Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300 - Vilken bildstil/Varför?

Produkter
(logga in för att koppla)

Browniee

Avslutat medlemskap
Frågan lyder - Vilken bildstil använder ni?
Och som följdfrågor, borde man använda uppskärpning? Vilken mättnad är bäst för vilket motiv? Vågar man röra Nyans?

Jag har hittils kört D2XM1, allt på auto/0, för jag inte vågat röra någon annan bildstil! Vilken borde man egentligen köra på om man vill ha effektfulla porträtt? Och så vidare.

Jag kör D2x-1 när människor är motivet och D2x-3 till allt annat, har laddat in dom bildstilarna i kameran, sen ändrar jag vid behov i NX efter egen smak, jag kör självklart i endast Raw-format så jag kan ändra utan kvalitetsförlust vid behov, sparar sedan bilden i Tiff och gör slutjobbet som storleks ändringar och uppskärpning i CS3 efter vad jag skall använda bilden till.

/kent

Varför inte allt i NX?

Bokeh skrev:
Jag kör D2x-1 när människor är motivet och D2x-3 till allt annat, har laddat in dom bildstilarna i kameran, sen ändrar jag vid behov i NX efter egen smak, jag kör självklart i endast Raw-format så jag kan ändra utan kvalitetsförlust vid behov, sparar sedan bilden i Tiff och gör slutjobbet som storleks ändringar och uppskärpning i CS3 efter vad jag skall använda bilden till.

/kent

Kent; varför gör du inte även storleksförändringar och uppskärpning i NX?

/Tommy

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar