Annons

d300 vs 7d

Produkter
(logga in för att koppla)

Danne.E

Medlem
hallå alla fotografer!

har länge vart inne på en d300, är helt klart en schysst kamera av proffsmodell, har själv testat den, känns skit bra!

MEN, nu har jag upptäckt canon's 7d, nån som har någon större erfarenhet av den? jag vart lite tveksam på kameraval när jag såg den.

vad tycker ni ? tacksam för svar och om ni har några frågor eller kritik att tillägga! peace

har länge vart inne på en d300, är helt klart en schysst kamera av proffsmodell, har själv testat den, känns skit bra!

Du lär få lika många svar som framhåller än den ena än den andra. Bägge är superbra hus och Canon resp Nikon har lika fina system att bygga vidare med. Eftersom personliga preferenser således är det som måste få avgöra och du säger att D300:an i dina händer känns "skitbra" finns väl inget att tveka på...du har ju redan svaret där...;-)

D300s om du tycker att filmfunktion är viktig. 7D har ju också fin filmfunktion. D300 kan inte filma.

tack för att du tog dig tid att kommentera matti:)

vad det gäller filmfunktion är jag inte ett dugg intresserad, tycker de bara förstör grejen med systemkamerorna:p

Då är ju D300:an (utan "s") ett fynd eftersom de går att hitta till bra pris nu när D300s (och Canon 7D) kommit. Finns flera beggade för runt 10.000 kr här på Fotosidans annonser :)

mvh / Matti

Senast ändrad:
En fråga om dessa två kameror som jag har och hoppas är okej att ställa i denna tråd är hur dom två står sif skärpemässigt mot varandra ?
Jag upplever när jag tittar på bilder här på fotosidan att det mer stuns i Canons bilder 40D/50D/7D gentemot D300 !?!?
skiljer det mycket i verkligheten om något, eller beror det på hur bilderna komprimeras när dom laddas upp här ??

Funderar på att köpa samma kameror jag med nämligen så jag hoppas att det är okej med min lilla kapning !!

tjena kristoffer!

helt okej med din kapning! bara bra med fler tankeställare..

jag har inte provat 7d själv så ja vet inte om jag törs svara på den fråga, men kamerorna verkar vara rätt jämna skärpemässigt, men jag kan ha fel också. 2 helt klart grymma kameror är det i vilket fall! anledningen att det lutar åt d300 är att jag bara kört med nikon förut och att jag trivs väldigt bra med dom!

hallå alla fotografer!

MEN, nu har jag upptäckt canon's 7d, nån som har någon större erfarenhet av den? jag vart lite tveksam på kameraval när jag såg den.

vad tycker ni ? tacksam för svar och om ni har några frågor eller kritik att tillägga! peace

Jomenvisst är ett kamerahus viktigt för att kunna ta bra bilder men tänk på att fotonerna måste passera objektivet först.

Om jag stod "naken" idag skulle jag titta på objektiven, hur mycket kostar mitt "dream team" vilka objektiv behöver jag. Vilka kan vara bra att ha osv. Sätt upp en lista på objektiv i prioritetsordning, 1-2-3.

Nu kan du se var det finns luckor och vad de olika prioriteringarna kostar. Finns det ingen klar vinnare i detta race mellan Ca och Ni blir det att knalla till fotoaffären och klämma och känna.

Ett annat informationscenter som många glömmer bort är biblioteket, här finns alla fototidningar med tester på dina kameror, D300 och 7D.

Vad jag försöker säga är att både D300 och 7D är fantastiska kameror så det är mer din egen förmåga att se bilder och att kameran passar i din hand. Kolla också menyerna, är en del av kameran att menyerna stämmer med ditt sätt att tänka.

Nikon for ever (som sneglar på Canon)

Nikon "skärpa"

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=115312

:)

Vad jag vill ha sagt är att man kan råka ut för problem oavsett märke.

Jag har ju Canon men har några kompisar med Nikon (D200, D300 och D3) och jag måste säga att varje gång jag håller i en Nikon så blir jag lite frestad. De känns helt enkelt bara så där underbart rätt. Kan inte beskriva vad det är men något visst är det nog.

Jag håller mig dock till Canon eftersom jag tycker Canon har ett objektivutbud som passar mig bättre. 70-200 4 L/IS och 17-55 2.8 IS har vad jag förstår inga direkta motsvarigheter hos Nikon och de är de två gluggar jag använder mest och gillar bäst i min väska.

Alltså, instämmer i rådet tidigare, börja kolla på vilka objektiv du vill ha och kolla vad de kostar hos respektive tillverkare.

Nya hus kommer ju varje år, gluggarna lever däremot betydligt längre.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=115312

Jag håller mig dock till Canon eftersom jag tycker Canon har ett objektivutbud som passar mig bättre. 70-200 4 L/IS och 17-55 2.8 IS har vad jag förstår inga direkta motsvarigheter hos Nikon och de är de två gluggar jag använder mest och gillar bäst i min väska.

Canon 70-200/4 är ett av de objektiv jag verkligen saknar hos Nikon.

Canon 17-55 2.8 IS finns "tekniskt" hos Nikon, hur det sedan är rent bildmässigt låter jag vara osagt.

Objektiven består, kamerorna kommer och går/ Jan-Olof

Jag vet att det finns en 17-55 2.8 för Nikon men den saknar väl bildstabilisering (IS/VR)?

Korrekt, det är väl dags för Nikon att hosta upp sig där också nu när t o m Sigma inför skakreducering på sin 18-55/2,8 och Pentax/Sony redan har det oavsett glugg.

Vill du ha lite mindre problem med ditt o datt så köper du dig ett Sony A850 eller A900 hus i stället för Canikon.. Alltid stabiliserat.. Samt med alla objektiv..Dvs kompabilitet långt utöver Canikonernas om man skall ha stabilisering med .....rätt bra ekonomiskt sett det..allt blir stabiliserat oavsett beg - nytt .. Allt..

Och enligt alla som utalat sig det mest fokusäkra kamerahuset idag..Så när fokus ligger så är det tydligen fokus också....Samt fullformat.....

Vill du ha lite mindre problem med ditt o datt så köper du dig ett Sony A850 eller A900 hus i stället för Canikon.. Alltid stabiliserat.. Samt med alla objektiv..Dvs kompabilitet långt utöver Canikonernas om man skall ha stabilisering med .....rätt bra ekonomiskt sett det..allt blir stabiliserat oavsett beg - nytt .. Allt..

Och enligt alla som utalat sig det mest fokusäkra kamerahuset idag..Så när fokus ligger så är det tydligen fokus också....Samt fullformat.....

...men sony

K7 däremot är sjukt trevlig - varning för habegär....

För den är en proglugg

Jag vet att det finns en 17-55 2.8 för Nikon men den saknar väl bildstabilisering (IS/VR)?

Men Nikons variant är bättre! För den ingår i proserien (motsvarande Canons L serie). För visst är det så att bara för att den är klassad som pro så är den bättre?

Skämt å sido så håller jag med er. Även om Nikons variant är kanon på alla sätt och vis (förutom vikt och storlek) så saknar den IS/VR

D300 vs 7D. Oj så lika. Även skärpemässigt är de oerhört lika. De skillnader du ser på nätet beror garanterat på användarfel. 7D har en uns fördel rent upplösningsmässigt med sin på pappret mycket högre upplösning men då krävs det perfekta förhållanden och mycket STORA förstoringar för att det skall synas och då bara i väldigt detaljerade motiv.

Bägge är kanon :). Hade jag varit i dina kläder så hade jag gjort en kalkyl på hela systemet. Inte bara på huset. Klämt och kännt och sedan valt samma som kompisarna. Guld värt att kunna låna av dem när det kniper....

så då kanske det vore vettigare för min del som har kameran med mig när jag jobbar i skogen att välja en D300 som verkar vara lite tåligare än 7D ???

Har sett några beg D300 med 17-55 2.8 för mellan 16-17000:- !!

Jag har alltid vart lite fundersam när det gäller sony och pentax faktiskt, det känns som om canon och nikon är lite mer av "proffs" modeller, rätta mig om jag har fel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar