Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D3s eller D800

Produkter
(logga in för att koppla)

johnlennonx

Aktiv medlem
Går i funderingarna på att införskaffa en ny kamera. Har just nu en d90 men vill gärna uppdatera till en fx-kamera.

Är långt ifrån proffs men gillar att fota konserter och tänkte därför att en begagnad D3s kanske skulle passa mig fint med bra iso-möjligheter och snabb seriebildstagning.
Samtidigt såg jag att D800 som är en nyare kamera går för ungefär samma summa på begagnatmarknaden och då oftast med betydligt färre exponeringar.

Är det ändå värt att satsa på en D3s eller är det något viktigt man missar som finns till D800:an.

Är inte särskilt intresserad av att filma med kameran så det behöver inte vägas in.

Vilken anser ni är bäst och hur ska man värdera antalet exponeringar i en begagnad kamera?

D3s eller D800
Går i funderingarna på att införskaffa en ny kamera. Har just nu en d90 men vill gärna uppdatera till en fx-kamera.

Är långt ifrån proffs men gillar att fota konserter och tänkte därför att en begagnad D3s kanske skulle passa mig fint med bra iso-möjligheter och snabb seriebildstagning.
Samtidigt såg jag att D800 som är en nyare kamera går för ungefär samma summa på begagnatmarknaden och då oftast med betydligt färre exponeringar.

Är det ändå värt att satsa på en D3s eller är det något viktigt man missar som finns till D800:an.

Är inte särskilt intresserad av att filma med kameran så det behöver inte vägas in.

Vilken anser ni är bäst och hur ska man värdera antalet exponeringar i en begagnad kamera?

D3s! Bättre på höga ISO, snabbare säkrare AF. D800 är ingen actionkamera och inte bara för att den har långsam serietagning. Men framför allt, ett ljusstarkt objektiv gör mycket för säker och snabb AF. /Frode

D3s! Bättre på höga ISO, snabbare säkrare AF. D800 är ingen actionkamera och inte bara för att den har långsam serietagning. Men framför allt, ett ljusstarkt objektiv gör mycket för säker och snabb AF. /Frode

Tack för svaret.
Har ett 80-200 f2.8 som jag brukar använda när man inte kommer allt för nära scenen som jag tycker funkar bra.

Blir nog att söka upp en d3s när jag hittar en i närområdet.

Tjena
Har precis skaffat mig en D750 !
Jag är helt förstummad vilken skillnad det är mot min gamla D7000 . Fotade basket i helgen med grymt resultat på högiso. Och vilken skillnad i AF , helt plötsligt sitter skärpan på allt !!!

Förr tyckte jag även att mitt Sigma 70-200-2.8 var grymt bra........ köpte nu med ett tamron 24-70 Di Vc Usd och herregud vilket objektiv måste jag säga !!!! Skärpan är bara så mycket bättre än 70-200 :an

Det är nog inga jätteskillnader vad det gäller höga iso, med lite tur kan man kanske klämma ut 1/3 bländarsteg eller så mer ur en D3s, men å andra sidan får du större färgdjup, bättre dynamiskt omfång (syns i och för sig mest i bra ljus) och snabbare autofokus med D800. Normailserar man till samma bildstorlek lär ju dessutom en hel del brus försvinna från D800 bilderna Skulle säga att det är ganska så hugget som stucket vad man ska ta med på konsert. Det viktigaste är nog som Frode skriver att man ser till att ha bra ljusstarka objektiv. Så ur den synpunkten är kanske en D3s att föredra eftersom du får mer pengar över till optik.

Hej, har sedan ett tag båda två och håller med om att priset begagnat kan vara ungefär detsamma.

D3s är mer en allround proffskamera, speciellt bra för snabb action och har några år på nacken, men du kan säkert hitta ett hyfsat fint ex för trettontusen eller så. Och den är byggd för tuffa tag. Lagrar bilderna på ett eller två CF-kort.

D800 tycker jag ger bättre kvalitet på bilderna, speciellt vitbalansen i Auto-läget blir ofta så bra att man inte behöver fixa efteråt. Större bildfiler på gott och ont också. Utan batterigrepp blir det också en mindre och lättare kamera men den kräver bra optik. Den går också att ställa in så att distorsion motverkas redan i kameran, och det har jag inte hittat hos D3s, kanske finns men jag som inte hunnit leta runt än. Lagrar bilderna på ett SD-kort och ett CF-kort.

Svårt val också med tanke på att nya D750 finns, men då måste man lägga ut säkert minst sextusen mer.

D800 har väl inte sjunkit "färdigt" i pris än, inte i proportion lika mycket som D3s har tappat det mesta av sitt nypris och fortfarande är en grymt bra kamera.

Några synpunkter, som du kanske kan ha nytta av.

Fride

Lite bättre högiso med D3s men det är som sagt lite och knappast av betydelse. Af är nog däremot märkbart bättre med D3s, framför allt distinktare på rörliga motiv. Bildkvaliten med D800/D800E skulle jag dock hävda på många sätt är överlägsen. Du kan beskära och delförstora relativt fritt. Det dynamiska omfånget lär du få nytta av vid konsertfoto eftersom det är så stora skillnader i ljus på olika delar av motivet vid en konsert. Med D800 kan du verkligen få en bra belysning på den annars så nattsvarta publiken och samtidigt få ett trovärdigt scenljus. Går givetvis även med en D3s men D800 är klart bättre på den punkten. Fotar du inte en massa action så skulle jag utan att blinka rekomendera D800.

Tackar för alla svar. Verkar lite hugget so stucket vilken man väljer då det verkar finnas små fördelar för bägge husen.

Enorma pixelmängden är ju både himmel och helvete. Trevligt om man vill croppa eller skriva ut stora bilder men jobbigt då många bilder stannar på hårddisken eller läggs på nätet och kräver då mer arbete i efterbearbetningen.

Dynamiskt omfång har enligt de mätningar jag sett D800 ledningen fram till iso 800-1600 men tappar sen fort jämfört med d3s:en.

Har inte hittat någon bra jämförelse hur bra AF funkar i svårt ljus som vid en konsert.

Sen undrar jag, om jag skulle vilja testa att fota lite fotboll kommer jag börja hata en D800 då eller är det bara när man behärskar actionfoto som kameran begränsar en?

En annan fråga som jag har är om det är stor skillnad på sökaren? Den är något jag aldrig varit särskilt nöjd med till D90:n?

4b/s är ungefär vad man hade på filmens tid och är ganska långsamt. Så risken finns att du kommer att hata den för sådant som fotboll. Å andra sidan kommer du att älska den om du tar porträtt, landskap, arkitektur och annat stillsamt. I DX läge kan du dock få 6 bilder/s med ett EN-EL18 i batterigreppet. Du behöver dock även skaffa ett extra inlägg för att fylla ut det extra utrymme som blir över. I croppat läge får du då ut 16Mpixel bilder, och sökaren får en ram som visar utsnittet. Det är på gott och ont, det blir lätt att följa skeenden tack vare att man ser saker och ting som händer utanför bild i sökaren, men det som faktiskt kommer med på bild utgör ju en mindre del av synfältet vilket gör att det känns plottrigare, men å andra sidan har du autofokuspunkter över så gott som hela den använda ytan.

4b/s är ungefär vad man hade på filmens tid och är ganska långsamt. Så risken finns att du kommer att hata den för sådant som fotboll. Å andra sidan kommer du att älska den om du tar porträtt, landskap, arkitektur och annat stillsamt. I DX läge kan du dock få 6 bilder/s med ett EN-EL18 i batterigreppet. Du behöver dock även skaffa ett extra inlägg för att fylla ut det extra utrymme som blir över. I croppat läge får du då ut 16Mpixel bilder, och sökaren får en ram som visar utsnittet. Det är på gott och ont, det blir lätt att följa skeenden tack vare att man ser saker och ting som händer utanför bild i sökaren, men det som faktiskt kommer med på bild utgör ju en mindre del av synfältet vilket gör att det känns plottrigare, men å andra sidan har du autofokuspunkter över så gott som hela den använda ytan.

Landskap och arkitektur har jag sällan tålamodet till att fota bra och jag är inte heller tillräckligt kreativ i kompositionen. (Önskar dock jag tagit dina simrishamnbilder, riktigt stämningsfulla)
Gillar mer att försöka fånga ett spektakel som utspelar sig framför mina ögon och att försöka föreviga det.

Men tror jag ska försöka ut med gamla D90:n i helgen och se hur jag upplever seriebildstagningen med den för att få en liten referens.

Gjorde valet lätt för mig genom att låta slumpen avgöra.
Svarade helt enkelt på 2 annonser en på d800 och en för d3s sen blev det den som svarade först.

Så nu väntar en nyinköpt D800 hemma för testning. Efter det lilla jag kunde fota igår vid kl 22:00 verkar det lovande.

Tänker att om jag upptäcker att jag behöver snabbare seriebildstagning eller att det blir för omständigt med 36 Mpixelbilder så kan man ju byta nästan rakt av med någon som har en D3s i de flesta fallen, kanske till och med kan få nån krona emellan som läget ser ut nu.

Gjorde valet lätt för mig genom att låta slumpen avgöra.
Svarade helt enkelt på 2 annonser en på d800 och en för d3s sen blev det den som svarade först.

Så nu väntar en nyinköpt D800 hemma för testning. Efter det lilla jag kunde fota igår vid kl 22:00 verkar det lovande.

Tänker att om jag upptäcker att jag behöver snabbare seriebildstagning eller att det blir för omständigt med 36 Mpixelbilder så kan man ju byta nästan rakt av med någon som har en D3s i de flesta fallen, kanske till och med kan få nån krona emellan som läget ser ut nu.

En av de mycket stora fördelarna med att köpa begagnade grejer är att man då som du är inne på kan prova under en period. Visar det sig inte vara det man är ute efter kan man sälja det vidare till minimal eller rent av ingen förlust.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar