Annons

D40 eller d80??

Produkter
(logga in för att koppla)

gredeson

Aktiv medlem
Jag är en kille på 16 år som vill ha en systemkamera. Det måste vara nikon då jag fastnat vid dessa. Så frågan lyder: ska jag köpa en grym kamera (d80) eller en mycket billigare (d40) med massor av tillbehör? Alternativt är ju d40x då den har lika många mpixlar som d80:n..

Är det stor skillnad på d40/d80?? Vilken skulle ni rekommendera? Och vilka tillbehör är livnödvändiga??


// Benjamin
 
Oj, vad svar jag tror att du kommer att få.. :)

Det här beror precis på vad du skall ha kameran till, men utan att veta det kanske jag kan ge dig lite att fundera på.

D40 kräver att du använder Nikons egna S-objektiv pga att den saknar intern fokusmotor. Det betyder att om du istället skulle välja en D80 och tredjepartsoptik så kan du antagligen komma billigare undan, totalt sett, än om du skulle köpa en D40 och ett par gluggar.

Alltså: En D80-lösning behöver inte vara dyrare.

Nu får näste tipsare ta vid..
 
Vad jag ska använda den till: jag ska fotografera, vill nog kunna skriva ut högupplösta bilder som tavlor. Så d40x eller d80. Och det är kanske bra om man kör objektiv från tredjepartstillverkare, de är väl billigare? Vad ska man ha till en systemkamera när man precis har köpt den? Är det jätteviktigt med solskydd, uv-skydd mm?

Jo alltså jag har råd med en d80 eftersom jag kommer sommarjobba. Men det känns som att man måste betala 10 lax för kameran, sen måste man ha sd-kort, väska mm... Men jag kanske kommer ha d80:n längre eftersom den verkar så bra..

det är svårt.
 
Solklart D80 eftersom du kan använda den längre innan du växer ur den och det är en bättre kamera.
 
Lite till då..

- Häng inte upp dig på antalet pixlar. Det är inte det som avgör resultatet/tryckbarheten, utan hur väl kameran ANVÄNDER sina pixlar. En D80 skulle inte vara dyrare om den inte levererade mer än en D40x.

- Eftersom du blir låst till Nikons egna, dyra, gluggar med en D40/D40x så tror jag att en D40 plus två eller tre objektiv blir DYRARE än en D80 med motsvarande objektiv - om du väljer tredjepartsobjektiv.

- Livsnödvändiga tillbehör.. den frågan går inte att svara på om man inte vet mer precist hur du kommer att fota. Skall du plåta studiobilder, sportbilder, resebilder, naturbilder, solnedgångar, festfoto...? Alla de här kategorierna ställer olika krav på utrustning. Vad skall du göra?

- Hur mycket kommer du att plåta? Är det här ett intresse som du på längre sikt kommer att vilja satsa mer på? Köp i så fall en så "stor" kamera du kan så slipper du att bli begränsad rent materialmässigt. Skall du ha den som en lite bättre "nån-bild-ibland-kamera" så kanske du skall ha billigast möjliga, dvs en D40 med kitoptik, men då vete fan om jag inte satsat pengarna på en riktigt bra kompaktkamera istället..

Bättre koll nu?
 
Jag kommer använda kameran till fotografier som jag kommer redigera i photohops. Det kommer vara alla slags bilder och vill somsagt gärna ha upp några på tavlor mm. Kommer göra kollage, grova redigeringar och "leka" med kameran.

En d40 känns nästan lite liten. Känns lite oseriöst att ha en sådan kanske. En d80 känns mer robust och mer "fotokänsla". En fråga nu: har d80:n bakgrundsbelysning på sin "inställningsskärm" uppe på kameran?
 
Justja. Jag har ett stativ för långa exponeringar. Och det kanske skulle vara bra med ett motljusskydd? Hjälper de verkligen så mkt då? Och till vad hjälper dem mest. Är det när man fotar nära håll, typ porträtt och så?

Sen en till sak: jag funderar på att köpa en iPod, och till den kan man ha ett tillbehör där man lägger in bilder från kameran in i ipoden. Är det värt att satsa på ett minneskort med hög hastighet och mycket minne hellre än att ha en iPod med sig och ett mindre kort? Eller kanske bäst med en bärbar mac?
 
Motljusskydd följer ofta med när man köper ett objektiv men inte i alla fall. Motljusskyddet motverkar, i alla situationer, reflektioner som du kan få i bilden.
 
Har du fotograferat tidigare? Om du inte har så stor erfarenhet av det skulle jag föreslå att du funderar på om en bra kompaktkamera inte skulle vara bättre.

Jag började med en Canon PS 3IS och är verkligen nöjd. Först nu när jag har märkt att jag blir bättre och bättre och att intresset för fotograferingen håller i sig så har jag börjat fundera på att köpa mig en ordentlig system-utrustning.

Det som jag tror är bra att börja med en kompaktkamera som PS 3IS är att den dels är så väldigt mångsidig, den täcker in allt från närbilder med obefintlig närgräns till 12X zoom (motsvarande ca 430 mm sägs det). Du behöver inte investera i massa dyra objektiv som du måste släpa med dig ut i fält, och du måste inte byta objektiv för varje ny idé du får.

Sedan hjälpte "live-preview"-funktionen mig mycket som nybörjare, då såg jag omedelbart hur ändrade inställningar påverkade resultatet, det underlättar helt enkelt att ta bättre bilder för nya fotografer.

Den har en vinklingsbar skärm vilket ibland underlättar väldigt mycket när du fotograferar t.ex. makro eller andra saker i annorlunda vinklar. Bra för kreativiteten när man inte är begränsad till att hålla kameran mot ögat.

Den är jämfört med systemkameror lätt och smidig, vilket gör att du kommer att ta med dig den oftare när du går någonstans "bara ifall det skulle råka hända något som jag vill fotografera".

----

Jag vet hur det där med "jag vill ha en riktig stor kamera" känns, men köper du filteradapter och motljusskydd som "förstorar" kameran (vilket hur som helst är bra att ha) så kommer alla ändå att ta dig för en seriös fotograf, speciellt eftersom du är så ung.

(Edit: Även om du INTE köper filteradapter med motljusskydd kommer nog alla att ta dig seriöst)

Visst, bildkvaliten är sämre än DSLR, men den räcker oftast riktigt bra ändå, bättre än många tror.
Snart släpps Canon powershot 5 IS, kolla in den om du kommer att överväga kompaktkamera.
 
Pantanin skrev:
Har du fotograferat tidigare? Om du inte har så stor erfarenhet av det skulle jag föreslå att du funderar på om en bra kompaktkamera inte skulle vara bättre.

Jag håller med. En bra kompakt är ett utmärkt sätt att på ett kostnadseffektivt sätt reda ut vad man vill göra och vad man behöver till det, och du har dessutom "med" alla brännvidder etc du behöver. Bra råd!
 
Jag har fotat förut. Har en kompaktkamera hemma, men den känns alldeles för oseriös och bilderna saknar svärta och kontrast. Sedan har jag praoat som fotograf på en tidning en vecka också. Så jag kommer inte köpa en kompaktkamera. Jag vet att dessa kan vara väldigt bra, särskillt macron.

Hellst skulle jag vilja ha en d80, men det är rätt mycket pengar ändå...
 
Skärpan sitter inte i pixlarna - utan i optiken.

Och för att få ett bra bildresultat så måste man ha bra optik - oavsett hur mycket pixlar kameran har.

De flesta "snöar" in på att kameran måste ha en massa finesser, men utan snabb/exakt AF, bra exponerings teknik och bra optik, så blir det inga bra bilder.

Hälsningar

Adam
 
Så du tycker att jag ska inhandla en d40?? Det blir ju dyrare optik och kameran har ju sämre funktioner??
 
Varför skulle det bli dyrare med optik till en D40 ?

Både Nikon och andra har prisvärda objektiv som passar.

/kent
 
Är det inte så att d40 o d40x kräver dx objektiv? för autofokus och på andra ej dx objektiv blir det endast manuell fokus om jag inte missuppfattat det helt.
 
Nej de kräver AF-S eller AF-I för autofokus.
DX är att de är anpassade till en sensor istället för film, dvs annan storlek
 
gredeson skrev:


Hellst skulle jag vilja ha en d80, men det är rätt mycket pengar ändå...

Köp något begegnat vetja. Lägg pengarna på gluggarna, det är dom som tar bilderna... Sedan kan du byta upp dig när nästa intressanta modell kommer och då har du bra gluggar klara.
För övrigt vill man ändå ha AF-S objektiv som är snabba och tysta. Det finns billiga och bra som 18-70.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.