Annons

D40?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jack-91

Medlem
Hej, är nu inne på att skaffa mig en D40 istället för en långzoom-are (Hurraaa!) Då undrar jag nu, blir bilderna bra även i datorn när man eventuellt förstorar dem med tanke på att den har 6,1 Mpx ( Pixelhysteri!)

Sedan undrar jag då, har kört med en kompaktkamera tidigare (casio exilim ex-z75) kommer jag då bli förbryllad över att kameran kommer ta mycket bättre bilder? Störde mig innan på min tidigare kamera att den hade väldigt brusig bild så fort det vart Liiiite mörkt.

Tacksam för snabba svar :)

Pixelhysteri? :) jag tror säker du kommer bli nöjd - framför allt eftersom jag sett annonser om D40 för 3000:- nu!

3000x2000 pixlar räcker ganska långt, framför allt om du använt kompaktkameror fram tills nu - de är mycket mjukare "per pixel" än en systemkamera under allt utom perfekta ljusförhållanden. D40 håller tyvärr inte alldeles modern standard vad det gäller hög-iso egenskaper, men dess ISO 800 är oftast bättre än iso 200 i även en mycket bra kompaktlösning.

Så.... Ja, även om du skulle vilja förstora bilder i efterhand (varför skulle du vilja det? skriver du ut planscher? Har du en skärm med högre upplösning än 3000x2000???) så är 6MP systemkamera överlägset 10-12MP kompaktkamera i nästan alla sammanhang.

Om du är pengamässigt begränsad så är D40 ett bra "instegsval" :) Skulle du senare besluta dig för att byta upp dig är ju den kontanta förlusten ganska liten...

Håller med ovanstående...

http://www.dpreview.com/gallery/nikond40_samples/

du kan ladda ner orginalsamplingar från ovanstående så ser du hur brusiga de är. Dock är de här bilderna oftast väldigt mycket bättre än de man tar själv utan stativ och kanske med dåligt ljus etc. Men den sista är ivarje fall på iso1600. Dock är det eg med dåligt ljus man ser bruset i iso1600.

Jag såg Nikon D60 någonstans i mellandagarna för 3990 med optik.. MYYYCKET bättre sensor och programvara. Mycket mindre brus och ger bildkvalité som räcker gott även för proffs.

Okej, har nu beställt en D40 för 3109:- inklusive frakt från elgiganten. Har några objektiv hemma från en gammal nikonkamera, går dessa att sätta på och använda på kameran även fast de inte har inbyggd outofokus motor?

Okej, har nu beställt en D40 för 3109:- inklusive frakt från elgiganten. Har några objektiv hemma från en gammal nikonkamera, går dessa att sätta på och använda på kameran även fast de inte har inbyggd outofokus motor?

Och om det inte är "-D" - varianter så kommer inte ljusmätningen funka... Men det gör den inte på något under D300-modellen.

Jag såg Nikon D60 någonstans i mellandagarna för 3990 med optik.. MYYYCKET bättre sensor och programvara. Mycket mindre brus och ger bildkvalité som räcker gott även för proffs.

Jag hade själv för mig om att det var tvärt om. Eller i alla fall när det gäller brus, att D40n är något bättre än D60n.

Är det någon som har bilder tagna med en D40, Kit objektivet och utan stativ och shit? =) Har beställt en D40 nu och sjukt nyfiken på resultatet ^^

på pbase kan du söka på camera m sökfunktionen
på dpreview finns också d40 pix

vill inte göra dig besviken med att lägga upp mina tråkiga bilder ;)
dessutom får de inte riktigt plats här

Nu har jag äntligen fått en min D40 =D

Undrar nu, i seriebildtagningsläget, kan man då fota med blixt eller går det inte? i sådana fall, vilken inställning/ar ska jag ha på då?

// Jack =D

Beror på vad du har för blixt och hur mkt slagstyrka du behöver! Kör du blixten manuellt (ställs in från menyn vill jag minnas) och ställer den på t.ex 1/4 och slutartiden på 1/60 och sen får du sköta resten manuellt med lite högre ISO och större bländare (litet bländartal) så kommer den orka några bilder men den ger ju inte så mkt ljus...
Kanske går att köra den automatiskt med?

! D40 håller tyvärr inte alldeles modern standard vad det gäller hög-iso egenskaper, men dess ISO 800 är oftast bättre än iso 200 i även en mycket bra kompaktlösning.

Alldeles galet! D40:an är en av de bästa kamerorna på högre ISO och blir ännu bättre om man kramar ut allt ur sensorn genom att köra RAW.

Jpg-bilder direkt ur kameran håller dock något högre kvalitet på D60 än D40 pga av förbättrad jpg-motor. Men som sagt: man kramar ur ännu mer med RAW.

För ett pris runt 3000:- är den nog det bästa köpet av alla DSLR idag.

/En som övergett Canon, Olympus och Pentax och "bytt ned sig" pixelmässigt till D60/D40 för bildkvalitetens skull

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar