Annons

D300 + Sb800

Produkter
(logga in för att koppla)

Lejonfrost

Avslutat medlemskap
Hallå där ute.

Jag har precis köpt en sb800 till min d300. Och jag får ingen kontakt mellan kameran och blixten. Vet inte vad det är exakt man skall ställa in på själva kameran och likaså blixten.

Någon som kan hjälpa mig med detta?
 
Ställ kameran i "P" läget. sätt på blixten, då skall det fugera, gör det inte det så är det något fel.

/kent
 
Lejonfrost skrev:
jag glömde att säga att det var trådlöskontakt som inte fungerade...
Gå in i blixtmenyn och ställ iin inbyggd blixt som commander här kan också justera blixtstyrkan.
Se till att välja samma kanal på blixten som kameran. Har du flera blixtar kan du dela upp dessa i grupper som du styr var för sig.
//Leif
 
Helt rätt den ska funka i alla lägen men kamera och blixt måste prata med varandra på rätt kanal och blixtgrupp. Sedan måste dom också se varandra, dvs sensorn på sidan bör helst vara vänd mot kameran.
//Leif
 
Ja precis, ibland är det irriterande när slaven inte löser ut. Otaliga gånger har jag fått ställa blixten "i bild" och sedan plocka bort den i efterarbetet. Men annars fungerar Nikons CLS väldigt smidigt eftersom man kan ställa in styrkan på de olika slavarna.
 
iBoat skrev:
Men vadå? Blixten ska fungera med alla lägen, P, M, A och S...

Självklart, men för att göra det lätt för trådskaparen att testa om den i överhuvudtaget fungerade, gav jag ett förslag att ställa in den för test utan att snöa in på detaljer...

Men det svaret dög tydligen inte, för redogör man inte i detalj hur prylarna fungerar så dyker forum mafian upp direkt och tillrättavisar.....

/kent
 
Bokeh skrev:
Självklart, men för att göra det lätt för trådskaparen att testa om den i överhuvudtaget fungerade, gav jag ett förslag att ställa in den för test utan att snöa in på detaljer...

Men det svaret dög tydligen inte, för redogör man inte i detalj hur prylarna fungerar så dyker forum mafian upp direkt och tillrättavisar.....

/kent

Ok, jag förstår din reaktion. Men ditt svar var ju faktiskt missvisande och om man är nybörjare kan man tro att blixten bara fungerar i P-mode.

Edit:
Och du, kalla mig inte forum-maffia.
 
Senast ändrad:
Läser ni inte manualerna längre?
Både i manualen till D300 och SB-800 finns bra beskrivet hur det hela fungerar.

Köper man avancerade prylar, är det läge att läsa på för att kunna använda finesserna.

Det är inte bara typiskt för den här trådskaparen, men det verkar som om man vill göra det bekvämt för sig och slänga ut en fråga istället för att ta en stund och läsa på det man köpt.

Har på sista tiden varit ovanligt många frågor, där svaren i enkel form står att läsa i manualerna.

Det finns mycket godis att hämta i manualernas värld - prova nån gång.
 
Bra talat Vidar.
Trådlösa blixtar och Nikon är mycket smidigt och funkar bra. Och det är inte många sidor i manualen som skall plöjas igenom för att förstå.
 
Vad taskiga ni är! Vad tomt det kommer att bli i forumen här nu när folk kanske börjar läsa sina manualer i stället för att bara fråga här...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.