Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D3100 - vilket objektiv??

Produkter
(logga in för att koppla)

Kstina

Medlem
Jag ska köpa min första systemkamera och har bestämt mig för D3100.
Men frågan är vilket "kit-objektiv" jag ska satsa på?
18-55 VR? 18-105 VR?
Om jag köper en 18-105 VR behöver jag då också köpa en 18-55 VR?
Eller är det bättre att köpa en 18-55 VR och sen köpa till 55-200 VR?

/En som är helt ny i denna värld

Jag ska köpa min första systemkamera och har bestämt mig för D3100.
Men frågan är vilket "kit-objektiv" jag ska satsa på?
18-55 VR? 18-105 VR?

Eller är det bättre att köpa en 18-55 VR och sen köpa till 55-200 VR?

/En som är helt ny i denna värld

Båda är bra, beror nog mest på hur mycket du vill lägga ut.

Om jag köper en 18-105 VR behöver jag då också köpa en 18-55 VR?

Tänk igen... Nej, det behöver du inte.

Tack!

Om man som jag mest tar kort på dottern i vardagen räcker det med 18-55 eller kommer man bli frustrerad över att det är kort zoom...??

Tror nog ändå att det blir en sån och sen kanske en 55-200...

=)

Endast 18-55 VR: 3X zoom från vidvinkel till svagt tele
Endast 18-105 VR: 5x zoom från vidvinkel till måttligt tele
18-55 VR + 55-200 VR: Totalt 10x zoom från vidvinkel till ganska långt tele

Jag skulle rekommendera det sista alternativet. Långt tele är kul att ha då man kan isolera motiven från bak- och förgrund mycket bättre än man kan med kortare brännvidder. Bra för ansiktsporträtt, närbilder av blommor, fåglar på gården osv, men det är absolut inget macro-objektiv och inte heller tillräckligt långt för en fågelfotograf (som ju alltid vill ha 100mm längre brännvidd än det längsta han/hon har, ofta 300-800mm).

Tack för informationen!

Hade först en budget på 5000 kr men när man börjar läsa så blir man ju sugen på fler och bätttre objektiv som t.ex. 18-55 VR + 55-200 VR och då närmar vi oss 8000 kr...
Men det kanske är värt det??! Mycket vill ha mer!! =)

Tack för informationen!

Hade först en budget på 5000 kr men när man börjar läsa så blir man ju sugen på fler och bätttre objektiv som t.ex. 18-55 VR + 55-200 VR och då närmar vi oss 8000 kr...
Men det kanske är värt det??! Mycket vill ha mer!! =)

Hehe, välkommen till den här prylsporten... :) Troligtvis kommer du vilja komplettera ytterligare med ett ljusstarkt objektiv, en blixt och kanske även en vidvinkelzoom om intresset tar fart. Kanske även en ljusstarkare och snabbare telezoom än 55-200/4-5,6 VR. Så om du känner att 8000kr är i saftigaste laget direkt i början så kan det vara smart att börja med 18-105 zoomen istället, känna hur den känns och senare komplettera med övrig utrustning.

Det som dock kan vara bra att skaffa direkt i början - speciellt om man vill fotografera barn inomhus - är en en SB-600 blixt, den är ganska förmånlig nu när SB-700 är på gång. Rikta den i tak eller väggar istället för att skjuta rakt fram, och du får 1000ggr snyggare bilder än du får med den inbyggda blixten (som i min mening endast funkar hyfsat som upplättningsblixt ute i motljus). Alla objektiv med ljusstyrka ca 3,5-5,6 är inget vidare i svagt ljus om man inte har en blixt till hjälp. Inte ens ett superljusstarkt f/1,4 objektiv (som är 6-16 gånger bättre på att släppa in ljus i kameran!) räcker alltid till inomhus. Så om det känns viktigt att kunna fotografera rörliga motiv inomhus på fri hand med bra resultat är en blixt helt klart att rekommendera. Fotograferar man på ställen där man inte vill/kan/får använda blixt och enbart vill ha naturligt ljus och/eller kort skärpedjup, så är de ljusstarka objektiven bättre val. Det kräver lite övning och kunskap att få till riktigt bra blixtbilder men det är det värt tycker jag.

Börja med en 18-105VR, det räcker långt.

Jag röstar också på 18-105, som är en bra kompromiss mellan brännviddsomfång och optisk kvalitet. 105mm ger en väldigt trevlig bildvinkel inomhus för porträtt när man inte vill störa. Jo, jag använder 18-105 själv, och den lämnar sällan kameran.

Per.

Jag vill också rekommendera 18-105! Du får större omfång med 18-55 + 55-200, men å andra sidan måste du byta objektiv oftare och det kan vara bökigt i fel miljöer, och du kan missa motiv på det sättet!
18-105 känns dessutom rejälare än vad 18-55 gör, 55-200 kan jag inte tala för eftersom jag aldrig haft den optiken!

Jag slår ett slag för 18-105. Mycket trevlig optik för det lilla priset den kostar :)

Tack snälla allihopa för intressant information!!
Nu har jag fått ännu mer att fundera över.
Hade nästan bestämt mig för 18-55 VR + 55-200 VR men det kanske blir ett 18-105 VR istället.
Det här är inte lätt. Ska fundera lite till tror jag... =)

Tack igen!! Era svar uppskattas!!

jag tycker att 18-55 vinner på sin kortare närgräns.
det har iaf jag mer användning av än extra millimetrar på telesidan.

Då har jag bara en sista fråga...

Förutom att 18-55 är ett mindre objektiv och därmed troligen ett smidigare objektiv
finns det annars någon skillnad i bildkvalitet mellan 18-55 och 18-105?
Är det så att man kan ta bättre bilder med 18-55 eller är de lika bra bildmässigt?

Då har jag bara en sista fråga...

Förutom att 18-55 är ett mindre objektiv och därmed troligen ett smidigare objektiv
finns det annars någon skillnad i bildkvalitet mellan 18-55 och 18-105?
Är det så att man kan ta bättre bilder med 18-55 eller är de lika bra bildmässigt?

Bildkvalitetsmässigt är det ingen skillnad. Fördelen med 18-105 VR är att du med ett enda objektiv täcker allt* du behöver. Du slipper ha en kameraväska med det andra objektivet hängande på axeln.

Fördelen med 18-55 VR är att den kan komma närmre blommor och insekter etc. för närbilder. Fördelen med 55-200 VR är att den har mer räckvidd på telesidan.

*=sanning med viss modifikation ;)

Okej...
Jag har inget större intresse av att fota blommor eller liknande men däremot porträtt.
Om jag förstått rätt så ska jag satsa på en 18-105 VR?

Okej...
Jag har inget större intresse av att fota blommor eller liknande men däremot porträtt.
Om jag förstått rätt så ska jag satsa på en 18-105 VR?

Du köper vad du tror är bäst. Jag hade köpt 18-105 VR, det funkar lika bra till porträtt som de andra.

Om du vill ha något annat objektiv i framtiden som t.ex. en telezoom hoppas jag att du köper en 70-200/2.8 istället som gör skillnad på riktigt. Eller ett fast objektiv, eller något annat. Vem vet? Inte jag och inte du, ännu i alla fall.

Tack igen!
Nu har jag fått mer koll på de olika objektiven och ska bara bestämma mig.
Vill ju börja fota nu! =)

/Kristina

Tack igen!
Nu har jag fått mer koll på de olika objektiven och ska bara bestämma mig.
Vill ju börja fota nu! =)

/Kristina

D90 kostar 6500kr imorgon så köp idag!

AF 50/1.8 kommer att göra dina porträttbilder jättefina. Objektivet passar INTE till D3100, ytterligare en anledning att välja D90.

Paketet jag satte ihop ovan är grymt bra, slå till! Glöm inte att tacka mig om ett tag när du förstår hur bra affär du gjort ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar