Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D40/D40x vs K100D Super

Produkter
(logga in för att koppla)

Vejto

Medlem
Förlåt om jag nu startar ännu en av dessa trådar men kände inte riktigt att hijacka en annan tråd och jag har (förhoppningsvis) lite andra frågor.

Iaf till saken, jag har bestämt mig för att jag vill skaffa en systemkamera helt enkelt, har aldrig haft en systemkamera innan så jag är inte bunden med gamla objektiv etc.

Har kollat runt en hel del också fått chans att klämma på d40, canon eos 400d, sony a100 och kommit fram till att de två sist nämnda är inte för mig. Gillade dock 40d men vill dock känna på k100d innan jag bestämmer mig.

Kollade på Cyberphoto där blev priserna:

D40x m 18-55 = 7675 kr
D40 m 18-55 = 6175 kr
K100D Super m 18-55 = 7019 kr

Alla med dubbeluppsättning uppladdningsbara batterier och ett 4GB SDHC Extreme III med kortläsare.

F1. Jag läste att d40 inte har (medan k100 har) spegeluppfällning, skärpedjupskontroll och alternativ exponering. Är något av intresse att tänka på?

F2. Hur är k100 i storlek jämfört med d40?

F3. Jag har funderingar att köpa ett telezoom objektiv samt ev ett makro (makrot kan jag tänka mig utan AF). Vilka har bäst utbud/priser/kvalitet?

F4. Om jag bestämmer mig för D40, klarar jag mig utan lite bättre batteritid, något bättre dynamsikt omfång, och fler pixlar, vilket d40x har. Dock tså får jag ett 1500kr lägre pris. Värt dessa 1500 kr eller?

Så ja, sen den självklara frågan, vilket skulle ni välja :p

Då jag har så gott som bestämt mig för någon av dessa två så skippar jag gärna förslag på andra kameror då jag inte vill ha begagnade, större eller 400d, a100. Visst finns det något annat märke som jag missat kan ni ju alltid nämna den, olympus 410 inget alternativ, vet inte mycke om 510.

Tack på förhand!
 
Hej du.

Jag köpte min D40 för 4995:- hos Cyberphoto!

En komplett kamera med alla funktioner som alla andra systemkameror ! =)

Ta den som känns bäst i handen.
Jag är toppennöjd med D40.
Tar jättebrabilder, lätt att använda.
Batteritiden är hur bra som helst.
D40x är inte värt de extra 1500-2000:-.
Identiska kameror förutom de 4Mpix.

mvh
Niklas
 
tjejen kör nikon & jag pentax
båda tar bra bilder men just handhavandet så känns pentaxen mer gedigen den ger lite mera tillbaka,

F1.
helt klart iaf när du vill börja labba lite,äldre pentax gluggar mm.även fler fokus punkter på pentaxen,autofokus och manuell på samma gång med pentaxobjekten.lcd skärm på toppen

F2. http://a.img-dpreview.com/reviews/PentaxK100D/Images/sidebyside.jpg

F3.kolla in lite bilder med Tamron AF SP 90/2,8 Macro finns både till nikon eller pentax 3900kr

F4.skulle jag köpa en nikon så tar jag nog hellre en beg d70,blir nog samma pengar som en d40
 
Martin-B skrev:
Du har inte lärt dig något om källkritik va?

Anyway, jag skulle köra Pentax. Anti-skak + billigare objektiv = Good deal.

Hehe, kanske inte men han är en possitiv kille.
=)
Antiskak kan man få i objektivet.
Pentax är säkert bra.
Köp den, men kom inte sen å säg att vi(jag) sa annorlunda....

mvh
Niklas
 
Vejto skrev:


F1. Jag läste att d40 inte har (medan k100 har) spegeluppfällning, skärpedjupskontroll och alternativ exponering. Är något av intresse att tänka på?

F2. Hur är k100 i storlek jämfört med d40?

F3. Jag har funderingar att köpa ett telezoom objektiv samt ev ett makro (makrot kan jag tänka mig utan AF). Vilka har bäst utbud/priser/kvalitet?

F4. Om jag bestämmer mig för D40, klarar jag mig utan lite bättre batteritid, något bättre dynamsikt omfång, och fler pixlar, vilket d40x har. Dock tså får jag ett 1500kr lägre pris. Värt dessa 1500 kr eller?

Så ja, sen den självklara frågan, vilket skulle ni välja :p


S1. Jag tycker att alt exp förenklar mycket om man har ont om tid och gott om plats på minneskortet. Och skärpedjupskontroll är bra att ha vid landskapsfoto.

S3. Nikon är så klart största systemet, men med D40 är du ju begränsad till objektiv med inbyggd af-motor. Läser man testerna blir man impad av Nikons budget-telezoomar, så det är inget stort problem på den fronten. Kolla här t ex.

Pentax har av tradition börjat med de korta fasta objektiven i sitt APS-dSLR-program. De är helt inställda på 1,6-crop kameror och har släppt 35-mm-formatet helt, men systemet är fortfarande lite svagt på tele och telezoomar. Det kommer dock.

Haken med D40 är som du kanske förstått på makrofronten. Ett fast makro brukar man ofta bli väldigt förtjust i, och det är användbart till mycket mer än bara närbilder. Alltid skarpare och ljusstarkare än en budgetzoom. Sen känner man sig lite mer seriös med en fast glugg på kameran ;o) vilket fånigt nog kan göra att man blir lite mer koncentrerad på sitt bildskapande. Så det är synd att vara utan AF på den gluggen tycker jag. Ett alternativ som du kan fundera på i det läget, om inte 55-200:n känns självklar, är Sigmas 150/2,8 makrotele. Det kostar som ett billigt makro och en telezoom tillsammans, men ihop med en normalzoom räcker det långt. (Finns inte till Pentax.)

I den här prisklassen får du leva med kompromisser, därför måste du välja själv. I ditt läge men med mina prioriteringar hade jag valt en begagnad kamera.

mvh / Leif
 
Senast ändrad:
Fan vad svårt det ska vara, ska nog bestämma mig efter jag kännt på pentaxen.

Men hur bra fungerar ett makro på andra avstånd, helt okej eller?

Jag har hört att d40 ska ha riktigt bra bildkvalitet men samtidigt så har ju k100d alla dessa finesser. Ingen som vet om det ska släppas några nya instegs system kameror snart?

Hur pass kan man behöva ett extreme III kort eller hur stor är skillnaden mot billigare varianter?

Det dära makrotelet från Sigma var faktiskt rätt så intressant, men det får jag köpa i framtiden. Men kan ju alltid vara bra att veta.

Hur är 55-200 nikon objektivet mot pentaxen's like?

Jag tror dock att af-s kommer bli vanligare så på den punkten är jag egentligen inte så oroad.

En annan sak om butiker lite. Hur pass kan man lita på pixmania. Kan man tex få en kamera från dem och sen om det är några fel anlita nikon svergie eller nått?
Lutar dock åt att inköpet sker från cyberphoto, verkar pålitliga.

Jag skulle väl säga att det lutar åt d40 just nu, men med tanke på hur mycket det svängt hit intills så lär jag vara osäker imorrn, snälla övertyga mig nån!
 
Jag skulle valt Nikonsystemet pga större objektivutbud och bildkvaliten. Dessutom verkar Pentax serviceorganisation i Sverige och även Europa vara i det närmaste obefintlig. betydligt bättre support från nikon kan man förvänta sig alltså. Inget ont om Pentax, men det känns som det är ett märke som är på väg att försvinna, trots att dom har många trevliga produkter och bra prylar. men en relativt liten tillverkare som pentax har inte heller samma möjligheter att få ut nya produkter, tänker närmast på objektivsidan, jämför med hur mycket objektiv Nikon och Canon introducerar i jämförelse med Pentax. Man vill ju att det system man har ska utvecklas i takt med konkurrenterna, eller ännu hellre leda utvecklingen.

mvh Fredrik
 
Vejto skrev:
Men hur bra fungerar ett makro på andra avstånd, helt okej eller?
Makroobjektiv fungerar utmärkt även i normalområdet. De har normalt markant bättre skärpa än de vanliga zoom-objektiven, dock får du räkna med att autofokusen brukar vara långsammare. De har ju en mycket längre snäcka att köra igenom. I viss mån avhjälps detta genom att det brukar finnas fokuslås på makroobjektiven, dvs man kan begränsa fokusområdet till enbart närbildsområdet, alternativt till normalområdet.

Hur pass kan man behöva ett extreme III kort eller hur stor är skillnaden mot billigare varianter?
Du bör undvika de billigare, okända fabrikaten. SanDisk är ju alltid ett tryggt val, och dessa har garanti.

En annan sak om butiker lite. Hur pass kan man lita på pixmania. Kan man tex få en kamera från dem och sen om det är några fel anlita nikon svergie eller nått?
Lutar dock åt att inköpet sker från cyberphoto, verkar pålitliga.
Det är inte lönsamt att köpa utomlands såvida det inte gäller dyra utrustningar. En del av prisskillnaden äts upp genom högre fraktkostnader, och det räcker ju med att du tvingas göra en enda retursändning för att du ska hamna på minus. Sedan finns det ju en del klagomål på Pixmanias service, medan CyberPhoto väl har det allra högsta anseendet bland nätbutikerna. Scandinavian Photo har också bra anseende, vida bättre än Pixmania, som är mera chansartat.
 
Vejto skrev:
Fan vad svårt det ska vara, ska nog bestämma mig efter jag kännt på pentaxen.
Ja känn på båda.

Men hur bra fungerar ett makro på andra avstånd, helt okej eller?

Det dära makrotelet från Sigma var faktiskt rätt så intressant, men det får jag köpa i framtiden. Men kan ju alltid vara bra att veta.
Optiskt är de alltid bra så gott som. Af:en är långsammare på de traditionella makrona med långt utdrag (=de billiga typ Tamron). Några nya har IF och ultraljudsmotor (Nikon 105VR, Canon 100 och Sigma 150), de känns som vanliga objektiv på normala avstånd.

Hur pass kan man behöva ett extreme III kort eller hur stor är skillnaden mot billigare varianter?
Man behöver det inte om man inte är extremt otålig vid nedladdningen till datorn från kortläsaren. För en pressfotograf med hundratals bilder och pressat schema känns det kanske annorlunda. De flesta kamerorna kan inte utnyttja hastigheter högre än Ultra II vad jag vet.

Hur är 55-200 nikon objektivet mot pentaxen's like?
Enligt tester är det med VR klart bättre på 200mm. Men Pentax variant är också prisvärt.

Lutar dock åt att inköpet sker från cyberphoto, verkar pålitliga.
Det är de, har aldrig hört om att de krånglar vid reklamationer. Pixmania och andra med samma rykte kan man överväga om det finns mycket pengar att tjäna. Jag tjänade en tusenlapp på en skrivare vid ett tillfälle, och så länge inget krånglar ångrar man sig aldrig ;o). För några hundralappar tar jag inte risken. Men de flesta fel på en ny kamera täcks av tillverkarens garanti.

Jag skulle väl säga att det lutar åt d40 just nu, men med tanke på hur mycket det svängt hit intills så lär jag vara osäker imorrn, snälla övertyga mig nån!

Pentax låg lite risigt till för nåt år sedan, men nu verkar de ha kommit ur svackan. K10D är en mycket bra kamera om du vill uppgradera dig senare. (Så bra att jag funderade på att byta system innan jag bytte upp mig från Canon 300D till 20D. Eftersom de är mindre som företag går saker och ting lite långsammare, och de har fortfarande inte släppt några snabba telen, vilket avgjorde för min del.)

Pentax system har många användare redan och vissa saker de är helt ensamma om. Precis som Olympus får de satsa på en egen nisch, och inte försöka bli som Nikon och Canon. Sony (som tog över gamla Minoltasystemet) har en mindre tydlig profil, men de är å andra sidan ett megaföretag och störst på att tillverka sensorer.

Jag tror inte någon av kamerorna har potential att göra dig verkligt besviken. Det låter som att du skulle trivas som nikonist, du får vål byta kamera sen då om du vill ha tillgång till hela systemet.

mvh / L
 
Hej Johan!

Jag valde en Pentax (dock K10D) framför Nikon och Canon kameror. Det som gör att jag fortfarande tycker att jag valde rätt är framför allt antiskak-funktionen. Klarar av att få skarpa bilder i dåligt ljus med Pentaxen där jag är helt säker på att andra kameror utan antiskak-funktion inte skulle klara av det. Det är det som gör att jag fortfarande är övertygad om att jag valde rätt.

Annars är jag helt säker på att oavsett vilken kamera du än väljer så är de tillräckligt bra allihopa och kommer säkert att göra dig nöjd vad du än väljer. Låt känslan avgöra och stirra dig inte blind på de tekniska finesserna.

Lycka till!
Thomas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.