Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D40 för utskrifter större än ett A4:a?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefan S.

Medlem
Hej!

Jag funderar på att köpa en Nikon D40 med kitobjektiv för 4200 kr. Det jag undrar är om 6 megapixel är tilräckligt för att göra förstoringar på över en A4:a. Hur tror ni resultaten blir?

Eller är D40x värd en tusenlapp extra för 10 megapixel?
 
Hur nära tänker Du vara?

Jag har en banner på dass, 25% av höjden och 50% av bredden från en 7,1 Mpix-bild, det blir väl 1/8 av bildens pixlar. Den är uppdragen till 40 x 100 cm och fungerar UA, om man står mer än en meter från den.
 
kan inte tänka mig att det skulle vara problem att göra utskrifter större än A4 med D40.

jag gör utskrifter i A3-format med min 4Mp-kamera och det blir väldigt bra resultat av det.
 
Upp till A3 är inga problem alls att skriva ut foton . Själv har jag sålt flera A3 bilder fotade med min D50.....=6mp. Har sett kanon utskrifter från en Nikon D2h i A3 format. Den har 4,1 mp. Vidare finns det program som gör att du kan omvandla bildfilen så du kan skriva ut hur stort som helst.

Kanske köpa en D40 hus, och lägg den extra tusenlappen på ett bättre objektiv. Ex Sigma 18-50/2,8 med HSM, eller nått annat trevligt objektiv som passar ditt fotande. Tänk bara på att objektivet måste ha inbygg AF motor om du vill slippa focusera manuellt.
 
Hur stort du kan skriva ut beror ju på från vilket avstånd bilderna ska ses. Ska du sitta och detaljgranska med lupp kan du nog inte skriva ut så mycket större än a4 iaf, ska du se den på två kilometers håll kan du göra den ganska enorm utan att se några större fel tror jag.

Jag har skrivit ut beskurna bilder i A4-storlek från min D40 och de ser bra ut även på nära håll, så lite större än A4 borde gå om du inte beskär dem för hårt.

Sen har jag skrivit ut A4-bilder från min gamla 3.2 mp kompakt också, det funkar.
 
Jag testade att från Lightroom skriva ut en bild som urpsrungligen var 1024 x 768 och lät Lighroom omsampla bilden vid utsrkifen till A3. Det fungerade klart över förväntan!

Sedan kan det ju vara så att den där extra tusenlapp gör kameran mera lättsåld när det kanske är dags för byte om 2-3 år.
 
Jag har skrivit ut mina 6MP-bilder från min D70 i 50x70-format (Crimson) och de ser mycket skarpa och fina ut. En av dessa är en helfigur på ett av barnen och man ser enskilda hårstrån som ser väldigt skarpa och fina ut. Jag interpolerade då upp dem i Photoshop först innan jag skickade iväg för kopiering. 6 MP räcker långt.
 
Tack för alla svar!

Jag har inte tänkt sitta och granska bilderna på nära håll direkt. Är mer tänkt att beskådas från väggar. Får fundera vidare innan jag bestämmer mig för att köpa. Är velig som få!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.