Annons

D40 eller D70s

Produkter
(logga in för att koppla)

Maleron

Medlem
Hej
Nu ska jag äntligen få köpa mig min första systemkamera. Jag är lite kluven i mitt val och har kollat mycket på D40 som jag tycker låter som en bra kamera i en bra prisklass. Men vad skiljer egentligen den från D70. Vilken kamera är egentligen den bästa.

Mitt mål ar ju att kunna fota mycket fartfyllda bilder som hundar i full språng osv.

Tacksam för råd tips och rekommendationer.

Malin

Jag har inte provat D40, men en ganska viktig aspekt är att den saknar inbyggd fokusmotor. Det betyder att du går miste om möjligheten att använda en rad ganska billiga objektiv som kan vara trevliga. De som funkar är alla som har "AF-S", det vill säga en inbyggd fokusmotor i objektivet. Detta ger snabb och tyst autofokus, men det kan bli dyrt beroende på vad du behöver för brännvidder och ljusstyrka.
I övrigt skiljer nog storleken en hel del. D70 är en ganska biffig kamera medan D40 verkar mycket liten och nätt. Tänk på att det ska vara trevligt att hålla i kameran, så vad som passar beror i det fallet på hur stora händer du har.

Tack för svaret, det lutar åt att det blir en D40 då :)

Då kommer ytterliggare en fråga. Vad för objektiv ska man köpa. Funderar på upp till 200 eller 300 på zoom. Vet inte vad som behövs riktigt, finns dessutom massor av olika prisklasser på samma zoom Vad skiljer dem åt?

Har funderat på dessa, men det skiljer enormt mkt i pris. Andra förslag?

Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED
Nikon AF-S VR 70-300/4,5-5,6 G IF-ED

Maleron skrev:
Tack för svaret, det lutar åt att det blir en D40 då :)

Då kommer ytterliggare en fråga. Vad för objektiv ska man köpa. Funderar på upp till 200 eller 300 på zoom. Vet inte vad som behövs riktigt, finns dessutom massor av olika prisklasser på samma zoom Vad skiljer dem åt?

Har funderat på dessa, men det skiljer enormt mkt i pris. Andra förslag?

Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED
Nikon AF-S VR 70-300/4,5-5,6 G IF-ED
Det finns inte några andra alternativ med AF-S för en rimlig peng vad jag vet. Det är där haken ligger. Vill man ha större ljusstyrka (vilket ger möjlighet till kortare slutartider) så snackar vi 20 lakan eller så. Väljer du en kamera som klarar icke AF-S-objektiv så finns mycket fler ljusstarka objektiv att välja på.
Fast det finns ett förresten! Sigma 50-150/2,8. Det har motsvarande AF-S och är inte tokdyrt:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=50-150N
Nästa steg uppåt är detta:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=70-200macro_nikon
Väger dubbelt så mycket och är många tusen dyrare.
Ska man ha original Nikon så är man rätt rökt däremot. Då finns bara de du nämnt som har AF-S, men de är inte så ljusstarka. Om man inte är stormrik då förstås, men vem skulle sätta ett tjugotusenkronorsobjektiv på en D40?

D40 är vad jag har förstått av testerna ingen "hund i fullfart-kamera" eftersom den bara har tre autofocuspunkter. D40 testas i fototidningarna som är ute nu så läs igenom de testerna och prova kameran genom att släppa lös din hund i butiken och se om den klarar av att focusera som du tänkt dig.

Hej

När jag kollar på onoff jämförsida så står det så här: http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/aProdCompare?openagent
Att focus är auto/manuell precis som på D50. Att jag kollade på D40 istället för D50 är att D50 inte säljs på så många ställen längre.

Jag har läst massa recensioner om D40 och allt som stått där har varit positivt förutom vad det gäller objektiven.

Men D50 är att föredra då eller? Den är ju dessutom billigare.

Malin

Om jag nu väljer att köpa D50 istället. Är det bättre att bara köpa huset då och separat objektiv. Det objektivet som oftast tillkommer kommer jag kanske inte ha så stor glädje av kanske.

Vad för objektiv finns det att rekomendera till denna kameran?

Malin

Om jag skulle välja hade jag valt D50 i stället för D40. Även om D40 har ett par fördelar (t ex större display) tycker jag att autofokus som fungerar med alla objektiv är mycket viktigt.
Om min budget var större skulle jag välja D80 (inte D70s).

Vad Onoff har att säga om kameror skulle jag inte lyssna till. De säljer diskmaskiner och teveapparater också, vilket säger en del;-)

Det objektiv som följer med är klart värt att ha om du ska fota annat än hundar också ibland. Ett teleobjektiv är ju väldigt begränsat.

Vad skiljer D50 från D80 mer än pixelantalet?
Jag har ju inte haft systemkamera innan och vill ha en kamera som jag klarar av att hantera.

Helst ska den ligga under 10 000kr med.

Dessa kameror kan väl ha samma objektiv. Vad för objektiv är att rekomendera till dessa kameror?

Maleron skrev:
Vad skiljer D50 från D80 mer än pixelantalet?
Jag har ju inte haft systemkamera innan och vill ha en kamera som jag klarar av att hantera.
Det skiljer ganska mycket. På utsidan är de i stort sett identiska när det gäller måtten, men D80 har större display, större sökare (viktigt som attan enligt mig), enklare att komma åt funktioner utan att gå in i menyer, högre upplösning, bättre autofokus, mm. Det är en mindre nybörjarinriktad kamera än D50. D50 ger väldigt bra bildkvalitet och så, men personligen ruttnade jag på begränsningarna med den efter ungefär ett års ivrigt fotograferande. Bara en sån sak som avsaknad av displaybelysning blev jag vansinnig på. Man vill ju gärna se vad man håller på med när det är mörkt;-)
Men nog är det en bra kamera alltid.

Helst ska den ligga under 10 000kr med.
Det räcker inte till en D80 om objektiv ingår i den budgeten tyvärr. Köper du en D70 däremot så får du ett riktigt bra medföljande objektiv (18-70) och har 3000:- över till att köpa en telezoom. D50 kostar väl ungefär lika mycket tror jag.

Dessa kameror kan väl ha samma objektiv. Vad för objektiv är att rekomendera till dessa kameror?
Det beror ju på vad du ska ha det till;-)
Men om vi talar om tele så skulle jag absolut kika på Sigma 50-150/2,8. Om du klarar dig med 150 mm alltså, men man kan ju beskära bilderna en smula efteråt också.

Nikon Digitalkamera D80 KIT 18-135

Detta kittet klarar jag min budgett med :) Fast jag får ju då vänta lite innan jag har råd med ett annat objektiv. Men det kan det ju klart vara värt.

Så nu är det bara att vänta på att kameran ska komma hem till mig.

Tack så jättemycket för all hjälp.
Hoppas ni står ut att hjälpa mig när jag kliar mina gråa hår för att förstå hur kameran fungerar med haha

Oj, det var ett snabbt beslut! :-D
Du blir säkert nöjd. Objektivet är lite ljussvagt såhär på vintern bara.

Makten skrev:
Objektivet är lite ljussvagt såhär på vintern bara.
Måste man förstöra glädjen? Så ljussvagt är det inte! Man kan ju höja ISO om det blir mörkt!

Kanonval, Malin! Du kommer att vara jättenöjd! Perfekt kombo för att ha riktigt roligt med din nya kamera!

Oroa dig inte! Du kommer inte att behöva köpa nya linser inom närmaste framtid (6-12 månader?). 18-135 är rätt så allsidigt. Sedan kan du känna efter vad du behöver.

timofej skrev:
Måste man förstöra glädjen? Så ljussvagt är det inte! Man kan ju höja ISO om det blir mörkt!
Jag är bara realistisk. F/5,6 vid 135 mm är inte mycket att hänga i granen en vintereftermiddag ens vid ISO 1600. Men f/3,5 vid 18 mm funkar ju fint;-)

Makten skrev:
Jag har inte provat D40, men en ganska viktig aspekt är att den saknar inbyggd fokusmotor. Det betyder att du går miste om möjligheten att använda en rad ganska billiga objektiv som kan vara trevliga. De som funkar är alla som har "AF-S", det vill säga en inbyggd fokusmotor i objektivet. Detta ger snabb och tyst autofokus, men det kan bli dyrt beroende på vad du behöver för brännvidder och ljusstyrka.
I övrigt skiljer nog storleken en hel del. D70 är en ganska biffig kamera medan D40 verkar mycket liten och nätt. Tänk på att det ska vara trevligt att hålla i kameran, så vad som passar beror i det fallet på hur stora händer du har.

Så biffig är väl inte D70? Den har bra grepp, relativt lätt och smidig och säljs ju dessutom just nu till ett mycket attraktivt pris. Tex tillsammans med utmärkta 18-70!

Jag tror nog D70 är mer kamera för pengarna. Den har verkligen mycket få begränsningar.

/K

keckax skrev:
Så biffig är väl inte D70? Den har bra grepp, relativt lätt och smidig och säljs ju dessutom just nu till ett mycket attraktivt pris. Tex tillsammans med utmärkta 18-70!

Jag tror nog D70 är mer kamera för pengarna. Den har verkligen mycket få begränsningar.
Den är inte biffig jämfört med ett proffshus, men jämfört med D50 (och antagligen D40) så är den rätt fet;-)
Nu verkar ju trådskaparen redan ha beställt en D80, och det var nog ett fint val.

Makten skrev:
Den är inte biffig jämfört med ett proffshus, men jämfört med D50 (och antagligen D40) så är den rätt fet;-)
Nu verkar ju trådskaparen redan ha beställt en D80, och det var nog ett fint val.

D80 är nog en riktig höjdare! dessutom lite mindre.

/K

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar