker gärna manuellt. Riktigt svårt är det.. Kan en kompaktare som P5000 något som inte D40x kan?

Hur hade ni gjort ?

Om du redan har en kompakt som funkar OK så tycker jag du skall satsa på en systemkamera. Då kan du använda det verktyg som passar bäst för tillfället.

Jag är inte påläst på vad en P5000 kan men dess "enda" fördel är säkert bekvämligheten och priset. I allt annat som t ex bildkvalité, snabbhet, flexibilitet är väl ALLA dagens systemkameror bättre än ALLA kompakter.

Mvh
Anders

Riktigt svårt är det.. Kan en kompaktare som P5000 något som inte D40x kan?

P5000 kan du stoppa i fickan!
Försök det med D40x:n

D40x har inte möjlighet till att arbeta med alla objektiv från Nikon, men större bildsensor, än vad P5000 har, bör ge mindre brus vid ISO400.
Upp till ISO200 är nog matchen jämn.

P5000 är så pass ny, har inte ens sett den i verkligheten.

Objektiv

Objektiven måste ju ha egen motor. Men de släpper ju många nu med motor.. som sen t om har VR vibrations reducering så man kan ju klara sig hyfsat på utbudet där tycker jag.

Med försäkring, ett extra objektiv, väska, minnes kort. - kommer man bra upp i pengar med en D40x.
Skulle man klämt en D80 hade haft råd med huset typ..

P5000 är ju så liten.. motiven blir ju fler...

aaah de e svårt :)
Vill ha en systemar så blir nog en d40x -are

Lars,

Om du skall citera mina inlägg får du gärna göra det korrekt. Det du citerade har jag inte skrivit.

Däremot skrev jag just att bekvämligheten var det som talade för en kompakt. Jag trodde det var uppenbart att jag därmed menade sådan som att den går ner i fickan och att man slipper byta objektiv.

Mvh
Anders

ibdigitalart skrev:
Vilken ska man välja...

Min gamla Coolpix 880 klarar allt jag vill om än via många knapptryckningar.. (tagit en säkert 30 000 bilder..)

Vill ha en ny liten kamera då jag tycker motiven blir fler då den är med mer.. Pengar styr lite. D80 har jag inte råd med. Kör mycket i auto men leker gärna manuellt. Riktigt svårt är det.. Kan en kompaktare som P5000 något som inte D40x kan?

Hur hade ni gjort ?
Om du är nöjd med vad din 880 klarar så finns det egentligen ingen anledning att sukta efter en DSLR. Dagens kompakter är dessutom rejält uppgraderade jämfört med din 880. Fördelen med en kompakt är att den rymmer mycket möjligheter i ett litet skal. En DSLR är anturligtvis bättre sett till bildkvaliten. Den kräver dock att du ex måste inhandla två eller tre objektiv för att kunna göra samma saker som med kompakten. Ta också en titt bland Canons och Sonys kompakter, de har många prisvärda högpresterande modeller. Som tidigare nämnts så ryms ju kompakten i fickan vilket en eldrig så liten D40 gör, med optik monterad.

Lars,

Om du skall citera mina inlägg får du gärna göra det korrekt. Det du citerade har jag inte skrivit.

"Riktigt svårt är det.. Kan en kompaktare som P5000 något som inte D40x kan?"

Hoppsan, du har rätt, det var Ingemar Blom som skrev texten ovan?
Ursäkta!
I lampans svaga sken och att ge ett snabbt svar, då blev det fel person/text.

såhär ligger det till va..

vill man ha en kompakt kamera så väljer man en kompaktkamera (oväntat va?) vill man också kunna byta objektiv, använda extern blixt och annat trams så väljer man en systemkamera...

Det finns fördelar och nackdelar med allt.

Du lär knappast börja ta sjukt mycket bättre bilder för att du köper en systemkamera i vilket fall som helst.

Jag har ett enormt D1x hus som jag behöver men jäklar vad skönt det är att springa runt med den lilla coolpix 3100 som jag också har..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar