Annons

D40 eller d80??

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan Benjamin

På dina inlägg så låter det (nästan) som om du har bestämt dig för D80 men att du bara vill veta om andra fotografer tycker att du köper en "för" bra kamera för dina behov.

Mitt tips är att du går till en handlare och känner lite på de båda innan du bestämmer dig. D80 är ju klart mer att växa i om du vill gå vidare med ditt fotograferande. D40 kan helt säkert ta lika bra bilder om förutsättningarna är de rätta men med D80 har du lite mer möjligheter.

Jag får också känslan av att du är lite som mig...Om du köper D40 så kommer du att reta dig hela tiden på att du inte tog D80 och undra hur den hade varit istället...Sjukligt...men kul..och dyrt.

Glöm inte bort att optiken spelar jättestor roll för bildernas kvalitet och D40 med lägre upplösning kräver inte riktigt lika bra optik för att komma till sin rätt.

Lycka till i träsket!!
 
Vill varna för att köpa "för dyra" hus och att sedan bara köpa billiga trejepartsobjektiv. En Ferrari på regumerade däck är ingen vettig kombination. Har man 10 meg pixlar så skall man absolut ha kvalitetsobjektiv av vilket märke det än gäller. Objektiven är långt viktigare än huset, kom i håg det!
 
Ett annat alternativ är ju att köpa en D50 - bra pris på den nu, och du slipper begränsningen till AF-s objektiv som många nämnt. Som sagt - stirra dig inte blind på antalet pixlar, de har inte alls så stor betydelse i slutändan!

/Per
 
Jag håller nästan med ovanstående. Fast säger begagnad D70. Dom är också mycket billiga just nu. Tack vare D80 inträde på marknaden.

Om du kan acceptera en begagnad alltså. Det är ju SÅ mycket roligare att ta fram en ny leksak ur kartongen.
 
Jo visst är det alltid mycket roligare att få något nytt. Men efter ett tag så spelar det egentligen ingen roll bara den fungerar felfritt. Men jag är ändå lite fast på det där med megapixlar. Klart att jag inte behöver över 6 mpixlar om jag endast vill ha snygga bilder och skriva ut i a4 format. Men tänk jag jag vill ha en stor tavla på väggen med en bild jag fotat. Och om tavlan går upp i stor storlek. Då spelar väl megapixlarna STOR betydelse??

Har kompisar som har d50, och visst är den nog bra! Men känns som att jag vill ha 10mpxlar... Spelar det stor roll eller tänker jag fel?

// Benjamin
 
Spelar ingen roll om du tänker rätt eller fel.

Du har bestämt dig för 10, och då kommer du att gräma dig i all evighet om du inte köper 10. Du skall inte köpa färre pixlar!

Och jag tror på samma sätt att Du kommer att gräma dig om du inte köper en D80. För det ÄR mer kamera. Bränner du alla pengar på en D40 nu, kommer du vilja ha lite mer pengar för att uppgradera om en stund. Och dom pengarna gjorde du just av med.
 
gredeson skrev:
...Sen en till sak: jag funderar på att köpa en iPod, och till den kan man ha ett tillbehör där man lägger in bilder från kameran in i ipoden. Är det värt att satsa på ett minneskort med hög hastighet och mycket minne hellre än att ha en iPod med sig och ett mindre kort? Eller kanske bäst med en bärbar mac?

Om du kommer att fotografera i RAW-format, så tror jag inte det funkar med iPoden. Jag lyckas bara lagra jpg på min, men å andra sidan är jag ingen teknik expert :)
/Mikaela

Ps: Någon nämnde ordet begagnat. Det tycker jag låter som en bra idé, så här i början. Finns ju en hel del här på FS.
 
Jag har inte köpt en kamera än. Nu står det mellan Canon 30d och Nikon d80. Canonen är ju lättare att hitta begagnat. Någon som har nåt att säga om dessa två?


// Benjamin
 
Man är inte alls det låst till Nikon egna dyra objektiv med en D40 eller D40X.

Det du ska tänka på är att med en D40 så får du inte autofokus med objektiv som inte har intern fokus motor (dvs, nikon AF-S, Sigma HSM etc). Både Sigma och andra tredjeparts tillverkare gör objektiv med internmotor men är så länge har de inte så många ute på marknaden och det är framför allt de längre (tex Sigma 70-200) som har det.

De objektiv som inte har intern motor kommer således inte autofokusera på en D40. Däremot kommer du fortfarande kunna fokusera manuellt med dem och du får all ljusmätning och annat.

Gällande D80 vs 30D så är båda bra kameror. 30D bör vara lite mer väderskyddad samt att den har 5 bilder i sekunden mot 3 på D80. Däremot har du bland annat bättre sökare i D80:n, större skarpare skärm etc.

Du kommer säkert bli nöjd med vilken som av de kamerorna.

Personligen skulle jag nog inte köpa en begagnad kamera, i alla fall inte utan att ha fått testa den ordentligt först samt gå igenom samtliga bilder i lugn och ro i hemmet. Köper du en begagnad bör du också ta reda på exakt hur många gånger slutaren har gått (dvs hur många bilder kameran har tagit) samt hur den har använts.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.