ANNONS
Annons

D40 vs K100

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter_jkpg

Ny medlem
Hej
Mitt första inlägg här men jag hoppas att frågan inte har blivit ställd allt för många gånger innan.

Jag är en amatörfotograf som funderar på att köpa min första digitalsystemkamera.
Har kolla runt på nätet och fastnat för Nikon D40 och Pentax K100, men jag kan verkligen inte välja vilken jag ska köpa.

D40:n säljs just nu med 18-55 objektiv och SB400 blixt för ca 5000kr medans K100 kostar 5800kr med 18-55 utan extrablixt.

Vilken skulle ni välja?
Varför?
Är skakreduceringen värd dom extra pengarna?
Eller är det fler saker som talar för K100:an?

Det man kan tillägga är oxå att jag har en gammal Pentax ME (som jag älskar), enligt vad jag förstår så skall mina gamla (riktigt gamla) objektiv fungera på K100 oxå stämmer detta?

Kan ju berätta lite om vad jag kommer att använda kameran till oxå:
Jag fotar mest porträtt men även endel under ganska svåra ljusförhållanden (konserter), är det någon av dessa två som är bättre än den andra på dåliga ljusförhållanden?

Det går bra att använda gamla objektiv med K100D, jag kör objektiv från en Pentax MG till min K10D.

Som en skrev så spelar det nog inte så stor roll vilken kamera du väljer, men har du gamla gluggar till Pentax så känns ju valet bra mycket lättare.
Om du inte vet om dina Pentax-gluggar passar kan du ju alltid ta med dom till affärn och be att få testa detta innan du köper. Kan inte exakt men tror pentax är en av de tillverkarna som är "längst" bakåtkompatibla, så gluggarna passar nog =)

Jo, det finns egentligen ingen gräns för hur gamla objektiv man kan använda. Den klarar alla objektiv med K-fattning, som funnits sedan 70-talet, plus objektiv med gängfattning som funnit sedan... gud-vet-när.

Pentax K100D har bästa dynamiska omfånget efter Fuji S3 så visst finns det en fördel där i vissa ljusförhållanden. K100D är en mer komplett kamerea. Nikon har satsat på att göra en liten enkel och billig dslr med D40 och har följaktligen bantat bort en del saker som af-motor, af-punkter, topdisplay mm

Har dom likvärdig bildkvallitet eller..........
Var o kände på dom, det känns som pentaxens optik var typ "knackig" i zomen och d40 ans optik kändes mera gedigen
Nu har ju nikon även en d40x också.

Ja, bildkvaliteten är ungefär samma på instegs-systemkamerorna, det är mer optiken som gör skillnad.
Kände du på Pentax och Nikons 18-55-kitobjektiv? Jag vet inte hur kvalitetskänslan är på något av dem, men Pentax 18-55 ska ha rätt okej prestanda för att vara ett kitobjektiv.

Detta tjat om bakåtkompatibilitet är mer pinsam än pixelhysterin.

Ärligt talat, hur ofta vill man använda gamla manuella objektiv (ej makro) på kameror med "värdelösa" sökare? Blanda inte ihop bildkvalitet med byggkvalitet! Det finns några fasta gluggar och någon enstaka zoom som är bättre än dagens AF varianter. Då ska man dessutom räkna in antalet missade bilder i ekvationen, så ser man direkt att MF kanske inte är så kul, även om det är gratis eftersom man redan har gluggen.

Folk som äger BRA gamla objektiv brukar skriva exakt vilka det är och ber sällan om grundläggande råd. De flesta gånger handlar det om 35-100/3.5-5.6 zoomar som folk trycker på, vilka har inte en chans mot exempelvis Nikons 18-70DX eller pentax 16-45/4.

Nja, jag är mest glad över att jag kan komplettera min 16-45/4,0 med ett fast, ljusstarkt 50/2,0. Och att jag kan sätta på pannkaksobjektivet 40/2,8 och spara plats när det behövs. Och sedan har du ju rätt i att det känns underbart att fingra på en solid metallbit och inte något plastrappel. Systemkameror ska vara i metall, och därmed basta! ;)

jag har själv en k100d så tank på att jag kanske är lite partisk när jag skriver detta.

Jag hade nog valt en D40x framför en k100d men
helt klart en k100 före en d40(utan X)

bakåtkompatibliteten är mindre viktig, det enda gammla objektiv jag använt är mitt 50 1,7 och det endast vid poträttfoto i studio när man har all tid i världen...

AS är inte så viktigt, men rätt trevligt att ha....

Har inte fotat så mycket med d40, men tycker helt klart att k100d är bättre att hålla i, men om du inte bryr dig om AS så välj den tu tycker känns bäst i handen....

Tack för alla svar!

Det blev en K100 då jag tyckte att den kändes lite "robustare" och låg bättre i handen.
Sen så är det är det ju alltid trevligt att kunna använda sitt gammla 50mm 2.0F objektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar