Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300s 12 bit vs. 14 bit bilddjup

Produkter
(logga in för att koppla)

AndyKarlsson

Avslutat medlemskap
Enligt infon i kameran så skall den fånga fler "finare detaljer" i fotona och jag har provat mig fram genom att fota samma saker med båda 12 och 14 bit men jag ser ingen som helst skillnad i dem. Jag har zoomat in ordentligt på flera detaljer i många bilder men jag kan ändå inte se skillnad. Det enda jag märkt är att bildfilen gick från 19 till 25 MB
 
Som du säkert vet så är bitdjupet bara antal steg per RGB färhkanal mellan svart och vitt och har inget att göra i sig med upplösning eller ens dynamiskt omfång. Man kan lägga analogin vid en trappa mellan två våningar: markplan (svart) och vån 1 (vitt). Bitdjupet är antal trappsteg emellan. Om man bara ta'r bilden i raw och konverterar till 8 bitars JPEG händer inget. Däremot om man tar i raw och ändrar kontrasten i framkallningen kan toner som ligger väldigt nära varandra separeras bättre och man kan få en mjukare övergång mot utbränd vit. På just D300 skall detta inte göra någon större skillnad men med större pixlar med större dynamiskt omfång är vitsen att kunna ha mer steg mellan svart och vitt ibland bra att ha och gör då större skillnad. Många mellanformatare använder 16 bitar.
 
Jag har hört att den enda kamera där det ska göra någon skillnad att ändra bitdjupet i råformat är på Nikon D3X.

Om man fortsätter liknelsen med en trappa så är det bra att ha de tätare trappstegen om man bestämmer sig för att hugga av halva trappan och sen dra ut den återstående delen.

Det är ju så man gör med bilder. Man tar ställer vit och svartpunkt = hugga av och dra ut. Lägger man sedan en kontrastkurva dras tonerna ut i vissa delar och då kan det bli fula tonövergångar eller rent utav ränder.
 
Tack för svaren! Förstod liknelsen med trappan perfekt. Jag kommer nog aldrig fota på 14 bit med andra ord...

Tack igen!
 
Sedan finns det en stor nackdel med 14 bit på just D300s, det är att seriebildshastigheten går från 7 till 2,5 bps.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.