Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D40 / D40x

Produkter
(logga in för att koppla)

jeens

Aktiv medlem
Hej.
Står i valet att köpa ny kamera efter att blivit bestulen på min "gamla". Har bestämt mig för antingen D40X eller eventuellt D40. Är dock väldigt osäker på vilket/vilka objektiv jag ska välja, 18-55 + 55-200 eller ett 18-135??
Ni som använt /testat dessa, vad skulle ni rekomendera? Fotar natur, motorsport,en del när jag är ute med båten samt en liten del innomhus.
mvh Jens M.
 
Det låter som om 55-200 med bildstabilisering är det objektiv du kan komma att använda mest.
 
håller med föregående. fast du måste överväga om du vill släpa på två objektiv eller om du tror att kameran oftare blir hemma pga större väska.

sen rekomenderar jag att köpa d40 om den finns kvar, dyra pixlar som du får extra på d40x.

kalm
 
Tack för era svar!
Jag funderar just som Oskar skriver, om jag "orkar släpa" runt på 2 objektiv? Sen tror jag att det nog inte är så hemskt stor skillnad i bild kvalitet mellan d40 och d40x. Kanske bättre att lägga mellenskillnaden på objektivet istället??
mvh jens
 
mrkgrd skrev:
Det låter som om 55-200 med bildstabilisering är det objektiv du kan komma att använda mest.

Hur långt ifrån/nära kan/måste man var från det/den man vill fota med 55-200 objektivet? Kan jag använda det innomhus utan att behöva "klättra på väggarna" för att få trevliga bilder?
mvh jens
 
Exakt närgräns vet jag inte men 55-200 bör kompletteras med 18-55 för att få lite mera vidvinkel och därmed mer av rummet i bild från nära håll.
 
jeens skrev:
Tack för era svar!
Jag funderar just som Oskar skriver, om jag "orkar släpa" runt på 2 objektiv? Sen tror jag att det nog inte är så hemskt stor skillnad i bild kvalitet mellan d40 och d40x. Kanske bättre att lägga mellenskillnaden på objektivet istället??
mvh jens


Jag kör d40x med nikons 18-200, det fungerar fin fint :)
 
boffen skrev:
Jag kör d40x med nikons 18-200, det fungerar fin fint :)

Jag har åxå funderat lite på 18-200, hur är bildkvaliten jämfört med 18-135? Har läst en del om att 18-135 inte ger nåt vidare bilder? Är det sanning eller bara almänt gnäll?
mvh jens
 
Allämnt gnäll skulle jag vilja säga gällande 18-135 objektivet. Bättre än de flesta kit objektiven.

Likvärdigt med 18-70 enligt tester. Nog det kit objektiv som har fått högst betyg och bra kommentar gällande skärpa.

Det lider dock av ganska kraftig till väldigt kraftig vinjetering vid vissa ljusförhållanden och bländar öppningar. (svarta hörn).

Tycker dock det låter på dig som om du borde ha ett 18-200 VR istället (bildstabiliserat). Där får du ett objektiv som är lätt att ta med sig, täcker 18-200 (27-300 på en 35mm kamera) och du slipper ha ett 18-55 + ett 55-200.

Sigma släpper sitt 18-200 OS (också bildstabiliserat) nu också så det kan vara värt att överväga det. Det bör ju vara billigare än Nikons, frågan är hur kvaliteten är i det. Det ska bygga på deras tidigare 18-200 utan stabilisering, gör det det skulle jag nog satsa på Nikons även om priset är högre.

Mvh

Rasmus Mattsson
 
jeens skrev:
Jag har åxå funderat lite på 18-200, hur är bildkvaliten jämfört med 18-135? Har läst en del om att 18-135 inte ger nåt vidare bilder? Är det sanning eller bara almänt gnäll?
mvh jens

Jag har inte testat 18-135 men vad jag hört skall det vara ett bra objektiv.

Jag tror att många gnäller på kit-objektiven då de inte är lika gedigna som många dyrare. Sen vill man ju ofta ha en anleding till att köpa nya prylar ;)

18-200 passar utmärkt om man vill ha en lätt och behändig kamera med sort zoom-omfång.
 
Många tack för alla svar, jag måste mog åka till butiken än en gång och känna och klämma på prylarna, sen kanske man kan bestämma sig för nåt alternativ.
mvh jens
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.