Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fuji F30/F31 vs Canon 850IS vs Casio Z1000 och andra jämbördiga modeller?

Produkter
(logga in för att koppla)
Intressant. Vet du om detta är ett specifikt problem för Olympus Type-H-kort eller har även andra tillverkare problem med dessa kort?

En fråga som är befogad nu när problem med Type-H-kort uppmärksammats är om kameran verkligen behöver (läs: utnyttjar) snabbare kort än Type-M?

Ma_Ni skrev:
Finns det nån anledning att -inte- välja det snabbare Type-H-kortet till F31, dvs att det t.ex inte funkar lika bra eller nåt?

Har man ett H-kort är ju inte XD kortet någon flaskhals när kameran vill lagra bilden. Därför finns det ingen anledning att köpa långsammare M-kort när det finns H-kort om det bara skiljer några kronor.

Det finns tre typer av XD kort, standard med S eller utan bokstav, M-kort som står för Multi Level Cell som inte är så snabba, sen H-kort för High Speed skriver 4MB/s och läser 5MB/s.

Jag har använt XD H-kort till både F11 och F30 och det har fungerat utmärkt.

Att Olympus drar tillbaks H-kort kan bero på att gamla kameror ofta har problem med nya och snababre kort, försök sätta in senaste snabba RAM minnet i en 2 år gammal dator, det går inte, kompabilitetsproblem finns överallt.

MVH
.

Har man ett H-kort är ju inte XD kortet någon flaskhals när kameran vill lagra bilden. Därför finns det ingen anledning att köpa långsammare M-kort när det finns H-kort om det bara skiljer några kronor.

Fast ÄR ett standard xD-kort en flaskhals vid fotografering och/eller filmning med F31? Jag förstår ditt resonemang, men OM standardkorten är stabilare än HighSpeed-korten så spelar det ju ingen roll. Iaf inte om jag bara tänkt använda xD-kortet till F31 (vilket är troligt).

Jag har använt XD H-kort till både F11 och F30 och det har fungerat utmärkt.

Vilket/vilka fabrikat av xD H-kort har du använt?

Att Olympus drar tillbaks H-kort kan bero på att gamla kameror ofta har problem med nya och snababre kort, försök sätta in senaste snabba RAM minnet i en 2 år gammal dator, det går inte, kompabilitetsproblem finns överallt.

Ja, kompatibilitetsproblem finns och därför låter det underligt om de skulle dra tillbaka snabbare minnen _enbart_ pga att de inte funkar med äldre kameror. Det borde inte räcka som anledning. Instabilitet eller annat strul borde ju vara en mer tänkbar anledning. Minnestillverkare drar ju inte direkt tillbaka RAM-minnen pga att inte äldre datorer klarar de nya kretsarna.

XD kort

Troligtvis spelar det inte så stor roll om man har S, M eller H på sitt XD minneskort på kompaktkameror.

Men om intresset ökar och du även köper en systemkamera som använder XD kort så kan hastighten spela roll. Och har man ett H kort så är det bara att stoppa det i systemkameran så är inte det en flaskhals, slipper man köpa nytt bara på grund av slött minneskort.

Jag använde Fujis XD High Speed kort, 512 MB och 1 GB. Det fungerade helt problemfritt till F11 och F30 så ett H kort är inget att tveka på.

Jag tror det är Matsushita som tillverkar XD korten till både Fuji och Olympus.

Men Olympus har dessutom någon speciell funktion på sitt XD kort som bara senare Olympuskameror kan utnyttja, se olympus websida.

Antagligen är det denna speciella funktion som skapar problem för Olympus med sina H kort.

Jag har inte hört nåt om att det är nåt problem med Fujis XD kort.

MVH
.

Jag rekomenderar det snabbare kortet av dom ovan, då blir kameran klar för nytt foto snabbare. En annan fördel som fuji har vid iso400/800 är att blixten går längre, vid iso100 täcker ej kompaktkamerorna mer än kanske 2meter och med iso400/800 kanske 4meter. En extern blixt med inbyggd utlösare passar fint till, kan tex slås i ett vitt tak.

Ma_Ni skrev:
Nu har jag faktiskt beställt en F31FD

Kanske du kan skriva en blänkare vad du tycker om F31 när du haft den lite och tagit en del bilder. Kameran har stor potential, bara man lär känna den.

(angående GP artikeln)

Jag som trodde man hade en kamera för att kunna ta bra bilder med lite brus, det är väl bilden som är viktigast av allt.

Ursäkta men man köper väl inte en kamera för menyerna, eller ?

Vad människor tycker om menyerna är subjektivt, det finns lika många uppfattningar som det finns människor.

Ursäkta igen, men jag tycker Canon, Nikon och Olympus skall härma Fuji och satsa på att få ner bruset i alla kompaktkameror.

En bild säger mer än tusen ord

http://www.dpreview.com/reviews/fujifilmf30/page12.asp

MVH
.

Beställningen från Webhallen blev allt annat än lyckat. De skickade en F30 istället och strulade när jag skulle skicka tillbaka den så jag hävde köpet. Istället beställde jag en F31 från TBH.se som faktiskt anlände idag, fredag 9 mars. Ska försöka få tid över att bekanta mig med den nu i helgen.

Visst är det irriterande när man väntar på en kamera och så strular det.

Både privat och i jobbet hade jag använt Nikon, Canon, Olympus och Kodak, men kompaktkamerornas brus behövde minskas för att få bättre bilder.

Hittade Fuji F11 med lågt brus och bäställde en sån via internet för det såg ut som de hade såna hemma, efter några dar fick jag reda på att de väntade på att få hem F11 om nån vecka.

Jag avbokade ordern och gick till en fotobutik och tesatde F11, vart så nöjd så jag köpte den direkt.

Men visst är det så att jag tar bättre bilder nu med F11 än när jag precis köpt den, man har liksom lärt känna kameran och dess egenskaper.

MVH
.

Nu har jag haft min F31 i ett par veckor och även om jag inte använt den i så många situationer att jag kan ge ett detaljerat omdöme så har jag skapat mig en övergripande åsikt om kameran.

Positivt
+ Klart skarpare och bättre bildkvalitet än min gamla Canon IXUSi och betydligt bättre kvalitet i svagt ljus utan blixt. Detta var väntat och den största anledningen att jag köpte just F31
+ Robust och gedigen konstruktion
+ Menysystemet bättre än förväntat även om det finns ett par störiga inslag (se nedan)
+ Lång batteritid

Negativt
- Tjock och tung för att vara kompaktkamera
- Ej möjligt att radera en bild direkt efter man tagit den (måste ändra till visningsläge)
- Ej standard-mini-USB-kontakt in i kameran, dvs måste ha med sig kabeln till andra vid överföring av foto (jäkligt störigt eftersom merparten har mini-USB-kontakt)
- Endast 12-timmarsklocka
- Ej möjligt att aktivera Face Detection-funktionen i manuellt läge och A/S-läge

Jag har också några funderingar och frågor:

1. Är det jag som fått ett måndagsex eller har uppåt och nedåt på cirkelknappen (som har Menu/OK i mitten) inte lika stort "tryckavstånd" ner som vänster/höger, dvs det känns inte lika tydligt/distinkt när man trycker uppåt/neråt som vänster/höger?

2. När använder ni generellt er av programlägena respektive manuell- och A/S-läget? Alltså har ni nån allän tumregel för när det kan vara bäst att välja ett av programmen jämfört med manuell inställning? Och när lämpar sig i så fall A/S? Jag är som sagt amatör, men det kan vara bra att få en bild av hur man kan resonera vid fototillfället.

3. När använder ni Chrome-färgläget?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar