Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300 och gluggar

Produkter
(logga in för att koppla)
I min mening är Tokina 12-24 betydligt bättre byggt än Nikkor 12-24. Jag antar att 11-16 är liknande på den punkten.
 
11-16 har jag också i min väska..underbar glugg..visst det förekommer CA i vissa lägen beroende på vad man fotar så.det gäller många gluggar..lite pill idatorn så är det snart borta..gillar att fota bilar..vart myycket roligare med den här gluggen
 
Nu har Tokina kommit upp för mig.
Af 50-135/2,8 ser ut att vara ett ganska allround för mig.
Hur är detta i kvaliten med en D300?
 
då ska vi se... då ska jag hellre satsa på Tokina då?

och 11-16 är bästa alt, men 12-24 funkar fint med?

och vad menas med CA?

// MichA
 
I min mening är Tokina 12-24 betydligt bättre byggt än Nikkor 12-24. Jag antar att 11-16 är liknande på den punkten.

Jag har enbart använt Nikkorn och var toknöjd. Dock hade jag som vanligt problem i början med felfokus. Min gav inte skarpa bilder på 18mm på bländare 4. Först på 5,6 blev det acceptabelt. Bra från 8. Fokus låg över 1,5 meter fel visade det sig. Efter justering på verkstad så var allt frid och fröjd. Jag vill passa på och lyfta detta ämne. Testa noga före köp av en "pirat". Det kan vara besvärligt att justera in dem till din kamera. Observera att jag inte säger att "pirater" är sämre. Bara att problemet med felfokus KAN vara avsevärt svårare att åtgärda.

Tyvärr har jag inte kvar den. Jag blev rånad i London förra sommaren och jag valde att inte ersätta den då den inte användes mycket. Köpte en 16-85 istället och den passar mina behov avsevärt bättre....
 
12-24 har väl dessutom rätt mycket av den varan. Vill minnas att FOTO påvisade just detta i ett test häromåret mot en Tokina? Slutsatsen var dock den att även om Nikkorn hade tämligen mycket av CA så är den i praktiken obefintlig. Dvs det syns knappt på en slutgiltig bild......
 
Jag har svårt att avgöra detta. Det finns en beg. för 5000kr
frågan är om den blir bra och tillräckligt snabb AF för ungarnas fotboll?Och är 5000 rätt pris?

Har ingen erfarenhet av just detta objektiv så jag kan inte annat än berätta hur jag själv gör mina val i liknande situationer.

För mig är det en process, jag brukar ta tid på mig och man måste framförallt göra klart för sig själv vilket behov man har. Priset spelar naturligtvis in men under processens gång brukar man höja toleransgränsen för hur mycket det får kosta. Betänk att objektiv behöver inte bytas ut lika ofta som kamerahus och skulle man vilja byta (upp sig) så finns det ju en andrahandsmarknad. Jag brukar för det första fråga här på Fotosidan - som du nu gör. Sedan söker jag reda på tester och utlåtanden på nätet. Alltid hittar man någon pusselbit. Kollar också recensioner, t.ex. här på Fotosidan, samt kollar begagnatmarknadens priser. Släng ett öga på Blocket men var försiktig - köp helst öga mot öga om du tänker handla där.
Detta objektiv, Tokina AF 50-135mm f/2.8 AT-X Pro DX - som f.ö. har namnet "Pro" i beteckningen - kostar ju c:a 8500:- nytt så 5000:- låter väl som ett hyggligt pris för ett fint ex. Tokina är också känd för mycket hög mekanisk kvalitet - som objektiven var förr i tiden - så ett begagnat ex. borde vara ok att inhandla.

När jag köpte mitt Tokina 11-16 mm var jag inne på Nikons eget 12 - 24 mm eller 10 - 24 mm men sedan jag tittat på den mekaniska kvaliteten och läst ett antal tester så föll valet på Tokinan, vilket jag absolut inte ångrar. (Tvivlar på att Nikon slår just det objektivet i sin klass).

Kan nämna i sammanhanget att innan jag kom så här långt så gick jag igenom en smärre kris eftersom jag var inne på att byta från DX till FX, vilket ju skulle få rätt radikala konsekvenser vid senare objektivköp eftersom den senare standarden kräver en helt annan klass av objektiv med ty åtföljande prisnivå. När beslutet var klart och fattat att jag skulle stanna i DX - formatet (man är ju bara amatör och foto är bara ett av mina intressen och inte ens det främsta) så var det lätt att lägga upp en strategi för objektivinköp. Det första blev ett högkvalitativt allroundobjektiv, en lätt begagnad Nikon AF-S DX 17-55/2,8 G ED som verkligen gör min D300 rättvisa. Därefter passade ju Tokinan AT-X 11-16/2,8 Pro DX som hand i handske som ett komplement, brännvidden slutar där det förra objektivet börjar. Att brännviddsomfånget inte är större gör inget. När detta objektiv är på så är det oftare jag kör på 11 mm än 16 mm. Kortare brännviddsomfång ger ju också en mindre grad av optiska kompromisser och höjer därför kvaliteten. Ja, den presterar så bra att den i det mesta matchar 17-55:an vilket inte säger lite om kvaliteten på denna punkt.

Sammanfattningsvis; jobba på bara, kolla priser, tester, recensioner på nätet. Låt saken mogna och köp!

Lycka till
/Göran
 
Jag tackar för svaret.
Det verkar som denna glugg skulle passa mig.
Bara den är hyffsat snabb i AF när jag fotar fotboll. annars får jag väl spara vidare till nått annat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.