Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
D40 eller D70s
- Trådstartare Maleron
- Start datum
Makten
Aktiv medlem
Det beror på. D50 ger bättre JPG-bilder med lägre brus. Eventuellt även vid RAW, men det får nån annan bekräfta. D70 kan ge ful bandning vid höga ISO ibland, men det såg jag aldrig med min D50.m.a. skrev:
Läste nyss tråden, och vet alltså att jag inte vill ha en D40, vill använda mina gamla objektiv. Tack för infon!
Men vad är då de viktigaste skillnaderna mellan en D50 och en D70s? Är D70s värd 600kr extra?
I grunden är det väl dock samma sensor, så nån jätteskillnad är det inte.
D70 är lite biffigare och har t ex displaybelysning och lite andra finesser som D50 saknar.
timofej
Aktiv medlem
För mig är den viktigaste skillnaden är att kunna styra externa blixtar med den inbyggda.m.a. skrev:
Men vad är då de viktigaste skillnaderna mellan en D50 och en D70s? Är D70s värd 600kr extra?
Två inmatningshjul och direkta knappar till vissa funktioner är också en fördel. Om det är nu värd 600 kronor är upp till dig.
En direkt jämförelse av finesser finns säkert på dpreview men deras server är nere just nu så att jag inte kan ge en direkt länk, titta själv.
Som Martin påpekat ger D50 mer tilltalande bilder direkt från kamera (jpg). I raw tror jag inte att det spelar någon som helst roll.
Anders Svensson
Aktiv medlem
Jag valde mellan D70s och D50, och för mig var D70s den bättre kameran. Jag gav 4K för huset enbart, nytt från Tyskland för jul. Sedan sålde jag av litet gammalt hyllpynt och köpte ett beggat 18-70 att ha "så länge" (jag har mer att välja på också) - och det verkar faktiskt inte så dumt för att vara ett kitobjektiv.
Två tumhjul (fingerhjul? - vem vill ha två tummar på högerhanden...) räckte som argument för mig, men det är verkligen en smaksak. Att fota RAW är inte särskilt besvärande (jag tycker Phase One verkar bra - fick ett sådant bundlat med mitt Sandisk CFIII-kort, en helt skamlös reklamplugg).
JPEG-filerna blir helt OK om man vill ha bilder direkt ur lådan. Ett CF-kort är fortfarande robustare och tekniskt bättre än SD-korten, om det nu betyder något.
Är jag kvalificerad att tycka om det här?
Vem vet
Två tumhjul (fingerhjul? - vem vill ha två tummar på högerhanden...) räckte som argument för mig, men det är verkligen en smaksak. Att fota RAW är inte särskilt besvärande (jag tycker Phase One verkar bra - fick ett sådant bundlat med mitt Sandisk CFIII-kort, en helt skamlös reklamplugg).
JPEG-filerna blir helt OK om man vill ha bilder direkt ur lådan. Ett CF-kort är fortfarande robustare och tekniskt bättre än SD-korten, om det nu betyder något.
Är jag kvalificerad att tycka om det här?
Vem vet