Annons

D40 vs K100d vs Beggad A100

Produkter
(logga in för att koppla)
janne_145 skrev:
iof e ovanstående review till canons fattning....
Har haft alla och MIN slår lätt de andra i min mening. Nu får man ju ta alla reviews uppfattningar med en nypa salt (även min mening) eftersom alla reviews skriver/tycker olika.

Det är sant, men Photozone har sina tyckanden underbyggda med mätningar, vilket jag tycker ger en viss tyngd.

Men självklart är det användaren själv som ska tycka om sina produkter, inte en recensent. Jag vill inte regna på din parad, bara ge mera beslutsunderlag. No offence!

Per.
 
fältan skrev:
Det blev en D40 med 18-55kit samt ett Nikon 55-200 med VR.
Enormt enkel att lära sig.

Sjukt nöjd än så länge!
Har precis samma uppsättning som du. Du kommer säkert att fortsätta vara nöjd, trots att vissa puritaner anser att fotograferande ska vara svårt och förknippat med släpande av tung utrustning. Har svårt att förstå misstroendet mot denna smidiga kamera med utmärkt bildkvalitet...
 
FlyerOne skrev:
Adam, Adam, Adam!



1) Vad är det du håller på med?

Nu tror jag iofs inte att du har en susning, men om så ändå skulle vara fallet, så blir nästa fråga:

Defacto har jag testat, och kameran är dålig på att exponera i blandljus, t.o.m. Sonys egna killar erkänner att den kunde vara bättre. Jag har tur - jag har de flesta kamerorna i butiken.

2) Varför gör du detta?

Idag kommer det fler och fler nya användare av DSLR kameror - de har inte en susning om P/A/S/M, utan de vill ha en kamera som tar bra bilder väldigt enkelt. Den viktigaste delen i kameran är förmågan att hitta fokus i olika miljöer och att exponera rätt, oavsett megapixlar, bildstabilisator etc. Är det då rätt att promota en kamera som ställer högre krav på färdigheter hos fotografen - skall det inte vara enkelt att få tillräckligt bra bilder?

Hälsningar

Adam
 
När man jämför exponeringar, t.ex. med Canonbilden med utbrända högdagrar i bloggen ovan, kan det vara värt att veta att även vissa fanatiska Nikon- och Canonister tycker att de märkena överexponerar och rekommenderar regelbundna underexponeringar:
"Many Nikon and Canon cameras tend to overexpose right out of the box, which gives better results for backlit faces in bad, contrasty lighting often used by the inexperienced, but looks awful if you are paying attention."

http://www.kenrockwell.com/tech/camera-adjustments.htm

...men visst, är man störst på marknaden så blir alla andra avvikande, även om de andra faktiskt gör rätt (Canon och Nikon har dock också själva insett problemen och stoppat in högdagerexponeringsläge i nya husen).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.