Annons

D300 eller vänta in D400?

Produkter
(logga in för att koppla)

GöranHerdin

Avslutat medlemskap
Jag håller på att köpa kamera och har spanat in mig på en D300 med Nikon 16-85. Nu visar det sig dock att D300 tydligen är på väg ut, och att en ny D400 kommer att dyka upp inom någon eller ett par månader (enligt Nikonrumors).

Priserna på D300 har stigit en hel del de senaste månaderna och mer igen bara sista veckan. Troligen beroende på en försämrad kronkurs.

Min fråga är, ska jag införskaffa en D300 nu eller invänta en D400? Hur länge får man i så fall vänta innan man får tag i en från att de släpps? Någon som har en aning om prisbilden för en ny D400 jämfört med D300.
 
Vill inte uttala mig om D400, men spontant känns som att varför inte köpa en extremt kompetent kamera och fota nu, istället för att vänta på D400 (länge?) o gräma sig över D500-rykten på nikon rumors?
Var i ungefär samma sits, fast jag köpte en billigare D80, då det ryktades om D90, har fortfarande inte ångrat mitt köp en sekund, snarare tvärtom, för många bilder o minnen att spara har det blivit. Framförallt har man fått använda den praktiskt och på så vis börjat lära sig hur systemet funkar. Dessutom har ju 16-85 väldans bra rykte om sig.
Hur som helst lycka till, tror inte du kommer ångra ett D300 köp.
 
Jag hade nog väntat. Ersättaren kommer väl antagligen lägga sig i samma skikt och därmed kan de inte ta ut så mycket mer heller. Speciellt med tanke på hur mycket d300 har gått upp som sagt, så tror iaf inte jag att skillnaden blir så stor.

Å andra sidan köper jag personligen hellre "nytt" begagnat p.g.a. det höga pris/prestanda förhållandet man får då. Förutsatt att garanti finns kvar och att kameran är i bra skick. Och om man nu vill köpa begagnat är det såklart d300 som gäller då det kommer ta några extra månader innan de första d400 kommer ut på beg.-marknaden.

Är själv väldigt nöjd med min d300 och kommer inte byta ut den mot kommande modell, men det är klart att det kan finnas några förbättringar, och så kommer ju video om man nu drar nytta av det.
 
Jag har väntat ganska länge på d400 och skulle nog vänta någon månad till. vet inte hur ryktena är just nu men det var ju lite snack om juni. men det kanske har ändrats. själv läste jag på nikonrumours att mediamarket skulle göra sig av med sina d300 kameror och jag åkte dit. de hade faktiskt lägsta priset då, men det var för högt, däremot fick jag ett demoex för 7500:- vilket känns rätt bra. iofs är jag inte helt hundra på att kameran är bra än, jag vet inte om det är jag som är en exponeringsklant eller om kameran har fått sig nån smäll, så jag vet inte om jag kan rekomendera det, bara säger vad jag gjorde...
 
Jag har väntat ganska länge på d400 och skulle nog vänta någon månad till. vet inte hur ryktena är just nu men det var ju lite snack om juni. men det kanske har ändrats. själv läste jag på nikonrumours att mediamarket skulle göra sig av med sina d300 kameror och jag åkte dit. de hade faktiskt lägsta priset då, men det var för högt, däremot fick jag ett demoex för 7500:- vilket känns rätt bra. iofs är jag inte helt hundra på att kameran är bra än, jag vet inte om det är jag som är en exponeringsklant eller om kameran har fått sig nån smäll, så jag vet inte om jag kan rekomendera det, bara säger vad jag gjorde...

7500 låter ju som ett bra pris. Jag förutsätter att dom lämnar vettig garanti på huset.

/K
 
Jag såg också det på nikonrumors. Stämmer detta är det knappast någon idé att invänta efterföljaren till D300. Om det blir en D300s där största skillnaden är video är ju denna "förbättring" bara kostsam och meningslös eftersom jag är helt ointresserad av videofunktion i en stillbildskamera. Tror jag slår till på en D300 nu innan de höjer priserna ännu mer på dom till följd av fördyrad valuta.
 
ja d300s verkar trist, antar att de inte fått till d400 som de ville i konkurrenshänseende

9999:- var dyrt, eller ... då fick ja min billllligt :) (7500:- i Kungens Kurva)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.