GrAcK
Aktiv medlem
Någon på Nikon USA verkar ha begått ett misstag och publicerat bilder på D3x som väntas släppas på måndag, redan idag.
http://nikonrumors.com/
http://nikonrumors.com/
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Syns knappt någon skillnad men om man tittar noga tycker jag t.ex. att man kan se att det är olika kameraremsfästen.
Det beror på en slarvig friläggning förmodligen. Finns ju ingen anledning till varför D3X skulle diffa från D3. Det skulle ge högre tillverkninggskostnader mot ett befintligt hus.
På NR disskuteras om det är en retuscherad D3 (svårt o se varför Nikon skulle lägga ut en sådan) eller en äkta bild på D3x så jag slängde ihop en liten gif där D3 och den eventuella D3x jämförs. Syns knappt någon skillnad men om man tittar noga tycker jag t.ex. att man kan se att det är olika kameraremsfästen.
Man ser ju att det är samma kamera(bild), den är bara uppljusad och uppskärpt (varvid skuggorna försvinner och storleken upplevs något förändrad på vissa ställen).
För övrigt verkar det inte vara någon andra icke-anonym person som uttryckligen säger sig sett bilden från primärkällan nikonusa-sajten.
Det är bra calle -vi fortsätter vara kritiska du och jag. Kom ihåg -minst två av varandra oberoende källor enligt Thuréns källkritik
Man ser ju att det är samma kamera(bild), den är bara uppljusad och uppskärpt (varvid skuggorna försvinner och storleken upplevs något förändrad på vissa ställen).
För övrigt verkar det inte vara någon andra icke-anonym person som uttryckligen säger sig sett bilden från primärkällan nikonusa-sajten.
Även jag är mycket tveksam till om det verkligen är en bild på D3x men samtidigt, varför ändra huset? Blir ju mycket billigare att använda samma hus och bara stoppa i ny sensor. Kompenserar man med långsammare serietagning så kan man ju åstadkomma samma datamängd/s och därmed slippa ändra massa hårdvara. En D3x kommer ju vara riktad mot studiofotografer och då behöver man inte 8bps.
Att bilderna legat på Nikon USA känns dock ganska säkert.
På vilket vis är det säkert att bilderna funnits på nikonusa?
Men vad kul, då händer i vart fall någonting på måndag! Sedan håller jag helt och fullt med Roq, klart att det inte är ett misstag;-)
På detta sätt sprids ju nyheten över världen helt gratis. Sedan kommer nästa fas när alla som hunnit få kameran skall bräcka varandra i olika "tester" som sedan skall kritiseras av andra;-)
Man kommer säkert att undra varför den inte har inbyggd GPS, telefon samt personsökare. Några kommer att fastslå att en si eller så hög hastighet minsann inte räcker. Andra kommer skriva ned kameran bara för att man vid 150% Crop anar något lite brus. Sedan har vi gänget som tycker Nikon är snåla som inte skickar med en kartong extra tillbehör när man ändå tar si eller så betalt för produkten;-)
Ja, det här kommer nog att bli kul, jag ser fram emot måndagen.
Mvh
JB