Annons

D300, D3 (motsvarande canons 5d)

Produkter
(logga in för att koppla)

Linis

Avslutat medlemskap
Sådär, nu är det dags för ny kamera. Har slitet läääänge och hårt på min D70. Men mina kunder börjar förvänta sig bättre kvalitet på bilderna och nu börjar tekniken på D70 kännas ålderdomlig.

Var ute och fotade med en bröllopsfotograf i höstas som jobbade med canon 5d, men i med jag är nikonägare så letar jag nu efter något motsvarande. Den ulitmata hade varit D3 men plånboken säger "snälla nej". Och med tanke på min kundgrupp så känns den kanske lite "over the top". Ungefär som att se en snorunge köra runt i en fet Porche.
Så vad tror ni?
 
Nikon har ingen motsvarighet till 5D egentligen, det har ryktat som att det dyker upp en "någon gång" men vi vet inte när. Det jag menar med att det inte finns någon motsvarighet är att det finns ingen Nikonkamera med FF sensor för de pengarna som en 5D går för. D200 och D300 har väl sina fördelar men skulle jag i huvudasak fotografera (professionellt) studio/porträtt och bröllopsbilder så skulle nog valet falla på Canon 5D. Jag bryr mig i princip inte om det står Nikon eller Canon frampå kameran MEN visst är det lite småjobbit att byta system.

Däremot inte sagt att D300 skulle kunna göra jobbet för dig. Kan du tänka dig att jobba vidare med en kamera med DX-sensor så är nog D300 ett bra alternativ som gör att du slipper att byta sida.
 
Hej,

D300 borde vara det naturliga valet för dig. Har du något "hållbart" argument för en FF-sensor framför en DX? Nikon D300:as cmos-sensor på 12 Mpxl har enligt de bilder som cirkulerat på nätet, samt visats av Nikon på fotomässan visat på "storslagna" kvaliteér, framför allt tänker jag då på brusegenskaper på höga ISO.

Alternativet är väl att köpa en D3, eller vänta på "D90" som antagligen kommer att bli en kamera i prosumersegmentet med FF, men den kommer nog inte förrän under hösten 2008.

Jag själv är i samm atankar som du ungefär, men jag sitter åtminstone med en D80 som inte känns så föråldrad somen D70, så jag kommer vänta ut den billigare FF-modellen =)
 
D3 är det bästa köpet, då behöver du inte fundera längre. Har du ingen som kan hjälpa till med finansieringen? 2000kr i månaden om du tar det på 24 månader. Då har du två år kvar innan kameran känns gammal och behöver bytas.

Jag räknade lite lätt på vad min sambo lägger i månaden på sin häst och kom fram till sådär 6-7000, utan fasta kostnader för häst och bil. Hon betalar det mesta själv, är student och jobbar extra. Dessutom har hon råd med fina kläder och resor. Allt går bara man vill! (alltså inte super och äter upp pengarna)

Köp D3!!!
 
Det är omöjligt att välja åt någon annan, men om jag hade klarat med med en D70 så här långt så skulle jag personligen utan tvekan välja en D300. Det är ett stort steg som gör att du kommer att uppleva stora förbättringar på många sätt samtidigt som du inte binder dig ekonomiskt lika hårt som om du väljer en D3:a.

Men vad som är rätt svar för dig hänger också på vad du använder för objektiv idag och om du har några planer på att skaffa nya.
 
Jag tycker de flesta bilderna man sett tagna med höga iso är visas i ljusa situationer, varför?
Höga ison är guld värt för mig då jag kommer fota i kyrkor.


Göran Segeholm> Det lutar åt en d300.
Har bra gluggar som hade gjort susen på en D3. Sitter bara på ett "skräp-DX" objektiv som jag tänkte fortsätta använda på D70 när ett nytt hus införskaffas.

adam elekes> Avbetalning går bort.
Vill också införskaffa lite nya gluggar så det känns som D3 är en dröm som jag får vänta med. Tyvärr...


Fredrik Granberg> Vad är fördel och nackdel med FF-sensor framför en DX? Undra om den billiga D90 med FF-sensor kan mäta sig med Canons 5D.
Jag har bara sett höga iso bilder tagna i ljusa situationer, har du några andra länkar att dela med dig?
 
Linis skrev:

Fredrik Granberg> Vad är fördel och nackdel med FF-sensor framför en DX? Undra om den billiga D90 med FF-sensor kan mäta sig med Canons 5D.
Jag har bara sett höga iso bilder tagna i ljusa situationer, har du några andra länkar att dela med dig?

D90 finns inte än. Du måste sett fel eller missuppfattat?
 
Nej jag vet att den inte är ute, men när den kommer... formulerade mig fel i förra inlägget.
 
Linis skrev:
Nej jag vet att den inte är ute, men när den kommer... formulerade mig fel i förra inlägget.

"D90" om och när den nu kommer, kommer då att vara en 3-4 år nyare design än Canon 5D, så vi behöver nog inte fundera på om, utan snarare hur mycket bättre den är än dagens 5D.
 
När man ska byta upp sig, tycker jag man ska göra än egen analys vad jag behöver och hur mycket är jag beredd att betala. Desto dyrare kameran är, desto mer sjunker den i värde som begagnad. Köper du än D300, kanske du inte förlorar som mycket, däremot D3:an kan sjunka ganska mycket tror jag,
Sedan titta på vad som finns eller kommer ut på marknaden nu. På fotosidan finns det gott om siare som vet vad som ska komma. Antagligen har de mycket goda kontakter med Nikons kamerautveckling. Der finns de som Vet att det kommer än D300FX och de som Vet att det kommer än D90FX, innan varken D3:an eller D300 finns att köpa
 
En ny D90 med sensor i småbildsformat låter mycket som spekulation och önsketänkande. Jag besökte Nikons Roadshow i Malmö ikväll. Nu berättar de självfallet inget om kommande produkter, men vad Lasse från Nikon sa om småbildssensor i billigare hus var att han tyckte det var vansinne. Det vore inte rätt att sätta en sensor för 25000 i ett plastigt billigt kamerahus.

Min personliga gissning är att på lång sikt kommer sensorer i småbildsformat vara billiga, och därmed finnas i alla typer av kamerahus. Det är nog flera år bort i tiden.
 
Nikon behöver verkligen en konkurrent till 5D, särskilt när mkII kommer i vår (?). Mitt tips är en D300 FX under 2009, samtidigt som D3 uppdateras med en sensor med fler megapixlar (D300 FX får den gamla sensorn). Nikon tar ju mer betalt än Canon så jag tippar på ett rekommenderat pris på 29 995.

Kommande D80 kommer naturligtvis vara i APS-C formatet. Lär dröja minst 5-10 år innan det blir FF över hela produktlinjen, framtida D40 och D80 får det självfallet sist.

Sen kommer priset för en fullformatssensor att sjunka betydligt ju mer volymerna ökar.
 
Senast ändrad:
jonasy skrev:
Nikon behöver verkligen en konkurrent till 5D, särskilt när mkII kommer i vår (?). Mitt tips är en D300 FX under 2009, samtidigt som D3 uppdateras med en sensor med fler megapixlar (D300 FX får den gamla sensorn). Nikon tar ju mer betalt än Canon så jag tippar på ett rekommenderat pris på 29 995.

Kommande D80 kommer naturligtvis vara i APS-C formatet. Lär dröja minst 5-10 år innan det blir FF över hela produktlinjen, framtida D40 och D80 får det självfallet sist.

Sen kommer priset för en fullformatssensor att sjunka betydligt ju mer volymerna ökar.

Hmmm... Dags kanske att titta tillbaks på min tråd om Nikons framtida DSLR-uppsättning:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=81654
 
jonasy skrev:
Nikon behöver verkligen en konkurrent till 5D, särskilt när mkII kommer i vår (?). Mitt tips är en D300 FX under 2009, samtidigt som D3 uppdateras med en sensor med fler megapixlar (D300 FX får den gamla sensorn). Nikon tar ju mer betalt än Canon så jag tippar på ett rekommenderat pris på 29 995.



Nikon tar inte mer betalt än Canon för kamerahusen.
D80 är billigare än 40D, D3 är billigare än 1DsIII.
Canons hus var dyrare redan på 80-talet.

Däremot är objektiven fån Canon billigare än Nikons.

/Erik
 
Jag skulle faktiskt vilja säga att det inte går att jämföra Nikons och Canons priser rakt av när det gäller husen. De lirar så att säga i lite olika klasser. En 40D håller jag lite högre än en D80. På samma sätt som en D300 är lite finare än en 40D. 5D lite finare än en d300 etc.... Så här håller det på. D40 lite enklare än en 400D. De ligger liksom i halvklasser.....De är dessutom ofta i olika utvecklingsstadier vilket gör att en äldre modell sjunker i pris när en "bättre" lanseras. Så hände med 20D/30D när D200 kom....

När det gäller objektiven så har Nikon varit dyrare men många prissänkningar under senare tid har gjort det hela lite trevligare för oss Nikonanvändare. Inte heller här är de helt kompatibla med varandra. Nikon har ingen 70-200 f4 för att ta ett exempel men jämför du 2,8 varianterna så ligger de när varandra i pris......Nu gäller detta inte rakt av utan man får jämföra objektiv för objektiv eller helt enkelt strunta i det och välja ett system man gillar.....
 
eon skrev:
Nikon tar inte mer betalt än Canon för kamerahusen.
D80 är billigare än 40D, D3 är billigare än 1DsIII.
Canons hus var dyrare redan på 80-talet.

Däremot är objektiven fån Canon billigare än Nikons.

/Erik

Hej

Är ju alltid svårt med sådana jämförelser, det är ju olika kameror.

Man kan ju vända på det, 40D är billigare än D300, 1D MarkIII är billigare än D3.

5D kan man ju få i Europa för runt 17-18 lakan (nog med cashback).

På 80 talet körde jag med Nikon ((Bla Nikon F4) så jag kollade inte priser då . I början av år 2000 bytte jag till Canon, och det var lite lättare att jämföra priser då ( de var mer lika), tex på semiproffshusen kostade EOS 3 10995kr och Nikon F100 15689kr på Hegethorns år 2004. Proffshusen, EOS 1v kostade ca 19790-21990kr (med eller utan vertikalgrepp) och Nikon F5 var dyrare, troligtvis ca 25.000kr.

Mvh

Omar
 
en ev prosumer-FF från Nikon bör väl snarast jämföras med en samtida prosumer-FF från canon och inte med en "gammal" modell? 5D borde ju få en uppföljare relativt snart med tanke på att den inte längre har samma försprång vad gäller upplösning gentemot nikon d300 och canon 40d.

D300 borde räcka ganska långt, såvida du inte ser något egenvärde i att ha en större sensor? Är inte så insatt i Nikons modellflora, men även D80 borde vara ett ordentligt kliv uppåt?
 
Tack alla pojkar för era åsikter. Får fundera lite till. Antar att alla D300 kommer vara slut när dom släpps, verkar som många har förhandsbokat.

Vad är fördel och nackdel med FF-sensor framför en DX?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.