niclaslind
Aktiv medlem
Auto-ISO i A- eller M-läge är en bra lösning. Då ser du både slutartid och ISO i sökaren.
M läget och autoiso är en riktig goding - kontroll men ändå automatik.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Auto-ISO i A- eller M-läge är en bra lösning. Då ser du både slutartid och ISO i sökaren.
det är väl bara en van sak men jag tycker väldigt mycket om just A-läget. man är alltid redo om man skulle behöva slita upp kameran snabbt. man behöver inte leta upp rätt exp.
..går det på en grisblink att slå om till M läget.
Va? Det är ju bara att hålla in "mode" samtidigt som man snurrar på "hjulet". Tar ca ½ "grisblink"Nepp, det tar faktiskt hela tre grisblink, eftersom D300 inte har nån ordentlig lägesomställare.. *mutter-mutter*
okej, jag förstår hur du menar. Men om man nu ska vara lite realistisk så blir inte bilder som kräver flera sekunders exponering bra när man skjuter från höften. De bilderna kräver stativ och planerande, oavsett om man har en Canon eller Nikon.
det handlar ju om tycke och smak. jag kör alltid utan stativ och letar med spotmätningen efter ett ljus som ger mig en acceptebel slutartid, sedan lyfter jag tex ett under exponerat ansikte i ps efteråt. jag söker inte (i första hand) en perfekt skärpa utan utan möte och närvaro hos dem jag fotar. (ta en titt på min sida där jag har en del exempel på just detta, www.magnusliam.com)
många av de bilder jag tog för en bok om hemlösa är handhållna på 1-1,5 sek men miljönerna jag fotade i ibland gav ibland en slutartid på ner åt 10-12 sek om jag mätte mot huvud objektet. och det är här jag menar med att det kan vara skönt att se hur lång tid som erbjuds för att jag skall veta hur länge jag måste hålla still...oavsett med en canon eller nikon... de flesta situationer som jag befinner mig i när jag plåtar tillåter inte stativ och planering... jag måste ofta jobba med oskärpa för att få någon bild över huvud taget...