Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D3 och 240PPI

Produkter
(logga in för att koppla)
Då bör det räcka med att gå in på Image->Image Size, klicka ur Resample Image och sen skriva in valfritt värde i Resolution-rutan. :)

DPI eller PPI har inge effekt eller funktion vad gäller bild som visas på skärm, bara om de ska tryckas.

Ska man ställa om, gör man det lämpligast i RAW konverteraren ( så slipper man göra det manuellt i Photoshop ). I ACR tex kan man ställa det värdet generellt så alla bilder som går via ACR får detta värde.

"felen" jag har gjort är I funktionen beskära, når jag trycka på front images har min ps 240ppi som standard.
detta har jag missat på typ 240bilder, får väl återställa dom manuellt så att jag slippa redigera dom igen.

Det borde gå att göra en batch-grej för att ändra DPI:n i Photoshop på alla dom där 240 bilderna. Alltså först göra en Action som ändrar DPI:n och sen använda dig av File->Automate->Batch (skulle gärna förklara mer ingående om det är så att du inte har koll på actions, men sitter ju på jobbet atm).

Det borde gå att göra en batch-grej för att ändra DPI:n i Photoshop på alla dom där 240 bilderna. Alltså först göra en Action som ändrar DPI:n och sen använda dig av File->Automate->Batch (skulle gärna förklara mer ingående om det är så att du inte har koll på actions, men sitter ju på jobbet atm).

Tack detta har jag koll på :) och det funkar bra o fort

För utskrift till 75x80 är det snarare en ökning av pixelantalet som behövs, då din kamera knappast tar bilder med måtten 7087x9449 pixlar ( vilket motsvarar 75x100 cm i 240dpi vid utskrift ).

Tex Crimsons Postertjänst bryr sig bara om det finns tillräckligt med pixlar, inte hur många dpi filen är i. Den tjänsten skriver ut i 200dpi . För vanligt tryck är det dock annorlunda, där kan man behöva 300 som brukar vara standard.

"felen" jag har gjort är I funktionen beskära, når jag trycka på front images har min ps 240ppi som standard.
detta har jag missat på typ 240bilder, får väl återställa dom manuellt så att jag slippa redigera dom igen.

Men det finns väl inget att återställa? Som andra skrivit har PPI-värdet ingen betydelse förrän det är dags för utskrift. Det intressanta är hur stora bilderna är i pixlar. Om du i samband med att du beskurit bilderna även ändrat deras upplösning finns inget att återställa - åtminstone inte utan kvalitetsförlust.

För utskrift till 75x80 är det snarare en ökning av pixelantalet som behövs, då din kamera knappast tar bilder med måtten 7087x9449 pixlar ( vilket motsvarar 75x100 cm i 240dpi vid utskrift ).

Tex Crimsons Postertjänst bryr sig bara om det finns tillräckligt med pixlar, inte hur många dpi filen är i. Den tjänsten skriver ut i 200dpi . För vanligt tryck är det dock annorlunda, där kan man behöva 300 som brukar vara standard.

Ja jag förstår allt detta utmärkt, det jag bara vill göra var att få bilderna till 300ppi igen.

Men tack för svar

Ja men det gör den ju alltid om du tar en 12mp fil och skriva ut i 70x100 ex.....

Om jag inte missförstått dig har du förminskat bilderna av misstag. Om du då vill återställa dem (det var så du skrev) så kan du bara göra det genom att kvalitetsförsämra dem.

Någon kvalitetsförlust får du inte om du skriver ut en 12 megapixel-bild på 70x100. Däremot får du den kvalitet man kan förvänta sig när originalfilen har de pixeldimensionerna.

Kan bli fel

Helt ointressant är det väl inte om man har olika dpi på bilderna. Om jag exv har en bild som är 20 cm bred och en annan som är 5 cm och vill klippa in den lilla bilden i den stora. Då måste ju dpi-vädet vara lika, annars blir det inte som jag tänkt mig.

Om jag inte missförstått dig har du förminskat bilderna av misstag. Om du då vill återställa dem (det var så du skrev) så kan du bara göra det genom att kvalitetsförsämra dem.

Någon kvalitetsförlust får du inte om du skriver ut en 12 megapixel-bild på 70x100. Däremot får du den kvalitet man kan förvänta sig när originalfilen har de pixeldimensionerna.

Du missförstår mig inte.

Så nu leder detta till nästa fråga hur mycket försämra jag bilderna når jag i PS lägga till 60ppi?

Er det mycket bättre att jag går igen med original bilderna igen och spara dom rätt?

mvh

Du missförstår mig inte.

Så nu leder detta till nästa fråga hur mycket försämra jag bilderna når jag i PS lägga till 60ppi?

Er det mycket bättre att jag går igen med original bilderna igen och spara dom rätt?

mvh

Så länge du inte ändrar pixeldimensionerna på en bild spelar det ingen roll.

PPI är bara intressant när du kombinerar det med längdmått som mm och cm. Då styrs pixeldimensionerna av de två parametrarna.

Jag ser därför inte varför du skulle ändra en bild till 60 PPI om det inte är i samband med att du ska göra en utskrift, och då ska du inte ändra i originalfilen utan i en kopia.

Tidigare i tråden finns en länk till en utmärkt sida om bildstorlek. Läs den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar