Annons

D300 eller A700?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maxe

Aktiv medlem
Är Nikonist i dagsläget - har en hel drös med f/1.4 till 2.8-gluggar. Mycket har jag köpt begagnat och till bra pris vilket innebär att jag kan få tillbaka samma pengar vid försäljning.

Har ett antal fotopolare med Konica-Minolta och gillar principen med AS i huset - väldigt mycket.

Nu när Nikon lanserat sin D300 samt Sony sin A700 så står man nu i ett vägskäl återigen.

Båda husen skall jämföras med batterigrepp vilket jag har idag på D200 och till viss del på S3:an.

Tycker Nikons nya AF-system är intressant samtidigt som Sony har lanserat något liknande.

Kommer fotografera allt från modell till flygande fågel.

Canon är inte ett alternativ - så försök inte ens ;-)

// Maxe
 
Tja, om du är så såld på bildstabilisering i huset, så är det väl inget att fundera på.

Å andra sidan, så har ju faktiskt Nikon ett antal förträffliga objektiv med inbyggd stabilisering.

Det finns ett antal trådar där frågan om vilken bildstabiliseringsmetod som är bäst diskuteras in absurdum, men det vet du säkert redan.
 
Att du kan få tillbaka pengarna vid en försäljning är ju rätt ointressant.
Det som är intressant är vad det skulle kosta att bygga upp samma objektiv/tillbehörspark till ett nytt system om det överhuvudtaget går till Sonyn. Nikon/Canon ligger långt före där speciellt på begmarknaden.

Varken vid modell eller flygande fågelfotografering har du nytta av AS:en.
 
js1 skrev:
Att du kan få tillbaka pengarna vid en försäljning är ju rätt ointressant.
Det som är intressant är vad det skulle kosta att bygga upp samma objektiv/tillbehörspark till ett nytt system om det överhuvudtaget går till Sonyn. Nikon/Canon ligger långt före där speciellt på begmarknaden.

Varken vid modell eller flygande fågelfotografering har du nytta av AS:en.

Fågelfotografering har väll ganska stor nytta av SR/AS?
Utan det måste man ligga med en slutartid över brännvidden, skjuter man på 500mm så förlorar man väldigt mycket ljus än om man kan sänka slutartiden några steg.
 
Martin-B skrev:
Fågelfotografering har väll ganska stor nytta av SR/AS?

Om fågeln flyger måste du ner i slutartid för att
frysa rörelsen. Då hjälper ingen AS/VR.
Ligger du och trycker i nån buske och ska fota nån stillasittande fågel på en trädgren kan du ha stor nytta av den.
 
js1 skrev:
Om fågeln flyger måste du ner i slutartid för att
frysa rörelsen. Då hjälper ingen AS/VR.
Ligger du och trycker i nån buske och ska fota nån stillasittande fågel på en trädgren kan du ha stor nytta av den.

Jo, men hur snabbt flyger fåglarna egentligen? När jag fotar bilsport måste jag gå ned ända till runt 1/100 för att INTE frysa hjulen..måste man verkligen ligga på 1/400+ för att frysa en fågel i flykt?
 
Martin-B skrev:
Jo, men hur snabbt flyger fåglarna egentligen? När jag fotar bilsport måste jag gå ned ända till runt 1/100 för att INTE frysa hjulen..måste man verkligen ligga på 1/400+ för att frysa en fågel i flykt?

Det vet jag inte, men när du plåtar bilar antar jag att du panorerar och då vill du inte frysa hjulen för du vill behålla känslan av fart. Men där har du inte heller nytta av nån AS.
 
js1 skrev:
Det vet jag inte, men när du plåtar bilar antar jag att du panorerar och då vill du inte frysa hjulen för du vill behålla känslan av fart. Men där har du inte heller nytta av nån AS.

Tidigare så var det så att AS inte funkade när man panorerar. Hur är det idag? Jag har för mej att det finns vissa objektiv (läs: tillverkare) där man kan ställa in nån slags "partiell AS" dvs panorera i sidled och behålla ett löst linselement i höjdled. MEN detta kräver väl antagligen att man panorerar helt i kamerakroppens horisontalläge, då det kan ju bli rätt komplicerat att vrida på kameran när man panorerar fågel i så fall. Så fåglar i flykt innebär nog i praktiken att AS är ur spel.

/Peter (fotar med gamal hederlig MF-tele, hehe...)
 
Petsan skrev:
Jag har för mej att det finns vissa objektiv (läs: tillverkare) där man kan ställa in nån slags "partiell AS" dvs panorera i sidled och behålla ett löst linselement i höjdled.

Jo, det stämmer men det gäller inte Minoltas, förlåt Sonys, SSS.
 
wsaar skrev:
DPReview om Minolta AS, numera SSS:
"The system can be disabled (via switch on the rear of the camera) and can also detect a panning movement and only compensate for movement on the opposite axis."

http://www.dpreview.com/reviews/konicaminolta7d/

Ooops, jaha där ser man. Det hade jag ingen aning om, om det nu är sant.
Det står inget om det i Dynax5 manualen.

Citat:
"AS systemet har mindre effekt vid rörliga motiv, när kameran panoreras, när slutartiden är längre än 1/4s och vid korta avstånd"

Det kan man klart tolka som att en viss effekt ger det trots allt.

Vi kan väl iallafall vara överens om att det inte har nån effekt på ett snabbare rörligt motiv?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.