Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D3/D700/D300 AF Fokus prestanda?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är en tydlig skillnad i responsivitet mellan avtrycket på en D300 och en D3 - även vid manuell fokusering. Inte sällan när jag fotograferar med D300 undrar jag om kameran inte kan fokusera eftersom avtrycket är så okänsligt i förhållande till det blixtsnabba gensvaret på D3:an.

Då skulle väl det kunna förklara skillnaden i AF-hastighet om man jämför D700 och D3?

/afe
 
Ni som kör sportfotografering med D3/D300/D700 vad för objektiv rekommenderas för att få hyffsat snabb följande fokus?

Fungerar Sigma objektiven bra till detta eller ska man köra orginalobjektiv?
 
Hur bra AF har D3/D700/D300?


Vidare skriver Tidningenfoto att de äldre D200/D2X har i många lägen snabbare fokus än de nyare. En jämförelse mellan Canon 40D och Nikon D300 visade en klar favör till Canons fördel (med avseende AF).

Hur testade tidningen Foto... Vi har pratat om det i en annan tråd.
Men man jämförde inte äpplen med äpplen. De jämförde 40D med 9 punkter mot D300 med 51 punkter. För att göra en rättvis test så skulle man givetvis ställt in D300 på 9 punkter också.
Produkterna blir mer och mer avancerade, och ju mer kunnig man själv blir desto mer irriterad blir jag på vissa tester.

Rykten från Peking gör gällande att Nikon D3 imponerar på alla pressfotografer med sina snabba och precisa AF.

Hälsningar

Adam
 
Ja, slutaren öppnar sig alltså snabbare, vilket du förstås förstår att jag menade.

OM autofokusen tar hänsyn till detta, skulle det kunna förklara en fördröjning?

Självklart förstod jag vad du menade, därav min smily!

Men jag tror ändå att du har fel. Jag tror att det är helt andra orsaker till att D3an har kortare fördröjning. Slutarens hastighet eller rättare sagt den hastighet som slutarlamellerna rör sig, alltså inte den inställda slutartiden som ger slutartiden för exponeringen, är givetvis en faktor men den brukar framför allt påverka möjligheterna till snabbare blixtsynk (och till viss del snabbast möjliga slutartid). D3 och D300 har samma värden för dessa som maximalt. Ett bra exempel på detta är när Nikon uppgraderade FM till FM2. Tack vare en högre hastighet på slutarlamellerna så gick blixtsynktiden upp från 1/125 till 1/300 (tror jag att det var). Och snabbast möjliga slutartid gick från 1/2000s? till 1/8000s

Nej, jag är rätt övertygad om att det är andra orsaker. Före exponeringen men efter det att du tryckt ner avtryckaren skall kameran beräkna hur långt fokusringen skall vridas, vitbalans (gissar jag), exponeringen etc. Jämfört med D2 serien så används fler parametrar för dessa. Nikon har ju som bekant infört "Scen reconognition system (SRS)" på D300 och D3 jämfört med D2/D200. I den intervju jag läste med ingenjören bakom SRS så är det mycket krävande för kameran att utföra dessa beräkninar. Om D300 har en klenare processor än D3 så tar det helt enkelt längre tid eller om det är som jag tror att det finns en mjukvarubegränsning. Det lustiga är ju att min D300 går lika fort eller till och med fortare med sin AF när den initiala fasen väl är över. Jag får alltså högre bps med D300 än med D2X
 
Senast ändrad:
Ni som kör sportfotografering med D3/D300/D700 vad för objektiv rekommenderas för att få hyffsat snabb följande fokus?

Fungerar Sigma objektiven bra till detta eller ska man köra orginalobjektiv?
Du kommer säkert att få svaret att det krävs ett AF-S objektiv för detta. FEL FEL FEL. Däremot är det givet att en glugg med AF-S AF har större förutsättningar till en blixtrande snabb AF.

Jag har roat mig med att jämföra mina olika gluggar som är blandade AF-S och de gamla mekaniska varianterna. AF-S70-200 är blixtrande sanbb. Samma sak med 17-55. AF-S18-200 är däremot värdelös när det går riktigt snabbt. Trots AF-S så är den riktigt långsam i sin fokusering. AF-S 16/85 som ofta används i testerna av D300 ligger mitt i mellan. 17-55 är avgjort snabbare medan 18-200 är mycket långsammare. En AF-D85mm f1,4 är blixtrande snabb som jämförelse trots sin omoderna och relativt långa vridning på fokusringen. Samma sak med AFD50mm f1,4 och AFD35mm f2. AF-D80-400 är långsam om och när kameran missar att låsa fokus. Annars är den helt ok för fotboll och annat. Nu är det AF prestanda jag pratar om, den är på tok för långsam rent bländarmässigt men det är en annan sak.
 
Senast ändrad:
Även AF-D 80-200 har helt ok prestanda, åtminstone på kamerahus med kraftig fokusmotor. Sigma har ju inbyggd fokusmotor i sin 70-200, så den är säkert tillräckligt snabb.

Jag använder 70-200VR och 300/2,8VR för sport. De är definitivt snabba :D
 
Hur testade tidningen Foto... Vi har pratat om det i en annan tråd.
Men man jämförde inte äpplen med äpplen. De jämförde 40D med 9 punkter mot D300 med 51 punkter. För att göra en rättvis test så skulle man givetvis ställt in D300 på 9 punkter också.
Produkterna blir mer och mer avancerade, och ju mer kunnig man själv blir desto mer irriterad blir jag på vissa tester.

Rykten från Peking gör gällande att Nikon D3 imponerar på alla pressfotografer med sina snabba och precisa AF.

Hälsningar

Adam

Ja just det, dina uppfattade rykten från Peking måste vara en rättvisare värdemätare, särskild som du skriver alla pressfotografer gör att alla kommer att fortsättningsvis fråga dig vilket som är "bäst i test" framöver.


Michael - Det borde vara alkolås till forumdelen -
 
Hur testade tidningen Foto... Vi har pratat om det i en annan tråd.
Men man jämförde inte äpplen med äpplen. De jämförde 40D med 9 punkter mot D300 med 51 punkter. För att göra en rättvis test så skulle man givetvis ställt in D300 på 9 punkter också.
Produkterna blir mer och mer avancerade, och ju mer kunnig man själv blir desto mer irriterad blir jag på vissa tester.

Hälsningar

Adam

Var någonstans läser du i FOTO:s test att jämförelsen är gjord med alla nio punkter hos 40D resp. alla 51 punkter hos D300 inkopplade? Mätningen av AF-hastighet redovisas alltid med enbart den centrala AF-punkten inkopplad, för att ge bästa möjliga förutsättningar. Såvida det inte visar sig vid testet att kameran ger snabbare AF med alla punkterna inkopplade. Det sistnämnda är mycket ovanligt.
Skulle man göra som du föreslår, jämföra den ena kameran med alla nio punkter inkopplade och den andra med enbart 9 av 51 punkter aktiva är det väl inte heller rättvist. Det är som om en motorjournalist jämför två bilar, där den ena är en tung femsätes lyxkärra och den andra en tvåsitsig, lätt cabriolet. Och sedan slänger journalisten ut alla baksätena ur lyxåket för att vikten ska bli samma. Den här jämförelsen blir bara rättvis om båda bilarna antingen används med originalutrustning eller strippas helt så att bara motor och kaross kvarstår. FOTO har valt det sistnämnda vid standard AF-testet i kontrollerad miljö mot en testtavla, men gör också prov vid verkliga förhållanden där kamerorna utnyttjas fullt ut.
 
Dessutom är det väl inte möjligt att ställa in D300 på 9 punkters AF som på något sätt motsvarar de 9 punkterna i 40D?

Enda rättvisa jämförelsen är centrumpunkten, men den säker ju bara nåt om just den prestandan - alltså går det inte rakt av att jämföra AF mellan 40D och D300.
 
eh... visa gärna hur man enbart kopplar in den centrala punkten vid rörlig fokus på en d300 är du snäll.. det går inte..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.