Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D3:ans långa slutartider????

Produkter
(logga in för att koppla)
det är väl bara en van sak men jag tycker väldigt mycket om just A-läget. man är alltid redo om man skulle behöva slita upp kameran snabbt. man behöver inte leta upp rätt exp.

okej, jag förstår hur du menar. Men om man nu ska vara lite realistisk så blir inte bilder som kräver flera sekunders exponering bra när man skjuter från höften. De bilderna kräver stativ och planerande, oavsett om man har en Canon eller Nikon.
 
Auto-ISO i A- eller M-läge är en bra lösning. Då ser du både slutartid och ISO i sökaren.

Du hade ju så rätt första gången, angående att kameran förmodligen redan står på stativ, så antagligen är man inte intresserad av att öka iso?

Det finns flera 'workarounds' vilket vi konstaterat redan från början - men det är ju fortfarande en märklig och för vissa irriterande grej, som man kan klura på orsaken till; det verkar ju så onödigt? Är det ett sätt att påpeka att ljuset är så pass svagt att ljusmätningen blir mindre tillförlitlig?

Per
 
okej, jag förstår hur du menar. Men om man nu ska vara lite realistisk så blir inte bilder som kräver flera sekunders exponering bra när man skjuter från höften. De bilderna kräver stativ och planerande, oavsett om man har en Canon eller Nikon.

det handlar ju om tycke och smak. jag kör alltid utan stativ och letar med spotmätningen efter ett ljus som ger mig en acceptebel slutartid, sedan lyfter jag tex ett under exponerat ansikte i ps efteråt. jag söker inte (i första hand) en perfekt skärpa utan utan möte och närvaro hos dem jag fotar. (ta en titt på min sida där jag har en del exempel på just detta, www.magnusliam.com)

många av de bilder jag tog för en bok om hemlösa är handhållna på 1-1,5 sek men miljönerna jag fotade i ibland gav ibland en slutartid på ner åt 10-12 sek om jag mätte mot huvud objektet. och det är här jag menar med att det kan vara skönt att se hur lång tid som erbjuds för att jag skall veta hur länge jag måste hålla still...oavsett med en canon eller nikon... de flesta situationer som jag befinner mig i när jag plåtar tillåter inte stativ och planering... jag måste ofta jobba med oskärpa för att få någon bild över huvud taget...
 
det handlar ju om tycke och smak. jag kör alltid utan stativ och letar med spotmätningen efter ett ljus som ger mig en acceptebel slutartid, sedan lyfter jag tex ett under exponerat ansikte i ps efteråt. jag söker inte (i första hand) en perfekt skärpa utan utan möte och närvaro hos dem jag fotar. (ta en titt på min sida där jag har en del exempel på just detta, www.magnusliam.com)

många av de bilder jag tog för en bok om hemlösa är handhållna på 1-1,5 sek men miljönerna jag fotade i ibland gav ibland en slutartid på ner åt 10-12 sek om jag mätte mot huvud objektet. och det är här jag menar med att det kan vara skönt att se hur lång tid som erbjuds för att jag skall veta hur länge jag måste hålla still...oavsett med en canon eller nikon... de flesta situationer som jag befinner mig i när jag plåtar tillåter inte stativ och planering... jag måste ofta jobba med oskärpa för att få någon bild över huvud taget...

Ok. Jag förstår ditt dilemma. Det ÄR konstigt att den visar Lo, när det finns en slutartid som fungerar för nästan alla förhållanden. D3 är ju känd för sina bra brusegenskaper, så i ditt fall kanske ISO 6400 skulle lösa problemen galant. Bättre lite brus än flera sekunders skakningsoskärpa?
 
Ja, men varför inte använda D3:an som "förmodligen" tillverkaren tänkt sig. Ställ in kameran på auto ISO. Ställ in den tid och bländarkombination du önskar dig. Slå ett ögonkast upp till höger i sökarbilden om DEN AV KAMERAN valt ISO passar dig, om inte ändra tid eller bländare så att du blir nöjd. Finessen med auto ISO är att hur du än gör blir bilden rätt exponerad. Sedan är det du själv som bestämmer hur du vill att bilden skall se ut med anspelan på vald tid och bländare. Det är den funktionen som vad jag förstår i många avseenden skiljer sig åt från de flesta Canonkameror.
Mvh
JB
 
Nu har jag ingen D3 eller D300 men jag har för mig att det reddes ut i en annan tråd att det fungerar om man inte har auto-iso på. Eller att det hade med vilka värden man hade som gränser i Auto-iso inställningarna.

Någon som har en D3 kan väl exprimentera?

M
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.