ANNONS
Annons

D300 till D800

Produkter
(logga in för att koppla)

Nifti

Medlem
Hej

Har tänkt uppgradera mig från Nikon DX till FX och man blir ju lite extra sugen när man läser om nya D800. Vad händer om jag behåller mitt gamla AF-S 17-55. Har förstått att man kan ställa 800:an i DX-format och då få 15,4Mpixlar. Betyder det att jag kommer att få ett bättre bildresultat med detta objektivet och 800:an än var jag får i dag med min D300 (12,3 Mpixlar)
/Tomas

Ja, antagligen kommer du att få ut mer ur ditt 17-55 på D800 än du får ur det på D300.

Jag antar att du kommer att byta upp dig till FX-objektiv senare och inte planerar att använda din D800 i DX-läget annat än i början?

Utvecklingen går ju framåt så viss bättring, framförallt på högre iso, kan du nog märka.
En nackdel som jag själv inte tänkt på (har just bytt D300 till D3) är att bara motsvarande storlek av sökaren är aktiv, bilden du tittar på är alltså mindre den med. Annars är ju en klar styrka med FX en stor och ljus sökare.

Jag har ett 50-150/2.8 som presterat riktigt bra på D300an, men den säljs nu tidigare än jag tänkt till förmån för fx-objektiv.

Bara mina tankar och inget facit.

Så blir det säkert. De andra objektiven jag har passar till FX, men denna normalzoomen tycker jag funkar bra i dag och motsvarande i FX för 13 000kr känns lite mycket pengar just nu. Får väll se om det går att hitta något billigare med samma prestanda.

I det spannet skulle jag nog välja en fast kring 20 och en 50, eller 30 och 85. Är nog precis vad jag kommer köpa till 3an iaf. Just med tanke på vad en bra zoom kostar.

...En nackdel som jag själv inte tänkt på (har just bytt D300 till D3) är att bara motsvarande storlek av sökaren är aktiv, bilden du tittar på är alltså mindre den med....

Ah! Det har jag läst om men faktiskt inte reflekterat över. Sker detta automatiskt så fort det sitter ett DX-objektiv på? Dvs går det att manuellt ställa in den på FX-läge och alltså tvinga den att visa mörka delar av sökaren?

Jag har en inställning för automatisk eller manuell dx/fx. Alltså kan jag antagligen forcera FX men vet inte hur det ser ut då för jag har faktiskt inte provat. Kan testa ikväll eller imorgon om ingen annan hinner svara hur det fungerar.

Jag har en inställning för automatisk eller manuell dx/fx. Alltså kan jag antagligen forcera FX men vet inte hur det ser ut då för jag har faktiskt inte provat. Kan testa ikväll eller imorgon om ingen annan hinner svara hur det fungerar.

Jag trodde att när man satte på ett DX objektiv på en FX kamera skulle man få svarta avrundade hörnor både i sökaren och på displayen. Stämmer det?

Jag trodde att när man satte på ett DX objektiv på en FX kamera skulle man få svarta avrundade hörnor både i sökaren och på displayen. Stämmer det?

Delvis.

Det finns ett DX-läge hos alla Nikons FX-kameror, där de bara använder mittenbiten av sensorn med samma storlek som en DX-sensor. Jag vet inte om det gäller alla modeller, men vissa maskerar sökaren motsvarande så att man bara ser samma som man skulle ha sett i en DX-sökare. DX-läget går att avaktivera och då kommer man att se mörka hörn i sökaren objektiven.

Det finns DX-objektiv som går att använda på mycket större sensorer än DX så med vissa objektiv finns det anledning att använda hela sensorn och beskära som man vill i efterhand, efter hur mycket vinjettering man står ut med. Speciellt zoomar har ofta vissa brännvidder där de funkar bättre och sämre på FX-sensorer och det beror också på fokuseringsavståndet, till och med vissa fasta som 35/1,8 funkar på vissa avstånd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar