Annons

D3:ans långa slutartider????

Produkter
(logga in för att koppla)

magsnus

Aktiv medlem
hej alla!

har precis bytt mitt canonsystem mot en Nikon d3:a. var supernöjd fram tills att jag märkte att jag inte kan se vilken slutartid som väljs vid dåliga ljusförhållanden om jag kör på beländarstyrd automatik. den säger bara "LO" ist för att som min gamla canon visa mig den tid som valts.

snälla säg att det bara rör sig om en enkel inställning. har suttit större delen av dan med manualen för att lösa mitt problem och ingen jag ringt har kunnan hjälpa mig...
börjar bli desperat!!

tack på förhand!

magnus
 
hej alla!

har precis bytt mitt canonsystem mot en Nikon d3:a. var supernöjd fram tills att jag märkte att jag inte kan se vilken slutartid som väljs vid dåliga ljusförhållanden om jag kör på beländarstyrd automatik. den säger bara "LO" ist för att som min gamla canon visa mig den tid som valts.

snälla säg att det bara rör sig om en enkel inställning. har suttit större delen av dan med manualen för att lösa mitt problem och ingen jag ringt har kunnan hjälpa mig...
börjar bli desperat!!

tack på förhand!

magnus

Jag vet inte varför det är så. "Lo" betyder väl att ljuset inte räcker till, men man borde ändå kunna se exponeringstiden. I M-läget går det dock bra att ställa in vad du vill.
 
OM det funkar som mina gamla Nikon, som F5, så kan du inte använda automatiklägena(SA) utan att få det beteendet.

Och för (S) är ganska logiskt.
Väljer du en tid och kameran inte kan öppna upp bländaren mer så kommer det att bli en för mörk bild enligt ljusmätaren.
Du måste alltså välja en längre tid. OM det går att tvinga av en bild i alla fall kommer jag inte ihåg.
Om blixten sitter på vet jag inte riktigt hur den reagerar.

För A är det inte lika logiskt men den följer troligtvis det inprogrammerade "programdiagrammet", alltså en förprogrammerad kurva som är "idelisk" för kombinationer av tid & bländare.

(M) skall inte vara ngra problem.
(P) kommer jag inte ihåg hur det reagerar.
 
Jag har reagerat på precis samma sätt med min D300, gaggade lite om det i den här tråden. Upplever det som att kameran kan ange rätt exponering, bla mha exponeringsindikeringen i M-läget, men att den visa 'lo' istället för tid i A-läget. Kika på de länkar som Tore hänvisade till i tråden ovan, det lär vara en generell egenskap hos Nikon.

Per
 
Har samma problem med min D300. Löser det genom att ändra till manuellt läge. Då ser jag både tid och bländare även vid långa slutartider. Men det vore bra om det fungerade vid bländarautomatik också.

Så även jag hoppas någon kan svara ...
 
Hur långa tider pratar ni om? Om man körde tider som var längre än 30 sek på canon så började exponeringsmätaren blinka och talade om att tiden inte räckte till om du körde med den bländaren. Då hade du två val, antingen ta en större bländare så du kommer ner under 30 sekunder eller kolla tiden själv vad som ska vara rätt och sätta exponeringen på bulb/ manuellt. Nu har jag inte kört på tider längre än 30sekunder med mina Nikon kameror så jag har inte sett detta ännu.
 
När tiderna är så långa att de inte syns i A-läge så har du förmodligen ändå fällt upp stativet, och då borde det inte vålla några problem att använda M-läge, eller hur?
 
grejen är att det inte rör sig om så långa slutartider. strax över en halv sekund och den börjar bråka. i bland när jag är ute i jobbet hanmar jag på väldigt mörka platser i miljöer där det skulle vara bra att se om der rör sig om en slutartid på 2 sek eller 30 sek... men det kan jag alltså inte göra? helt sjukt dåligt!!! nästan så att jag blir arg...
jag hoppas att någon kan hjälpa mig/oss andra här i tråden...
magnus
 
grejen är att det inte rör sig om så långa slutartider. strax över en halv sekund och den börjar bråka. i bland när jag är ute i jobbet hanmar jag på väldigt mörka platser i miljöer där det skulle vara bra att se om der rör sig om en slutartid på 2 sek eller 30 sek... men det kan jag alltså inte göra? helt sjukt dåligt!!! nästan så att jag blir arg...
jag hoppas att någon kan hjälpa mig/oss andra här i tråden...
magnus

Det är som sagt konstigt att det är så. Sitter med kameran just nu och och jag fick den att visa 4 sek i A-läget.

Men varför inte använda M-läge?
 
Samma sak med min D200. Jag ställde frågan till Nikons onlinesupport och fick aldrig något vettigt svar och ibland rena felaktigheter. På det hela taget tror att den viar Lo vid svaga ljusförhållanden då noggranheten hos mätaren inte kan säkerställas. Men eftersom det funkar bra på M-läget borde den inte tjafsa på andra lägen heller.
 
Visst är det en märklighet, men vad är problemet. Vill man snabbt få en hum om det rör sig om t ex 2 sek eller 30 sek så går det på en grisblink att slå om till M läget. Där ser du ju snabbt tiden i kombination med bländare och ISO värde. Sedan är det bara att slå tillbaka till ex A läget och fortsätta? Det handlar bara om en vana ingenting annat.
Mvh
JB
 
Lustigt. Jag testade precis med min D300 och den visar tiden ända tills jag kommer upp till 30sek. Då blir det 'LO'

Körde på 'A' och det verkar funka...
 
Visst är det en märklighet, men vad är problemet. Vill man snabbt få en hum om det rör sig om t ex 2 sek eller 30 sek så går det på en grisblink att slå om till M läget. Där ser du ju snabbt tiden i kombination med bländare och ISO värde. Sedan är det bara att slå tillbaka till ex A läget och fortsätta? Det handlar bara om en vana ingenting annat.
Mvh
JB

...fast det är ju sjukt krångligt i gemförelse med canon som aldrig håller på med lo eller hi utan visar den värden som gäller.
 
vad körde du på för iso?

Jag körde på ISO 200


du kommer inte i håg om du gjort någon ändring i menyerna som kanske har haft påverkan...?

Nej den har varit så från början. Pröva att återställa kameran utifall det är någon inställning. Men min har varit så, iofs en D300. Men det borde vara lika dant med D3an. Den visar bara Hi & LO när det över 1/8000 eller lägre än 30sek. Det är klart det ska fungera, måste vara någon inställning!
 
Ställ kameran i läget S och kombinera det med autoiso. Då väljer kameran bländare efter slutaretiden och skulle inte slutartiden räcak till på största bländare så justerar kameran automatiskt upp bländaren. Använd exponeringskompensationen för att ställa in din exponering. Det går att trycka av bilden även om det står "LO" i mätarfönstret.

Voila..
 
Ställ kameran i läget S och kombinera det med autoiso. Då väljer kameran bländare efter slutaretiden och skulle inte slutartiden räcak till på största bländare så justerar kameran automatiskt upp bländaren. Använd exponeringskompensationen för att ställa in din exponering. Det går att trycka av bilden även om det står "LO" i mätarfönstret.

Voila..

Jo, men problemet är ju att han INTE ser slutartiden. Vilket måste anses relevant. Jag kör på manuell ISO och nästan uteslutande i Bländarprioritetsläget. Jag vill ju gärna veta innan om slutartiden räcker för att få en skarp bild. Den ser jag ju ända upp till 30sek slutartid. Men jag vill ju ha koll, så jag vet. Och jag förmodar trådskaparen vill det med.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.