Annons

D3s, problem med serietagning

Produkter
(logga in för att koppla)

Orky

Aktiv medlem
Är det någon av er som har en D3s som känner igen det här?

D3s, inställd på 9fps i Ch-läget. AF-C. I menyn är den inställd på Release på AF-C. AutoISO på.

Ibland när jag fotar så liksom "hickar" kameran till. Jag trycker och två-tre bilder tas, sen pausar den i nån tiondelssekund innan den går upp i hastighet igen. Det händer titt som tätt, vilket är rätt frustrerande när man fotar fotboll.

Har pratat med en kollega om det och vi har kommit fram till att det är Auto-ISO som spökar till det. Så fort jag stänger av det funkar kameran perfekt igen. Båda har upplevt samma sak på våra D3s. Grejen är att både jag och kollegan kör med samma inställningar på D3s som vi tidigare haft på D3/D700/D300.
 
Är det någon av er som har en D3s som känner igen det här?

D3s, inställd på 9fps i Ch-läget. AF-C. I menyn är den inställd på Release på AF-C. AutoISO på.

Ibland när jag fotar så liksom "hickar" kameran till. Jag trycker och två-tre bilder tas, sen pausar den i nån tiondelssekund innan den går upp i hastighet igen. Det händer titt som tätt, vilket är rätt frustrerande när man fotar fotboll.

Har pratat med en kollega om det och vi har kommit fram till att det är Auto-ISO som spökar till det. Så fort jag stänger av det funkar kameran perfekt igen. Båda har upplevt samma sak på våra D3s. Grejen är att både jag och kollegan kör med samma inställningar på D3s som vi tidigare haft på D3/D700/D300.

Det låter onekligen konstigt och jag har varken hört talas om det förr eller upplevt det själv. Om ni dessutom kör på release (varför det förresten ni borde få en herrans massa oskarpa bilder?) finns det ju heller ingen anledning att kameran skall stanna upp av AF-skäl. Vilka inställningar kör ni med på a3 och a4 samt Auto ISO och kör ni i A eller M-läget?
 
A3 = 9 eller 21 beroende på situation, felet kommer oavsett inställning
A4 = Allt från Off till 3.
AutoISO = 1/800s, ISO12800
JPG Large Normal
A-Läge

Jag kör med D3s + 200-400/4 (både med och utan 1,4x TC)
Min kollega Paul kör D3s + 400/2,8 (både med och utan 1,4x TC)

För min del är allt lull lull avstängt, både Vinjetteringsfix och High ISO NR.

Det är D3s, blir inte så mycket oskarpt. Särskilt som vi har AF på AF-ON och inte halvavtryck. Och vi våra fall så är en ej 100% skarp bild på en viktig situation värd mer än en knivskarp två tiondels sekunder efter händelsen.
 
A3 = 9 eller 21 beroende på situation, felet kommer oavsett inställning
A4 = Allt från Off till 3.
AutoISO = 1/800s, ISO12800
JPG Large Normal
A-Läge

Jag kör med D3s + 200-400/4 (både med och utan 1,4x TC)
Min kollega Paul kör D3s + 400/2,8 (både med och utan 1,4x TC)

För min del är allt lull lull avstängt, både Vinjetteringsfix och High ISO NR.

Det är D3s, blir inte så mycket oskarpt. Särskilt som vi har AF på AF-ON och inte halvavtryck. Och vi våra fall så är en ej 100% skarp bild på en viktig situation värd mer än en knivskarp två tiondels sekunder efter händelsen.

Jag har verkligen ingen förklaring och har aldrig upplevt att Auto ISO skulle påverka seriebildtagningen på något negativt sätt.

Det vore kanske intressant att ställa frågan internationellt på ett annat forum för att se om någon annan har haft samma erfarenhet:

http://www.sportsshooter.com/index.html
 
kör en bildserie som du brukar.
när den "hickar" till, kolla då alla bilder iföljd i kameran och kontrolera vad som hände när den
hickade, sänkte den ISO? blev det längre slutartid på "hick" bilden???

blev det längre tid på hick-bilden så är det kanske auto-iso som spökar till det???

// Henke
 
kör en bildserie som du brukar.
när den "hickar" till, kolla då alla bilder iföljd i kameran och kontrolera vad som hände när den
hickade, sänkte den ISO? blev det längre slutartid på "hick" bilden???

blev det längre tid på hick-bilden så är det kanske auto-iso som spökar till det???

// Henke

Auto ISO skall inte påverka seriebildtagningen. I så fall skulle ju dess funktion vara tämligen meningslös om man förlorade fart och precision.
 
Känner igen fenomenet på min D700 ibland...under serietagning så osynkar slutarljudet "hickar till" kalla det vad man vill. Det har bara hänt 2-3 ggr under det år jag haft kameran i ägo.

Hur frekvent uppenbarar sig för dig?

Vad har du för fokus-prioritet inställt?
 
Kollade igenom en serie där jag vet att det hände. Samtliga bilder ligger på 1/1000s (hade visst det och inte 1/800s), f5,6 (200-400 med TC) och ISO5000.

Både jag och Paul har märkt att problemet försvinner så fort vi stänger av AutoISO. Undrar om det kan vara nån kombo av kort slutartid och högt ISO som gör det.

Jag fotade två fotbollsmatcher, det drabbade kanske 25-30 serier. Vilket gjorde att jag kände mig otrygg med kameran, jag missade bilder på grund av det. I söndags hände det t.ex under en glidtackling som ledde till ett rött kort i matchen mellan Kalmar FF och Helsingborgs IF. Jag har ett behov av att få med hela sekvensen på bild, så jag börjar rassla halvsekunden innan smällen, sen slutar jag när situationen är över.

Och som sagt, det är exakt samma inställningar på D3s som jag och Paul haft på våra D3/D700/D300/D300s. Ingen av oss har märkt det på tidigare kamera. I Pauls fall, som haft D3 innan, är det än mer frustrerande.
 
http://madejmedia.blogspot.com/2010/05/extra-extra.html

Film när kameran stannar upp, samt info om hur man får fram felet. Ni som har D3s får gärna testa hemma med, vore intressant att se hur utbrett det är.

Jag har testat men upplever att "problemet" är minimalt och är nog av ringa betydelse för de flesta. Därför har jag inte sett några rapporter om detta på dpreview mfl forum.

Förutom att köra med fast ISO kan ett alternativt sätt att minska problemet vara att kombinera Auto ISO med DX-cropen samt 10 eller 11 bps. Då ändras inte exponeringen efter första bilden i en serie vilket borde underlätta den kontinuitet i bildtagningen ni eftersträvar. 5 MP räcker kanske för era behov.
 
Fast är det verkligen så ringa? Både jag och Paul fotar sport yrkesmässigt och har, som jag skrivit flera gånger, haft samma inställningar på tidigare kameror. Då tycker inte jag det är acceptabelt att Nikons sport- och pressinriktade proffskamera ska bete sig såhär.

Att du upplever det som ringa är nog för att vi använder kamerorna till olika saker. 5mp räcker inte för oss, då vi levererar till en bildbyrå. Du kan ju inte på allvar mena att det är en bra lösning, att dumpa över 50% av pixlarna och göra om D3s till en DX-kamera, för att kringgå en begränsning. Att begära att vi ska ändra vårt arbetssätt pga en ny kamera inte klarar av att prestera som tidigare känns rätt sjukt.
 
Läs vad Tore verkligen skriver istället för en egen tolkning. "Jag har testat men upplever att "problemet" är minimalt och är nog av ringa betydelse för de flesta".

"För de flesta" innebär inte alla och du är garanterat undantaget. Tore kan vara lite kategorisk då och då, speciellt när området som diskuteras är utanför hans sfär/vanor såsom sportfoto eller andra situationer där en effektiv serietagning är viktigt men just denna gång var han väldigt tydlig.

Själv skulle jag bli väldigt bekymrad om problemet du beskriver dyker upp för mig. Jag precis som du ett stort behov av en effektiv serietagning och vill gärna kombinera den med Nikons vanligtvis eminenta autoISO funktion.
 
Jo, fast jag tolkade det som att han förringade felet bara pga han själv inte drabbas av det. Den tolkningen framkom av hans tips om hur man undviker problemet. :)

Jag är mest ute efter att få in lite data från andra D3s-användare, vore bra att kunna ge Nikon lite siffror på hur många det faktiskt är som är drabbade. Om det är generellt problem med D3s eller bara en viss batch med kameror. Min kamera har t.ex ett väldigt lågt serienummer, 20007XX.

Det kändes i alla fall bra att Nikon-supporten tog det hela på allvar nu när jag kunde visa film på det hela. De skulle skicka ärendet vidare och höra av sig löpande om hur det går. :)
 
Jo, fast jag tolkade det som att han förringade felet bara pga han själv inte drabbas av det. Den tolkningen framkom av hans tips om hur man undviker problemet. :)

Jag är mest ute efter att få in lite data från andra D3s-användare, vore bra att kunna ge Nikon lite siffror på hur många det faktiskt är som är drabbade. Om det är generellt problem med D3s eller bara en viss batch med kameror. Min kamera har t.ex ett väldigt lågt serienummer, 20007XX.

Det kändes i alla fall bra att Nikon-supporten tog det hela på allvar nu när jag kunde visa film på det hela. De skulle skicka ärendet vidare och höra av sig löpande om hur det går. :)

Du uppmanar mig och andra att testa om vi kan utlösa problemet. När jag då tagit mig tiden att göra det och ger feedback blir mina förslag på "lösning" av "problemet" hånade. Om du inte är intresserad av vad andra kommer fram och har för idéer varför postar du då här? Det finns bara 25 ägare av D3s på Fotosidan. Vad förväntar du dig för respons?

Jag har uppmanat dig att skriva om det på internationella forum. Har du gjort det? Om inte är du bara ännu en i raden av gnällspikar som lägger skulden på Nikon för en i era ögon undermålig produkt.

Du får några nya förlag om du nu överhuvudtaget är intresserad:

1) Åk till Nikon och be att de skall följa med och se hur kameran fungerar enligt dina erfarenheter,

2) Om problemet inte går att åtgärda kör med fast ISO,

3) Om detta inte fungerar byt tillbaka till D3,

4) Om inte heller detta är tillfredsställande byt till Canon 1 D MK IV.
 
Jo, fast jag tolkade det som att han förringade felet bara pga han själv inte drabbas av det. Den tolkningen framkom av hans tips om hur man undviker problemet. :)

Jag är mest ute efter att få in lite data från andra D3s-användare, vore bra att kunna ge Nikon lite siffror på hur många det faktiskt är som är drabbade. Om det är generellt problem med D3s eller bara en viss batch med kameror. Min kamera har t.ex ett väldigt lågt serienummer, 20007XX.

Det kändes i alla fall bra att Nikon-supporten tog det hela på allvar nu när jag kunde visa film på det hela. De skulle skicka ärendet vidare och höra av sig löpande om hur det går. :)

"Annonsera" då detta på på ett internationellt forum om du verkligen är intresserad av utbredningen. En population av 27 ägare på Fotosidan kan aldrig ge dig svar på din fråga hur utbrett problemet är.

Jag köpte för övrigt min D3s 28/11 2009.

I mitt test så stannade bildtagningen till en smula vid panorering från ljust till mörkt eller tvärtom men det gick ändå blixtsnabbt tills bufferten fylldes vid 39 bilder (jag kör alltid NEF+ jpg). Jag testade även med min Nikon D300 under exakt samma förhållanden med samma resultat - kort uppehåll i bildtagningen under panorering från ljusare område till mörkt. Min D3 har jag sålt så jag kan inte göra en direkt jämförelse mellan D3s och D3.

Lägg upp en ny film där du gör samma test med både D3 och D3s får vi se skillnaden.
 
Senast ändrad:
Lugn lugn Tore, det var absolut inte menat som hånande av dina idéer. Jag är bara frustrerad på att lägga 50k på en kamera som inte fungerar lika bra som mina tidigare kameror, med just de funktionerna jag eftersträvar. :)

Jag är jättetacksam att du tog dig tid att prova med din kamera med, det visar att vi nu har tre kameror som påvisar samma problem. Var främst orolig för att det skulle vara något problem med just min kamera.

Sen överreagerar du, jag tycker i övrigt att det är den bästa kameran jag haft i mina ägor. Den funkar kanon till precis allt annat.

Har du några rekommendationer på lämpligt forum att skriva det på? DPreview känns som ett forum där trådarna försvinner i mängden. Jag har dålig koll på vilka renodlade Nikonforum som finns där ute.

Edit:

Du hann lägga till texten om ny film medan jag skrev det här inlägget. Jag äger tyvärr ingen D3. Ska se om Paul kan göra ett sådant test då han har en av varje.
 
D3, D3s

Jag har nu testat som Patric filmade, dvs med både D3 och D3s.
Där emot har jag ej filmat det, men filmen skulle se ut som Patric,s med skillnaden att när jag kör Nikon D3, skulle slutarljudet låta oavbrutet med 9 bilder i sekunden.
Mycket riktigt, som jag skriver i min egen blogg så skiljer det mellan kamerorna i seriebildstagning (hög) och auto-iso.
D3s tvekar "hickar" hela tiden, medan det kan finnas en minimal antydan att problemet även skulle kunna finnas med D3, men i det verkliga livet som bla. sportfotograf har jag aldrig upplevt detta på D3.
Som jag trodde och med all säkerhet visste innan jag gjorde testet, för jag har vid åtskilliga sportjobb upplevt att D3s funkar så otillfredsställande (både inomhus och utomhus) att jag nästan slutat använda auto-iso.
Skall noteras att kamerorna är super i alla andra avseenden.
Mvh Paul Madej
http://madejmedia.blogspot.com/
 
Glömde....

att säga att resultatet blir samma oavsett om man exponerar med bländarautomatik eller manuellt med auto-iso aktiverat.
PM
 
Är det bara när ni har kamerorna inställda på högsta "hastighet" som fenomenet inträffar?
Kan det bero på snabbheten på kortet?
Mvh
JB
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.