Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300, har den fokustriggad bildtagning?

Produkter
(logga in för att koppla)
Per skrev:
En låsbar trådis till D300 kostar ju bara 199 pix på Kaffebrus, och kan väl vara bra att ha till annat oxå?

Per

Jo, säkert, men till detta lilla projekt jag har i åtanke är trådutlösare uteslutet. Se ovan. Måste funka med kameran endast. Slutsatsen är att jag måste bygga en enkel spärr som kan låsa avtryckaren i nedtryckt läge. kan man skicka småbilar till Mars ska väl inte detta vara omöjligt för en lekman...

/Peter

Okej, en riktigt kort sammanfattning:

1. Köp en kabel eller kontakt som passar i kontakten för trådutlösaren.

2. Hitta en PIR-detektor som har en anslutningsplint som är märkt NO (normaly open).

3. Klipp kabeln och testa att kortslut (helt ofarligt) för att hitta rätt ledare. Dvs de två ledare som utlöser kameran.

4. Anslut dessa ledare till PIR-detektorns skruvplint märkt NO.

5. Köp en batterikontakt till ett 9V batteri.

6. Anslut batterikontakten till PIR-detektorns skruvplint märkt +/-.

7. Anslut batteriet och rigga kameran.

Senast ändrad:
Petsan skrev:
Slutsatsen är att jag måste bygga en enkel spärr som kan låsa avtryckaren i nedtryckt läge. kan man skicka småbilar till Mars ska väl inte detta vara omöjligt för en lekman...

/Peter

Det är en baggis. Köp en kontakt som passar i kontakten för trådutlösaren och kortslut så är det klart. Klick, klick klick. Kostnad ca 19Kr.

Petsan skrev:
Hej alla Nikon D300-ägare!

Jag är själv inte ägare, men en mycket sugen spekulant. Nu går man ju alltid omkring och har en massa idéer på bilder och bildskapande projekt i huvudet och en av mina framtida drömmar kräver en kamera med förmågan att exponera en bild då ett objekt paserar skärpeplanet på ett på förhand inställt avstånd. Har för mig att Nikon kallat det för "fixfokus" på tidigare kameror (och databakstycken).

För att förtydliga mig skall jag redogöra hur jag vill göra och ni som vet får gärna meddela om kameran hr förmågan till detta.

Jag ställer in kameran med förinställd fokus på, säg 1,5 m avstånd. Kameran befinner sig nu i ett "vänteläge". När ett föremål passerar mitten av sökaren på 1,5 avstånd så triggar detta kameran att ta en exponering (antingen förinställd eller med exponeringsautomatik).

Tack på förhand, alla!

/peter

Vilka motiv har du tänkt ta med denna metod?

Tore: Motiv som inte trampar på tryckplattor...

Sitter och suger lite på min idé. Så mycket kan jag avslöva att kameran kommer befinna sig under vatten, därav mitt eviga tjat om att era smarta små lösningar inte kommer att funka för mig. Jag har undervattenshusets begränsningar att ta hänsyn till, så jag kan likom inte koppla i och ur saker hur som helst.

Sen kan jag tänka mig massor av roliga experiment med den utrustning som det nämnts i tråden. Alltifrån att rigga kamera och blixtar i en dunge där det finns småfåglar, till att försöka sig på fladdermöss (men då krävs naturligtivs något annat än kamerainformation för att avfyra bilden, eftersom det antagligen blir för mörkt).

MEN, det är bara för att jag är så inkörd på naturfotografi. Motiven finns överallt, så posta din bildidé. (Jag är för feg för att posta min, det är ett ganska omfattande projekt som jag inte räknar med att bli klar med på en fiskvart och jag skulle gråta blod om nån han före. När/om jag lyckats ska jag posta bilder och teknisk beskrivnnig.)

Birger: Tack för all input till tråden!

/Peter

Re: Re: D300, har den fokustriggad bildtagning?

Teodorian skrev:
Vilka motiv har du tänkt ta med denna metod?

Tips till Teodorian, medlem i gruppen bröllopsfoto:

Ett bröllopspar i kyrkan med kameran riggad snett bakom prästen? Fokus förinställt där brudparet kommer att stå, fotat i naturligt ljus med största bländare för ordentligt släpp och ändå garanterad fokus. Ingen som retar sig på fotografen, utan du kan jaga runt i altargången för alternativa vinklar och perspektiv. Perfekt för den med fler kameror i väskan...

/Peter

Ricoh hade denna kamerafunktion redan på tidigt 90-tal. Synd att det inte har blivit en standardfunktion på marknaden. Bra mkt mer intressant än många andra udda funktioner som man hittar i D300.

Aton_ skrev:
Ricoh hade denna kamerafunktion redan på tidigt 90-tal. Synd att det inte har blivit en standardfunktion på marknaden. Bra mkt mer intressant än många andra udda funktioner som man hittar i D300.

Håller med! Nikon hade denna funktion under tidigt 90-tal, också, men den är bortplockad. Antar att man finner den onödig eftersom man idag kan fjärrstyra via laptop. Dock, i mitt fall, trådlösa signaler kan inte passera problemfritt genom luft/vatten, då vågorna studsar vid brytnnig mellan media. Prutt! Men jag tror att min lösning att låsa avtryckaren nedtryckt är ett ganska lätt problem att lösa. Tycker dock att det var em cool pch praktisk funktion som det är synd att plocka bort.

/Peter

Jag tycker det måste vara en oslagbar funktion vid vissa specialsituationer t ex att man bevakar en bestämd "nedslagsplats" för en insekt (macro) eller en fågel. Du har din macro-fokuserade blompistill eller ditt fågelbord/fågelbo. När det händer nåt på exakt rätt plats tas bilden. Men kanske försvann funktionen från marknaden för att det inte fungerade så bra i praktiken?

Du låser säkert avtryckaren lätt med en pinne eler liknande.
Problemet bör vara, om jag nu gissar rätt, att du endast får EN bild per avtryck.
Du får nog inte en bild VAR gg ngt passerar skärpeplanet.

Rätta mig nu ngn om jag har fel

Erik: Jag tror du har rätt, bara EN bild. Borde gå att kolla genom att rigga kameran på kontinuerlig seriebildstagning. Tänkte spärra avtryckaren genom att spärra den avtryckararm som finns på undervattenshuset. Jag räknar dock med att behöva rigga om hela konstruktionen efter varje bildförsök, så det gör inget om jag bara får ett "tillfälle" per gång. Däremot vore det trevligt med seriebildstagning så att varje tillfälle blir en tre-fyra bilder, åtminstone. Borde öka chanserna.

Aton: Visst! Vetskapen om den tekniska möjligheten ger ju massor av roliga bildidéer och experimentlusta.

/Peter

Zigview

För den som inte vill vara händig så stödjer ju Zigview precis det som efterfrågas.

Automatisk slutare som regerar på rörelse, en enkel liten sak som monteras på kameran o sedan kan man nyttja den till massa andra olika saker också som löstagbar skärm för att se sökaren på distans mm.

Fungerar för flera olika kamera märken.

Kolla in här om du inte redan sett den.
http://www.zigview.co.uk/index.html

Finns att köpa hos Scandinavian bland annat.

//Stefan

Re: Zigview

Stefan71a skrev:
För den som inte vill vara händig så stödjer ju Zigview precis det som efterfrågas.
//Stefan

Kul pryl! Funkar dock inte för mig, måste ha funktionen i kameran, annars är det förkylt. (Undervattenshus, finns ingen plats för extraprylar samt att all form av vågtransfer är dömd att krångla mellan luft och vatten). De blir lite Hajk-pyssel för min del. Tack för tipset, dock! Inspiratin till övriga trådläsare...

/Peter

Men som någon annan tidigare skrev, hitta de två kontakter i trådlösaruttaget som öppnar slutaren, och kortslut dessa med en bit ståltråd. tar ju ingen plats om man gör tråden kort, torde ju vara det enklaste...

Ja, väl värt att testa. Jag misstänker att risken är överhängande att jag inte lyckas få in kameran i undervattenshus och placera ut hus och övrig utrustning i vattnet utan att utlösa exponeringen. MEN det skadar inte att testa. Jag tror att det blir lättare att låsa avtryckaren mekaniskt när väl hela åbäket är på plats.

Nu har jag i alla fall två alternativa planer för framtiden.

/Peter

Men vilka exponeringar, sen...

Skämt åtsido, jag håller med dig. Men jag räknar med att kunna "trigga" kameran med jämna mellanrum, så det blir mest böt inför den första exponeringen. Och, tro mej, för att bilden ska funka är det MYCKET mer bök än såhär... Tänk för övrigt på de naturfotografer som ställer ut fotofällor för att t ex fånga snöleopard, jaguar eller tiger på bild. Många fotoutrustningar som behöver repareras pga nyfikna apor, hällregn och minusgrader, osv. Ofta utan att ha fått BILDEN...

/Peter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar