ANNONS
Annons

Auto-ISO, Fast brännvidd, Reglerbar slutartid (Tv)

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har inte haft min Canonkamera igång på nåt år eller två, så jag minns inte riktigt hur det fungerar i auto-ISO. Det är ju lätt att prova för den som har en Canonkamera (t.ex. trådskaparen). Aktuell ISO-inställning syns väl i sökaren, så man borde se om kameran visar hela steg eller tredjedels steg.

Jag har inte haft min Canonkamera igång på nåt år eller två, så jag minns inte riktigt hur det fungerar i auto-ISO. Det är ju lätt att prova för den som har en Canonkamera (t.ex. trådskaparen). Aktuell ISO-inställning syns väl i sökaren, så man borde se om kameran visar hela steg eller tredjedels steg.

Vad den visar och vad som används är inte med nödvändighet samma sak - den kan köra f/5,9 om den tycker det är lagom, men kommer ändå visa f/5,6 om jag förstått det rätt.

Om kameran visar hela steg i auto-ISO när C.F:en för ISO är ställd på hela steg och den visar tredjedels steg i auto-ISO när C.F:en är ställd på tredjedels steg så tycker jag att det är en indikation på att det spelar roll hur C.F:en är ställd även i auto-ISO.

Ett enkelt test ger åtminstone delvis ett svar (men min kamera är nerpackad och batteriet är inte laddat, så det får vänta om ingen annan ställer upp).

Har du provat att köra programläge TAv ? Du ställer bländare, slutartid och exponeringskompensation. Kameran väljer ISO.

Hel
Halv
Tredjedel
Om jag kommer ihåg rätt
Men det beror nog på kameramodell.

Eftersom Canon hade problemet med del-iso ställde jag säkert in helsteg på mina nikonkameror när de var nya två år sedan och glömde sedan frågan, på displayerna visas bara hela steg och jag hoppas att det är det som man får.

Jag hade en gång i tiden exponeringskompensationen i halvsteg, funderar på att återgå till det, tredjedel känns för finlir i många lägen och jag gör ändå mest exponeringslåsmetoden istället.

Angående diskussionen med hela eller tredjedelssteg på ISO har jag gjort så här. På ett av mina egna sparade program (C3) har jag M + auto-ISO med tredjedelssteg. På vanliga Tv och Av har jag hela steg. Då tycker jag att jag får en ganska exakt exponering i läge C3. I läge Tv och Av så går det lite snabbare att ändra ISO med de hela stegen.

Har du provat att köra programläge TAv ? Du ställer bländare, slutartid och exponeringskompensation. Kameran väljer ISO.
Finns det på 6D? Har inte hört talas om det på någon Canon DSLR. Det låter precis som M med auto-ISO och exponeringskompensation vilket, enligt denna och många andra trådar, bara finns på 1Dx.

Nej det har jag inte sett på 6D.

Så frågan är om man kan fastställa att av variablerna ISO, bländare och slutartid, så blir dem som man väljer att vara fasta det faktiska värdet man väljer (hela steg eller annat, så där kanske man då ska undvika annat än hela steg för både ISO och bländare enligt PMD:s inlägg).

De övriga variablerna räknas ut steglöst men kameran väljer att visa ett närmaste värde på display:en enligt den skala man har valt.

Den lite underliga slutsatsen blir då att man borde hålla bländare och ISO fast för att undvika den digitala förstärkningen/försvagningen och därmed mer brus, och bara låta kameran räkna ut slutartid. (Men det kanske är väldigt små försämringar?)

Om man ställer in att ISO, tid eller bländare ska ställas i hela steg, halva steg eller tredjedels steg har bara betydelse när man själv ställer in värdet. När kameran väljer ställer den i finare steg än så. I någon tidigare modell specificerades det till 1/16 steg, men vad de använder nu vet jag inte.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar