ANNONS
Annons

D300, har den fokustriggad bildtagning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Petsan

Aktiv medlem
Hej alla Nikon D300-ägare!

Jag är själv inte ägare, men en mycket sugen spekulant. Nu går man ju alltid omkring och har en massa idéer på bilder och bildskapande projekt i huvudet och en av mina framtida drömmar kräver en kamera med förmågan att exponera en bild då ett objekt paserar skärpeplanet på ett på förhand inställt avstånd. Har för mig att Nikon kallat det för "fixfokus" på tidigare kameror (och databakstycken).

För att förtydliga mig skall jag redogöra hur jag vill göra och ni som vet får gärna meddela om kameran hr förmågan till detta.

Jag ställer in kameran med förinställd fokus på, säg 1,5 m avstånd. Kameran befinner sig nu i ett "vänteläge". När ett föremål passerar mitten av sökaren på 1,5 avstånd så triggar detta kameran att ta en exponering (antingen förinställd eller med exponeringsautomatik).

Tack på förhand, alla!

/peter

Alla Nikons kameror med AF-ON (AF-E/AF-L) knappen kan göra det. Heter "focus trap" på engelska.

Du frigör AF från slutarknappen, väljer fokuseringsmetod AF-S med fokusprioritering, trycker på slutarknappen och väntar på det rörliga motivet. Bilden tas automatiskt när motivet hamnar i fokus.

Ah! Tack! Detta var rena grekiskan för mig. Ska testa senare (har ingen D300, men ska se om jag kan få det att funka på min F5a, vore kul. Har för mig att F90x inte kan detta, men värt ett försök i alla fall.). Hur som helst, nu vet jag att D300 KAN detta och det var väldigt bra att veta. Har flera små "projekt" som bygger på detta.

focustrapfocustrapfocustrapfocustrapfocustrapfocustrap....

/Peter

Den här metoden kräver väl att man håller inne avtryckaren i väntan på motivet? Det var kanske inte det som efterfrågades?

AFE skrev:
Den här metoden kräver väl att man håller inne avtryckaren i väntan på motivet? Det var kanske inte det som efterfrågades?

Nej, det var det naturligtvis inte. Men jag fattade inte det av beskrivningen ovan. Vad jag letar efter är funktionen att ställa fokus, lämna kameran och gå och ta en kopp kaffe (t ex) och kameran fotar första bästa objekt som kommer inom valt fokuseringsavstånd. Jag kommer tillbaks och kollar resultatet. Dvs, som ett alternativ till fjärrutlösning via fotocell/tryckplatta.

Ursäkta eventuella oklarheter i min tidigare beskrivning.

Hälsar!

/Peter

Min D3 har såvitt jag kunnat hitta inte den funktionen, så den finns nog inte i D300 heller (då den har i stort sett samma möjligheter/begränsningar).

Men om man använder en fjärrutlösare där man kan låsa avtryckaren, så kan man nog gå iväg och ta den där koppen kaffe.
Däremot bör man nog förse sig med en 220V-adapter till kameran, då jag misstänker detta lär suga batteri.
Liknande Nikons funktion för automatisk intervalls-tagning.

Lite googlande visar att detta även ska funka på t.ex D200... så tack för tipset :)

Kul, det måste provas! Vilka jävelusiska bakhåll jag kommer att rigga för rävar o grävlingar!

*moahahahahaa!* :)

AFE skrev:
Min D3 har såvitt jag kunnat hitta inte den funktionen, så den finns nog inte i D300 heller (då den har i stort sett samma möjligheter/begränsningar).
Det är ingen separat funktion. Det är en serie inställningar som man ska göra enligt mitt inlägg ovan.

Ja det stämmer att man måste på ett eller annat sätt hålla avtryckaren nere för att det hela ska fungera. Med en fjärrkontroll går det bra och borde fungera på alla kameror som har 10-pin ingång (D100/200/300/D3 etc).

Alla kameror med AF-E/AF-L knappen (bl.a. D70/80) kan göra tricket men om man saknar 10-pin fjärr måste man hålla slutarknappen nere själv eller göra något slags egen anordning för det.

timofej skrev:
Det är ingen separat funktion. Det är en serie inställningar som man ska göra enligt mitt inlägg ovan.

Ja det stämmer att man måste på ett eller annat sätt hålla avtryckaren nere för att det hela ska fungera. Med en fjärrkontroll går det bra och borde fungera på alla kameror som har 10-pin ingång (D100/200/300/D3 etc).

Alla kameror med AF-E/AF-L knappen (bl.a. D70/80) kan göra tricket men om man saknar 10-pin fjärr måste man hålla slutarknappen nere själv eller göra något slags egen anordning för det.

Det var ett väldans långt svar för att åter konstatera att funktionen inte finns.

Det har alltså funnits kameror som har den här funktionen utan att slutarknappen behöver hållas intryckt - därav frågan :)

Förästen såg jag för inte så länge sen en sida av en kille som fotograferade insekter i flykten, och hade byggt en avancerad anordning för att trigga kamera och blixt när insekten fladdrade förbi på rätt avstånd.

Borde inte det här funka nästan lika bra?

Per

Din F90X har denna funktion om du skaffar ett databakstycke till den. De visade i reklamen för kameran hur man plåtar vilda djur med denna funktionen. Kommer inte ihåg vad databakstycket heter men det kan jag kolla när jag kommer hem. Råkar ha en F90X också med det gamla broshyrmaterialet.

AFE skrev:
D
Det har alltså funnits kameror som har den här funktionen utan att slutarknappen behöver hållas intryckt - därav frågan :)

Det har funnits databakstycken med den här funktionen till, åtminstone F90x, dvs "semiproffset" på 90-talet. Det var då min bildidé föddes...

/Peter

Fläsk-Tarzan skrev:
Din F90X har denna funktion om du skaffar ett databakstycke till den. De visade i reklamen för kameran hur man plåtar vilda djur med denna funktionen. Kommer inte ihåg vad databakstycket heter men det kan jag kolla när jag kommer hem. Råkar ha en F90X också med det gamla broshyrmaterialet.

Ja, men grejen är att jag vill slippa databakstycket... Får inte plats med det. Kommer inte att kunna koppla på en trådutlösare heller. Hade hoppats att min "nästa" kamera, D300 kunde detta utan trådutlösare. Min F5a kan säkert det som den är, men den är utesluten i detta projekt, den är för stor.

/Peter

Avslut, fortsättning...

Tack alla för en rolig diskussion!

Min slutsats är att D300 INTE klarar av detta utan att man trycker ner avtrycket halvvägs (med eller utan trådlösare). För min del handlar det om att försöka göra en anordning som låser avtrycket halvvägs, vilket känns som den bästa och billigaste vägen att gå, och klart görbart. Öppnar härmed upp tråden för mer generell diskussion kring fotoceller, "fällor", mm. Då min fråga tycks ha inspirerat en och annan här på forumet.

Själv hoppas jag att mitt projekt hinner påbörjas under sommaren (dock med F90x) och lägger upp bilder på FS med klargörande info (om det funkar).

Angående den tidigare nämnda insektsfotografen som fotar småkryp i flykten, så tror jag att hela tricket är att dessa är så små att de hinner röra sig ur skärpeplanet (MKT litet!) innan bilden tas (med blixtar). Hans supersnabba anordning är alttså byggd för att exponera med oerhört kort fördröjning från det att fotocellerna signalerar. Hade hans länk en gång i tiden på en annan dator. Cool som f-n, så om någon vet vem vi pratar om, länka gärna. Tror att han var brittisk...

Välkomna!

/Peter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar