ANNONS
Annons

D3/D700/D300 AF Fokus prestanda?

Produkter
(logga in för att koppla)

s60761

Aktiv medlem
Hur bra AF har D3/D700/D300?

Har läst en del på www.dpreview.com om att de nyare proffshusen ifrån Nikon har lite svårare att hitta fokus i mörkare miljöer.

Även har rapporter om att fokus "tvekar" och att kameran tappar motivet vi Continious Focus dykt upp.

Ni som har dessa kameror har ni upplevt något av dessa påståenden? Har själv beställt en Nikon D700 så man blir lite orolig.

Vidare skriver Tidningenfoto att de äldre D200/D2X har i många lägen snabbare fokus än de nyare. En jämförelse mellan Canon 40D och Nikon D300 visade en klar favör till Canons fördel (med avseende AF).

Har nyligen bytt min D2X mot en D300 och visst är det skillnad. Men det verkar vara mest i den initiala fasen. Det känns om om D300:an tvekar ett kort ögonblick innan den sätter fart på fokusjusteringen. Ungefär som om Nikon byggt in en liten mjukvarufördröjning av strategiska skäl i D300 för att inte konkurrera med D3. OBS! Jag har ingen aning om det är så utan bara att det känns så när jag jämför med min tidigare D2X.

Jag plåtar mycket snabb sport på ett sätt som är oerhört utslagsgivande för AF funktionen. Det handlar om mycket snabba motocrosssyklar som dyker upp efter ett hopp. Det går inte att följa cykeln utan kameran måste lyckas hitta rätt på nolltid och sedan följa dessa pilar när de rusar mot kameran i 50-60 km/h på 10-15 meters håll. När den korta initiala fördröjningen är borta så går D300 lika snabbt om inte snabbare än D2X.

Med D2:an fick jag i praktiken ut 4-4,5 bps skarpa bilder i full upplösning och 6,5-7 bps i det beskurna högfartsläget (jag har ställt in AF för fokusprioritet). Med D300 får jag ut ca 5,5 bps under samma förhållanden och 7-7,5 bps med batteripacket. D300 har alltså högre hastighet eller fixar fokustrackingen med en högre hastighet. Dock är den initiala tvekan avsevärt längre än med D2X. D2X klarade dessutom av att fokusera medan jag zoomade med min D2X för att följa åkaren. Det går inte med D300.

Till vardags med mer normala motiv så är det absolut inga problem. Fungerar lika bra oavsett ljusets styrka med ett undantag. Nu kan jag bara uttala mig om D300. Med D300 är området där AF sensorerna är korsformiga mycket mer snävt, eller mindre. Det är ju bara de allra mest centrala sensorerna, 3 på bredden och 5 på höjden, som är korsformiga medan på D2 är samtliga utan de som är allra längs ut i kanterna som är korsformiga. yttäckningen med korsformiga sensorer är alltså större på D2 än på D300. Dock sitter sensorerna avsevärt tätare på D300 och det kan vara bra i bland. Så länge som du använder de korsformiga så funkar det lika bra men om du väljer en annan variant så blir det direkt sämre i sämre ljus...

Ps. synd att säga det men om jag fick välja skulle jag alla gånger välja den äldre CAM2000 före den nyare CAM3500 i D300....Har mer glädje av dess funktioner än de mervärden som CAM3500 ger. Känns som om CAM3500 är mer designad till att tänka åt dig. CAM2000 tänker mindre och är således mindre intelligent. Problemet är att CAM3500 inte tänker som jag gör alla gånger.

Summan är att med CAM3500 far mina fingrar runt avsevärt mer bland areglagen för AF än de gjorde med min D2X. Bilderna blir lika bra men med mer arbete...

Senast ändrad:
Det finns en inställning för hur länge kameran ska "tveka" innan den ställer om fokus. Kommer inte ihåg vad den heter nu men den finns bland dom övriga fokusinställningarna i menyn.

Tackar för den genomgående utläggningen om AF systemen. Någon mer som upplever skillnader mot de äldre Nikon kamerorna?

Hur rockar D3/D700/D300 ihop med ex. Sigma objektiv vid snabb AF?

Visst finns det en funktion som fördröjer fokus inställningen vid tapp, men ska den vara aktiverad vid initialskedet?

Hur bra AF har D3/D700/D300?

Har läst en del på www.dpreview.com om att de nyare proffshusen ifrån Nikon har lite svårare att hitta fokus i mörkare miljöer.

Även har rapporter om att fokus "tvekar" och att kameran tappar motivet vi Continious Focus dykt upp.

Ni som har dessa kameror har ni upplevt något av dessa påståenden? Har själv beställt en Nikon D700 så man blir lite orolig.

Vidare skriver Tidningenfoto att de äldre D200/D2X har i många lägen snabbare fokus än de nyare. En jämförelse mellan Canon 40D och Nikon D300 visade en klar favör till Canons fördel (med avseende AF).

Se jämförelsen av AF-prestanda mm av Imaging Resource:

http://www.imaging-resource.com/PRODS/D700/D700COMPARISON.HTM

D700 är en aning snabbare än D300 men D3 är överlägset snabbast av de tre.

Det finns en inställning för hur länge kameran ska "tveka" innan den ställer om fokus. Kommer inte ihåg vad den heter nu men den finns bland dom övriga fokusinställningarna i menyn.

Nja. Det stämmer inte riktigt. Det du tänker på? är det som kallades "lockOn" i D2 serien (kommer inte i håg vad det heter numera). Denna funktion används endast när fokus är hittat och något kommer i mellan ditt motiv och din kamera. Inte den initiala tvekan som jag upplever att D300 har en släng av.

"LockOn" styr hur länge kameran skall hålla kvar fokusavståndet rent tidsmässigt så att det störande objektet hinner försvinna. Tänk er en fotbollsmatch och du följer en spelare, rätt vad det är så kommer en annan in i mellan. Beroende på inställningen i "LockOn" så "tvekar" kameran innan den fokuserar om på det nya objektet. Är "lockOn" avstängt så sker omfokuseringen direkt och står "lockOn" på lång så tar kameran lång tid på sig innan denna omfokusering görs. Bäst inställning är en kompromiss men för mig så funkar det oftast bäst när jag stängt av fördröjningen helt o hållet. Men beroende på sport så händer det att jag slår på den igen....

Update.
Det heter visst fokusföljning med låsning numera.
Och jag har den alltså helt avstängd för det mesta. Jag har inte heller några problem med att få D300 att följa snabba objekt. Det gör den galant utan det är när jag trycker ner avtryckaren eller AF-on knappen för första gången som jag upplever att den tänker aningens för länge.

Senast ändrad:
Se jämförelsen av AF-prestanda mm av Imaging Resource:

http://www.imaging-resource.com/PRODS/D700/D700COMPARISON.HTM

D700 är en aning snabbare än D300 men D3 är överlägset snabbast av de tre.

Det här är lustigt. D700 o D3 har ju exakt samma sensor. CAM3500FX medan D300 har CAM3500DX. Vad som skiljer verkar ingen veta. Nikon har dessutom hävdat att AF i D3 och D700 är identiska...

Däremot verkar det som om D700 endast har en expeedprocessor medan D3 har två. Om det är detta som gör att det skiljer mellan D700 och D3 eller om det finns ytterligare skillnader låter jag vara osagt

Det här är lustigt. D700 o D3 har ju exakt samma sensor. CAM3500FX medan D300 har CAM3500DX. Vad som skiljer verkar ingen veta. Nikon har dessutom hävdat att AF i D3 och D700 är identiska...

Däremot verkar det som om D700 endast har en expeedprocessor medan D3 har två. Om det är detta som gör att det skiljer mellan D700 och D3 eller om det finns ytterligare skillnader låter jag vara osagt

Kan de olika batterierna spela in?

Det finns en skillnad i "shutter lag" också, där D3 är 25% snabbare än D700. Huruvida det kan påverka AF-prestanda har jag dock ingen aning om.

Sedan är jämförelsen mellan D3 och D700 gjorda med olika objektiv. D300 och D700 kan dock jämföras då de har samma glugg monterad.

Intressant länk förresten. Mycket godis att läsa. :)

Ps. synd att säga det men om jag fick välja skulle jag alla gånger välja den äldre CAM2000 före den nyare CAM3500 i D300....Har mer glädje av dess funktioner än de mervärden som CAM3500 ger. Känns som om CAM3500 är mer designad till att tänka åt dig. CAM2000 tänker mindre och är således mindre intelligent. Problemet är att CAM3500 inte tänker som jag gör alla gånger.

Summan är att med CAM3500 far mina fingrar runt avsevärt mer bland areglagen för AF än de gjorde med min D2X. Bilderna blir lika bra men med mer arbete...

Håller med dig Mankan, jag hade hellre haft Cam2000 från min D2Hs också, men jämfört med D200'ans fokussystem så tycker jag det nya i D300'an är bättre, speciellt vid närbildsfoto, då är alla 51 punkterna väldigt användbara.

/kent

Kan de olika batterierna spela in?

Möjligt. Jag har testat med min D300 och batteriet från D3/D2. I början så kändes det som om EL4 batteriet eller de 8 NiMh cellerna gav D300 mer bett men det var nog bara min önskedröm. Nu när jag har plåtat mer med dessa batterier och gjort mer ordentliga jämförelser med D300:an originalbatteri så är det ingen skillnad. Om ni minns så spekulerade vi om den högre spänningen med AA celler eller EL4 batteriet användes till att skruva upp farten på processorn eller endast till längre livslängd = fler bilder per laddning och det verkar som om Nikon satsat på det sistnämnda (förutom den ökande bps)

Det som nämns som "shutter lag" är just det jag menar med den lillalilla fördöjningen initialt. Det skulle vara kanonbra om testarna kunde fortsätta att ta fler bilder när väl den första är tagen. Jag tror nämlingen att Nikon gjort ett strategiskt och medvetet val genom att skruva ner den initiala (=shutterlag) AF-hastigheten på D300 och D3 för att inte konkurrera fullt ut med D3. Jag är vanligtvis inte det minsta konspriatoriskt lagd men lillalilla men fullt märkbara fördröjningen i den initiala fasen med AF på D300 och dess löjliga hastighetstapp på 14-bitar är alltför uppenbart. Speciellt när D700 saknar tappet i fart med 14-bitar och i övrigt är identisk med D300: en expeedprocessor etc.......Så om Nikon inte har petat in en högre klockad processor, vilket de inte tycks ha gjort då batteriprestanda verkar nästan identiska så borde de gå lika fort.

Senast ändrad:
Håller med dig Mankan, jag hade hellre haft Cam2000 från min D2Hs också, men jämfört med D200'ans fokussystem så tycker jag det nya i D300'an är bättre, speciellt vid närbildsfoto, då är alla 51 punkterna väldigt användbara.

/kent

Men gud vad skönt det är att det går att ta bort batterigreppet på D300:an när det inte behövs. Vid viss forografering så är det ovärderligt medan vid andra situationer är det bara tungt och i vägen

Jag tycker att D3:ans AF är lite långsammare och ibland sämre på att hitta fokus i svagt ljus eller motiv med låg kontrast. Detta jämfört med D2x som jag vill minnas högg som en kobra även i mycket dåligt ljus.

MEN D3:ans AF är mycket exaktare än D2x, när man väl fått AF låst så är det 100% skarpt precis där man siktat. Följande AF är också mycket bättre på D3 än D2x, de flesta bilderna i en snabb serie (9bps) brukar vara skarpa med D3, medan D2x var lite si och så med snabba motiv.

Något som jag saknar stort är dock korsformiga AF-sensorer utspridda över bildytan som de är på D2x, mycket användbart för att komponera med AF-punkterna i gyllene snittet. D3:ans AF-punkter är tyvärr ganska centrerade vilket gör att man får låsa fokus och sedan komponera om.

Förutom AF-punkternas placering och den lite långsammare initiala fokuseringen så är dock D3 mycket bättre på allt jfrt med D2x :)

Vad gäller Shutter Lag tror jag det inte är mer konspiratoriskt än att det hänger ihop med den snabbare slutaren i D3 ;)

Vad gäller Shutter Lag tror jag det inte är mer konspiratoriskt än att det hänger ihop med den snabbare slutaren i D3 ;)

Så om jag sätter min D300 på 1/1000s och du gör detsamma med din D3a så går din snabbare??? Ähh. Shutter lag betyder tiden från att jag trycker ner avtryckaren till dess att slutaren öppnar....

Jag tycker att D3:ans AF är lite långsammare och ibland sämre på att hitta fokus i svagt ljus eller motiv med låg kontrast. Detta jämfört med D2x som jag vill minnas högg som en kobra även i mycket dåligt ljus.

Vilken firmware har du installerad?
Upplevde samma sak också när jag hade original firmware installerat. Tog lite tid för kameran att starta och hitta fokus i mörker. Nu när jag har nya 2.0 så sker det ögonblickligen...fast kanske på bekostnad av AF exakthet??

Så om jag sätter min D300 på 1/1000s och du gör detsamma med din D3a så går din snabbare??? Ähh. Shutter lag betyder tiden från att jag trycker ner avtryckaren till dess att slutaren öppnar....

Ja, slutaren öppnar sig alltså snabbare, vilket du förstås förstår att jag menade.

OM autofokusen tar hänsyn till detta, skulle det kunna förklara en fördröjning?

Ja, slutaren öppnar sig alltså snabbare, vilket du förstås förstår att jag menade.

OM autofokusen tar hänsyn till detta, skulle det kunna förklara en fördröjning?

Det är en tydlig skillnad i responsivitet mellan avtrycket på en D300 och en D3 - även vid manuell fokusering. Inte sällan när jag fotograferar med D300 undrar jag om kameran inte kan fokusera eftersom avtrycket är så okänsligt i förhållande till det blixtsnabba gensvaret på D3:an.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar