Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300, auto-iso och slutartid

Produkter
(logga in för att koppla)

erik_qwerty

Aktiv medlem
Hej,

Jag får börja med att erkänna att jag inte har lusläst manualen till min D300, då jag av gammal vana brukar fota tämligen manuellt i A-läge och raw och inte har känt något större behov av alla inställningar i kameran.

Dock har jag på sistone upptäckt fördelarna med auto-iso, men en speciell sak skulle jag önska, och det är ett enklare sätt att ställa max slutartid man vill tillåta. Detta spelar ju stor roll i samband med att man byter objektiv eller zoomar. Plockar jag av 35an och sätter på 75-300 så vill jag kanske gå från 1/50 till 1/320 och det går ju att göra i menyn men det är lite pilligt. Särskilt med det senare objektivet kan man ju också tänka sig att man vill skifta maxtid mellan zoomlägena. Som sagt, jag har inte lusläst manualen men jag letade litegrann efter detta men hittar inget.

Går det att till exempel programmera en knapp som man i samband med ett av hjulen kan ändra detta värde med? Eller får det bli en "development request" till Nikons utvecklaravdelning inför nästa firmware? :)

Fast jag kanske tänker konstigt och galet, rekommenderar ni något annat sätt att arbeta, kanske köra M-läge helt enkelt, för full kontroll med telezoomen?

Tack på förhand,
Erik

Det du kan göra är att flytta menyvalet för ISO känslighet till "Min meny" längst ned i displayen. På så sätt kommer du med en knapptryckning åt menyn och kan sanbbt ändra densamma.
Mvh
B

...kanske köra M-läge helt enkelt...
Ja, det kan jag verkligen rekommendera. Hur smidigt som helst vid de tillfällen då man aldrig är nere på bas-ISO, vilket är ganska ofta såhär under vintertid.
Jag kör auto-ISO hela tiden med D700. Jag ändrar då mellan A-läge med förinställd längsta slutartid på 1/80, som jag brukar använda till normalen, och M-läge där jag ändrar tiden beroende på brännvidd och krav på skärpa. Man klarar ju dessutom olika långa tider beroende på i vilken ställning man sitter, står eller kanske till och med ligger. Så det är mycket smidigt att kunna ändra snabbt.
Vad jag inte begriper är varför Nikon inte tillåtit ändring av auto-ISO-tiden i A-läge genom att trycka på ISO-knappen och vrida pekfingerhjulet. Att stänga av och sätta på auto-ISO utan att behöva gå in i menyerna vore också en baggis att fixa, genom att lägga det som alternativ i listan med ISO-värden. Men så långt tänkte de inte.
Vi får trösta oss med att Canons auto-ISO är ett skämt i jämförelse. Där kan du inte själv bestämma tiden, utan den är alltid 1/brännvidden och går max till ISO 3200. Mycket egendomligt att goda ingenjörer sätter så korkade begränsningar när det bara handlar om enkel mjukvara.

Tack för era svar! Det var alltså som jag misstänkte, att det inte går att ställa in på precis det viset. Dock verkar jag ju inte vara ensam om att önska denna funktionalitet så man kan ju hoppas att Nikon-utvecklarna tänker i liknande banor :)

Jag ska prova att köra lite på M och se om jag vänjer mig, det bör ju funka rätt så smidigt med auto-iso aktiverat.

Erik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar