Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D40 eller D70s

Produkter
(logga in för att koppla)
Läste nyss tråden, och vet alltså att jag inte vill ha en D40, vill använda mina gamla objektiv. Tack för infon!
Men vad är då de viktigaste skillnaderna mellan en D50 och en D70s? Är D70s värd 600kr extra?

m.a. skrev:
Läste nyss tråden, och vet alltså att jag inte vill ha en D40, vill använda mina gamla objektiv. Tack för infon!
Men vad är då de viktigaste skillnaderna mellan en D50 och en D70s? Är D70s värd 600kr extra?
Det beror på. D50 ger bättre JPG-bilder med lägre brus. Eventuellt även vid RAW, men det får nån annan bekräfta. D70 kan ge ful bandning vid höga ISO ibland, men det såg jag aldrig med min D50.
I grunden är det väl dock samma sensor, så nån jätteskillnad är det inte.
D70 är lite biffigare och har t ex displaybelysning och lite andra finesser som D50 saknar.

m.a. skrev:
För mig är den viktigaste skillnaden är att kunna styra externa blixtar med den inbyggda.

Två inmatningshjul och direkta knappar till vissa funktioner är också en fördel. Om det är nu värd 600 kronor är upp till dig.

En direkt jämförelse av finesser finns säkert på dpreview men deras server är nere just nu så att jag inte kan ge en direkt länk, titta själv.

Som Martin påpekat ger D50 mer tilltalande bilder direkt från kamera (jpg). I raw tror jag inte att det spelar någon som helst roll.

Jag valde mellan D70s och D50, och för mig var D70s den bättre kameran. Jag gav 4K för huset enbart, nytt från Tyskland för jul. Sedan sålde jag av litet gammalt hyllpynt och köpte ett beggat 18-70 att ha "så länge" (jag har mer att välja på också) - och det verkar faktiskt inte så dumt för att vara ett kitobjektiv.

Två tumhjul (fingerhjul? - vem vill ha två tummar på högerhanden...) räckte som argument för mig, men det är verkligen en smaksak. Att fota RAW är inte särskilt besvärande (jag tycker Phase One verkar bra - fick ett sådant bundlat med mitt Sandisk CFIII-kort, en helt skamlös reklamplugg).

JPEG-filerna blir helt OK om man vill ha bilder direkt ur lådan. Ett CF-kort är fortfarande robustare och tekniskt bättre än SD-korten, om det nu betyder något.

Är jag kvalificerad att tycka om det här?
Vem vet :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar