Advertisement

Annons

D300s eller D7000? sportfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Mickekung

Medlem
Hej
Det jag är ute efter är!
sportfotografering året runt mest ute, vill kunna ta många foton i snabb följd och ska fungera bra under den gråa trista hösten. jag tar mycket med foton dagligen.

Jag hade bestämt mig för d7000 men en bekant sa att d300s är högre kvalite för samma pris!

Plugg har jag en, Sigma 70-200mm 1:2.8 EX DG OS HSM

Vilken rekommenderar ni? D7000 eller d300s

Tacksam för svar :)

Vad det gäller hastighet så är D300S något snabbare i seriebildstagning men knappt så jag tror du märket nån skillnad, autofokusen däremot lär ju vara ett strå vassare i D300:an. Kan vara mer värdefullt vid sportfoto!

Jag har ingen som helst erfarnhet av D300s så jag kan inte uttala mig om den men jag plåtar massor med sport med min D7000 och gärna i hallar med riktigt uselt ljus.

Eftersom sport i regel innebär rörelse blir det inte så mycket tid till komposition utan ju större bildfil man har att jobba med efteråt ju bättre är det eftersom man får större möjlighet att fixa till bilden efteråt. Där ligger D7000 bättre till..

Nästa parameter som är viktig för mig är hur kameran beter sig vid höga ISO och även där är D7000 bättre vad jag förstår.

Om det är 6 eller 7 bilder per sekund i seriebildstagning spelar inte så stor roll för mig, För sport använder jag inte fler än 21 av dom 39 fokuspunkter som D7000 har. 300s har väl typ 51. Det är mycket möjligt att D300s har snabbare autofokus men för fotboll, handboll m.m. duger D7000 fint för mig.

Sen finns det väl en massa andra parametrar att väga in som ergonomi, vädertätning m.m.

Summa summarum så funkar D7000 för mig och mina krav och min budget och jag är rätt säker på även D300s skulle göra det men jag har inga planer på att byta.

Står man i begrepp att köpa en kamera för just sport och det står mellan D7000 och D300s är det väl inget snack om att D300s är den du skall ha eftersom den har just de egenskaper du efterfrågar. D7000 är en bra kamera med modernare sensor men handhavandemässigt och framför allt AF-mässigt är den inte alls i samma klass.

Kvalitet på hus (magnesium, vädertätning) och handhavande är såvitt jag vet lika. D300s är dock större så vill du ha en mer portabel lösning är d7000 att föredra. Sensorn är också nyare och bättre i D7000, men inte så mycket bättre att du märker någon större skillnad vid vanlig fotografering.

AF är, som redan sagts, bättre på D300s och skulle jag fota mycket sport skulle jag välja den framför D7000.

Kvalitet på hus (magnesium, vädertätning) och handhavande är såvitt jag vet lika. D300s är dock större så vill du ha en mer portabel lösning är d7000 att föredra. Sensorn är också nyare och bättre i D7000, men inte så mycket bättre att du märker någon större skillnad vid vanlig fotografering.

AF är, som redan sagts, bättre på D300s och skulle jag fota mycket sport skulle jag välja den framför D7000.

Fast sportfoto är inte direkt "vanlig fotografering"... ;)

Det gör stor skillnad skillnad att obehindrat kunna vrida på iso3200 och utan större problem 4 och 5000 jämfört med den gamla sensorn (har bara jobbat med D90-bilder men sensorn är ju densamma) där det är svårt att rädda några vettiga hudtoner ens vid ISO1600.

Det korrekta svaret blir alltså... vänta in d400 så får du isoegenskaper som motsvarar d7000 och allt annat lika bra som eller bättre än d300. Voila!

Har svårt att se att en ev D400 kommer att ligga i samma prisklass som D7000 eller D300s när/om den kommer. Och priset verkar vara en viktig parameter för TS.

Vad gäller prestanda på autofokus så finns det hur många synpunkter på nätet som helst om detta. Vissa menar att D300s har ljusårs försprång medan andra menar att det är i stort sett jämnt skägg med en liten fördel till D300s och så finns det vissa som menar att autofokus på D7000 faktiskt är bättre. Man kan ju också fundera på målgrupperna för kameran i relation till det som skrivs på nätet. Det är fullt möjligt att handhavandemässigt skapa problem med autofokus.

Om man plåtar raw och i långa sekvenser så är inte D7000 helt optimal. ca 10 bilder går det att kräma ur med högsta fart sen går det väldigt långsamt. Inte heller att tömma bufferten går i någon vidare fart på en D7000. D300s lär hantera dett bättre.

Men som sagt, för mig så väger D7000's egenskaper i dåligt ljust och bildfilens storlek tungt, då jag allt som oftast fotar snabb sport i just dåligt ljus. Och dom mesta problem jag har haft med fokus är relaterade till objektivet och min egen oförmåga mer än till kamerahusets brister.

Kör på d7000,är mycket nöjd köpte en förra veckan själv efter mycket funderande om uppgradering av ny modell etc etc men det är en bra kamera även om nya modeller dyker upp imorgon! Och jag tycker den är riktigt snabb 6 bilder/s räcker och tjat om buffert varför ska man hålla in avtryckaren i flera sec bara å trycka av ett par bilder i taget är vad jag kommit på..

Hmm ingen av dem är prefekta. Jag har använt D300 till ultrasnabb sportfotografering under lång tid. I mitt fall motocross men även ishockey och fotboll. D7000 en hel del men använder numera D700 på heltid.

Det går att förenkla ordentligt. Med D7000 fick jag ungefär 60-70% antal keepers. Med D300 80-90% och med D700 nästan 100%. Ta inte mina siffror som exakta. Jag har kontrollräknat tidigare men minns inte exakt längre. De är således enbart en uppskattning. Det här är det enkla svaret.

Det svårare svaret blir längre.
Allt är inte s/v. Det finns stunder när D300 faller igenom. I inomhushallar tex. Våra kommunala hallar är allt annat än välbelysta under mindre tävlingar och då har man nytta av de drygt ett stegs bättre isoegenskaperna som D7000 har. D300 har en klart rappare AF. Inte initialt då den i D300:ans fall har en mysko fördröjning som finns även i D7000 men märks mindre. Men när AF i D300 väl startat så är den oerhört bra. AF-C i D300 missar i stort sätt inget. Tom bättre på att tracka rörliga motiv än racerkanonen 7D. Dock kan den spela att spratt då man måste "lura" igång AF i D300. AF i D7000 beter sig lite annorlunda. Mindre långsam initialt men lite sämre när den väl startat.

Allt beror på hur du plåtar och när. Jag står oftast efter blinda kurvor eller hopp där kameran inte har en chans att tracka åkaren före avtryck. Mer normal sportfoto där kameran har tid att följa åkaren ett tag före avtryck så kan du välja vilken modell som helst. Plåtar du i sämre ljus? Strunta i D300 men glöm inte att även AF blir sämre i sämre ljus. D300 lider mindre av detta än D7000 men allra bäst fungerar D700.

En annan sak att tänka på är objektiven. Nu har jag inte använt just det objektivet som du har men i tester brukar "piraterna" inte direkt vinna över originalen när det gäller AF hastighet. Det är stor skillnad även på en Nikon och en Nikon. Tex så fungerar inte AF-S18-200 alls för mig med min typ av motocrossfotografering medan AF-S70-200 gör det. AF hänger inte med på 18-200

D7000 är väl mest plast???? Bara undre och övredelen är magnesium. Där det räknas, framdelen och bakdelen så år det plast. Snålt! Helre allt i plast än så Nikon har gjort.

Men titta också på konkurrenterna, t.ex. Canon 7D som har snabbare och säkrare kontinuerlig AF än D300s enligt oberoende tester och fotografer.

Det finns inte EN ssanning i det här. Med min typ av fotografering är faktiskt d300 aningens bättre än 7d när AF skall följa ett motiv. Skillnaden är inte stor men reell. Med andra motiv än mina så kan det mycket väl bli annorlunda. Jag har faktiskt bara sett ett enda test där de testade effektiviteten i följande AF och med just 7D och D300 och sportmotiv. De körde bägge modellerna sida vid sida och valde tre olika sporter. En var just min specialitet motocross, en var basket och den tredje sporten har jag glömt. D300 vann två grenar och de kom lika i den tredje. Skillnaden var dock inte direkt dramatiska, om jag minns rätt så var deras reultat med motocrossen ganska lika mina erfarenheter. Endast några futtiga procentandelar i skillnad när det gäller antalet keepers

Däremot är skillnaden till 7Ds fördel dramatisk när det gäller tiden från aktivering av af till att fokus låst.

Ett problem för D300 ( om det nu kan vara ett problem) är att testarna verkar envisas med att enbart mäta tiden från avtryck till att fokus låst. Det tar i runda slängar ca dubbelt så lång tid för D300 att klara av detta som 7D. Det är reell faktamoch lätt att mäta. Att D300 sedan kör ifrån (nåja) 7D är en annan sak med högre andel keepers med vissa motiv är kanske svårare att testa. Vad jag vill säga är att det ibland sprids sanningar som inte är korrekta.

För en D300 vad är avgörande för snabb AF?

AF-C vs AF-S
1 punkt mot 9 eller 51
3D vs dynamisk 51
Fokusprioritet mot slutarprioritet i AF-C ( eller det mitt i mellan som jag inte riktigt förstått)

Och det är antal skarpa kort med rätt fokus som räknas

Det är hela tiden en avvägning. Jag använde 9 punkter AF-C och tiden för fördröjningen satt till noll. 1 punkt är snabbare men osäkrare i mitt fall då mina motiv hoppar runt hela tiden. Det är helt enkelt för lätt att missa att hålla AF punkten på motivet. Med 9 punkter fungerar det även om jag missade motivet då och då för kameran byter punkt automatiskt (men meddelar inte att så skett).

Med "Fördröjningen satt till noll" avser jag den funktion som går att påverka i menyerna och som påverkar hur kameran skall agera om något kommer in mellan kameran och motivet men på ett klart kortare avstånd. Tex en fotbollsspelare som springer in mellan dig och den spelare du valt. Den här funktionen fungerar galant på tex en fotbollsmatch men hindrar mig med mina crossmotocyklar.

Problemet med D300 är alltså inte att tracka motiv utan att få den att starta. Jag står ofta bakom hopp eller blinda kurvor och om jag trycker ner avtryckaren när åkaren dyker upp så tar det för lång tid för kameran att vakna. Om jag istället aktiverar AF och pekar på något ställe och avstånd där jag vet att åkaren dyker upp och sedan pekar om kameran så är det absolut inga problem. Det krävs lite övning men sedan fungerar det.

Med 7D är det annorlunda. Inga som helst problem att aktivera AF när åkaren dyker upp. Dock hanterar den snabba motiv aningens sämre än D300. Dock är alltså skillnaderna rätt små.

D7000 fungerar lite som bägge men ändå inte i närheten. Snabbare än D300 initialt men klart sämre AF tracking. Långsammar än 7D och med lite sämre AF tracking.

Nu till det tråkiga eller roliga beroende på dina referenser. Steget till D700/D3 och Canons likvärdiga kameror som 1D är stort. D700/D3 har i princip samma AF system som D300 men ..... Enligt Nikon så skiljer beräkningskapaciteten. I verkligheten är det en helt annan kamera. Spelar ingen roll vad du slänger framför en 1D eller en D700/D3. "Allt" hamnar i fokus......

Senaste tävligen jag fotograferade (motocross) så kom jag hem med ca 1000 bilder. Av dessa var två aningens oskarpa pga kameran. Använde min D700. Samma sak efter en fotosession med friidrott i en inomhushall. D700/D3/1D missar inte medan de andra gör det då och då när ljuset blir sämre och det går fort, speciellt när det dessutom händer på nära håll.

två exempel. Den första bilden kräver inget speciellt av kameran. Kameran har haft all tid i världen att följa åkaren före avtryck. Den andra är däremot klart svårare. Åkaren, som råkar vara min son dyker upp mitt i ett hopp. Kameran har haft noll och ingen tid alls att följa åkaren före avtryck. För övrigt så tog jag tre bilder i serie. Alla tre var skarpa men på två av dem så missade jag och han hamnade fei kompositionen

Bilagor

• _MG70519.jpg
    _MG70519.jpg
    96.5 KB · Visningar: 506
  • _MG76545.jpg
    _MG76545.jpg
    88.8 KB · Visningar: 519
Tack för det uttömmande svaret, för mig så är det mest fåglar där jag behöver en snabb AF. Får ta och testa mig fram på någon mås

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar