Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D400 USB-Kabelängd?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nikonf100

Avslutat medlemskap
Hej!

Med min kamera Canon 400D följer ju ett program som tillåter mig att kunna ta bilder som direkt sparas/visas på PC skärmen. Men nu till mitt problem.

Jag har en USB Kabel som är 5 m och detta fungerar utmärkt med min stationära dator, men när jag byter till min laptop, som jag tänkt ta med mig till min tänka studio så fungerar inte detta med laptopen?

Beror detta på laptopens strömförsörjning som kanske är sämre en den stationära, någon som har liknade problem eller måste jag går ner till en kortare USB kabel.

/Martin

En fem meter lång USB-kabel kan nog vara ett gränsfall. Dels kan den (som du själv inser) ge ett onödigt spänningsfall till Busansluten utrustning (men jag tror väl inte att Canonkameran tar ström från USB-kabeln?). Det är också fullt tänkbart att Laptopen kan vara mer kritisk avseende signalnivåerna.

Prova med en kortare kabel i första hand. Behöver du ha så lång kabel som fem meter, så överväg en USB-kabel med linjeförstärkare. En sådan hjälper inte mot spännings/strömproblemen, men då finns det adapters som hämtar ström från två USB-urtag eller från ett fristående nätaggregat.

Man brukar ange 5m som maxlängd för USB anslutna enheter. Jag kör en 5 + 0,5m sladd. Den funkar på min laptop (Dell D800), men inte på min stationära (HP pavillion XXXX), så jag har tvärtomproblem. Men jag utgår från samma teori, det beror på hur mycket kräm den klarar att slänga ut på USB porten. Skillnaderna är antagligen små, men blir märkbara när man närmar sig gränserna.

Man kan komma runt problemet genom att slänga på en repeater eller en egen strömsatt hub som någon skrev, men då blir det ju helt plötsligt mer knöligt med än mer utrustning.

Finns det inget USB->WIFI-kit så du kan köra trådlöst till datorn istället? Eller måste kommunikationen absolut gå via USB-kabel?

Jag tänkte mig en liten WIFI-plugg med rätt kontakt i kameran och en vanlig WIFI-plugg i USB-uttaget i datorn.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar