Michael Buch
Aktiv medlem
Jag har min D3 inställt på RAW, type uncompressed, 14 bit
Någon som vet varför mina filer bara är i 240PPI ?
mvh
Någon som vet varför mina filer bara är i 240PPI ?
mvh
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Filerna är inte 240 PPI, dom är den PPI du vill att dom ska vara.
Varför "återställa" dem?
I vilket sammanhang skulle 240 ppi vara fel för bilderna?
Det borde gå att göra en batch-grej för att ändra DPI:n i Photoshop på alla dom där 240 bilderna. Alltså först göra en Action som ändrar DPI:n och sen använda dig av File->Automate->Batch (skulle gärna förklara mer ingående om det är så att du inte har koll på actions, men sitter ju på jobbet atm).
"felen" jag har gjort är I funktionen beskära, når jag trycka på front images har min ps 240ppi som standard.
detta har jag missat på typ 240bilder, får väl återställa dom manuellt så att jag slippa redigera dom igen.
För utskrift till 75x80 är det snarare en ökning av pixelantalet som behövs, då din kamera knappast tar bilder med måtten 7087x9449 pixlar ( vilket motsvarar 75x100 cm i 240dpi vid utskrift ).
Tex Crimsons Postertjänst bryr sig bara om det finns tillräckligt med pixlar, inte hur många dpi filen är i. Den tjänsten skriver ut i 200dpi . För vanligt tryck är det dock annorlunda, där kan man behöva 300 som brukar vara standard.
Ja jag förstår allt detta utmärkt, det jag bara vill göra var att få bilderna till 300ppi igen.
Men tack för svar
Du vill alltså göra dem större igen? Det kan du, men inte utan att kvaliteten försämras.
Ja men det gör den ju alltid om du tar en 12mp fil och skriva ut i 70x100 ex.....
Om jag inte missförstått dig har du förminskat bilderna av misstag. Om du då vill återställa dem (det var så du skrev) så kan du bara göra det genom att kvalitetsförsämra dem.
Någon kvalitetsförlust får du inte om du skriver ut en 12 megapixel-bild på 70x100. Däremot får du den kvalitet man kan förvänta sig när originalfilen har de pixeldimensionerna.
Du missförstår mig inte.
Så nu leder detta till nästa fråga hur mycket försämra jag bilderna når jag i PS lägga till 60ppi?
Er det mycket bättre att jag går igen med original bilderna igen och spara dom rätt?
mvh