Annons

D2X Tänka på?

Produkter
(logga in för att koppla)
picturethis.nu skrev:
Hej, kan jag köra NEF + jpg, men välja själv vilken storlek på jpg:erna?

Exempel.

Jag jobbar åt Bok&Biblioteksmässan i Göteborg och dokumenterar hela arret. De kräver ibland stora bildfiler då det trycks olika varianter av broschyrer och kataloger inför kommande år.(NEF.)

Men.
Samtidigt vill de uppdatera sin hemsida löpande.(jpg)
Jag sliter som en gnu mot tiden och försöker fixa jpgar av neffarna tiden jag ev. har mellan föreläsare "Viktig" och författaren " Ännu MeraVikting".
Men D2x hoppas jag snabba upp mitt arbetsflöde genom att ge dem jper av neffarna (som jag bearbetar senare).
Det borde väl funka?

Själva uppdraget som sådant har jag haft i flera år och använt D100. Det är lite segt med den kameran...

Minneskort är införskaffade.

Tror inte att stoleken på JPG:arna går att ändra men kvalitén kan väljas i tre lägen. Basic är den hårdast komprimerade men håller ändå OK kvalité.

...det nämns inte mycket om d2xens brus som för mig är en enorm akilleshäl. Rör man inte bilderna nämnvärt efteråt är det inga problem. Då blir det snyggt upp till relativt höga ISO-tal. Exponeringen är A och O här.

Men om man vill efterbearbeta bilderna och lyfta fram saker ur mörker så är det riktigt, riktigt brusigt därnere jämfört med Canonerna eller varför inte D70.

När jag plåtar ute på stan där jag inte kan kontrollera ljuset är det D70 som följer med. D2Xen får stanna hemma brevid blixtarna.

clavicl skrev:
...det nämns inte mycket om d2xens brus som för mig är en enorm akilleshäl. Rör man inte bilderna nämnvärt efteråt är det inga problem. Då blir det snyggt upp till relativt höga ISO-tal. Exponeringen är A och O här.

Men om man vill efterbearbeta bilderna och lyfta fram saker ur mörker så är det riktigt, riktigt brusigt därnere jämfört med Canonerna eller varför inte D70.

När jag plåtar ute på stan där jag inte kan kontrollera ljuset är det D70 som följer med. D2Xen får stanna hemma brevid blixtarna.

Mycket märkligt- jag + ett antal andra fotografer på bla dpreview har en helt annan uppfatning. jag kan gräva fram mer information i skuggorna från en d2x fil än tidigare kameror från Nikon.

Mikael

som precis fotograferat med Canon d5 med skiftande resultat.

clavicl skrev:

Konstigt att du har sånt brusproblem. Jag har inga som helst problem med brus, så länge jag exponerar korrekt. Jag har en del bilder som har blivit brusiga, men då beror det bara på att jag underexponerat bilderna för mycket, och varit tvungen att dra upp minst ett bländarsteg vid konverteringen. Men det problemet är likadant med D70 moch D100 som jag använt.

macrobild skrev:
Mycket märkligt- jag + ett antal andra fotografer på bla dpreview har en helt annan uppfatning. jag kan gräva fram mer information i skuggorna från en d2x fil än tidigare kameror från Nikon.

Mikael

som precis fotograferat med Canon d5 med skiftande resultat.

Kul att du har provat Canonkameran. När får vi höra ett första utlåtande?

/Leif

leffep skrev:
Konstigt att du har sånt brusproblem. Jag har inga som helst problem med brus, så länge jag exponerar korrekt. Jag har en del bilder som har blivit brusiga, men då beror det bara på att jag underexponerat bilderna för mycket, och varit tvungen att dra upp minst ett bländarsteg vid konverteringen. Men det problemet är likadant med D70 moch D100 som jag använt.

Jag har testat, testat, testat och testat. Det är en rejäl skillnad mellan D70 och D2x-bruset NÄR man "ökar exponeringen" efteråt. OBS! Gör man det INTE, utan låter bilderna vara så är det ingen fara alls. Viktigt, viktigt.

Eller, för att säga det politiskt korrekt: Är man en duktig fotograf som kan sin kamera och vet hur man skapar tekniskt bra bilder vid fotoögonblicket är den fullständigt lysande på alla sätt. Å har man investerat i en D2x borde man väl sälla sig hit?

För att vara fullständigt politiskt inkorrekt... låt säga att man plåtar på stan där ljuset är okontrollerbart och man kanske tvingas ta en bild där ena halvan är korrekt exponerad och andra halvan underexponerad - ve o hemska tanke - then youre fucked jämfört med D70n vad gäller detaljrikedom i de mörka partierna om man försöker kompensera efteråt. Men vilken riktig fotograf gör något sådant? Nä, han flippar väl på bracketing blixtsnabbt å tar 5 bilder med olika exponeringar som han sen maskar ihop i PS.

Det verkar märkligt. Jag har inte fått större problem med omfånget på D2x. Jag tycker att jag har större spann från mörkt till ljust att jobba med vid konverteringen och bra brusbild än med D100 och D70. Visst har jag fått kraftigt brus ibland, men då har jag dragit väldigt mycket i exponeringsreglaget i Camera Raw. Vad använder du du för rawprogram vid "framkallningen"?

Jag har testat allt. ACR, RawShooter, Nikon Capture, Capture One, Bibble...

Bruset förstör detaljrikedomen på ett sätt som inte D70n är i närheten av. Även om man förminskar bilden till samma storlek så är detaljerna som bruset förstör större.

Ska skicka upp testbilder så fort jag hinner.

macrobild skrev:
"...Nikons 70-200 /2,8 VR verkar designas om enligt det senaste rykte jag har hört..."

Nu när jag äntligen har bestämt mig för en 70-200 så ser jag detta. Vet om ryktet kommer från pålitliga källor? Om det gör det är det kanske bäst att vänta ett tag till...

www.dpreview.com talas det just nu om en bild på vad alla verkar tro kan vara D200.

Och min D2x kommer vilken dag som helst...
Men jag ser nog inga enorma fördelar med att invänta D200.
Jobben som ska göras gäller nästa vecka.

leffep skrev:
Kul att du har provat Canonkameran. När får vi höra ett första utlåtande?

/Leif

Sitter på pressbyrån vid Sergelstorg och kollar posten efter andra dagen på Grafexmässan.

Kameran D5 är ett preexemplar, märklig inställning i mode 3 (diafilmsliknande )gjorde att jag fick skumma bilder under den timma jag lånade den.

Blir spännande att testa kameran om någon vecka, ett antal , inte många är på väg till Sverige.

En annan spännande kamera är Mamyian, inga bildfiler kunde ses eller fotograferas =lämnas från 22milj pix kameran,Huset är faktiskt inte större än d2x när jag jämförde.Mamyia är inne på 4e beta programvara.Någon gång får de kanske till det.Det är nu ett år sedan den visades första gången på Photokina

Mikael

Senast ändrad:
...sitter just nu med Yfo-Gbgs hyrex. av D2x och försöker bekanta mig med den...

Oj, jag har nog glömt bort hur det var att bära på F5an. D2x är stor och tung. Jag har legat av mig...

Man blir bortskämd av D100.

leffep skrev:
Det verkar märkligt. Jag har inte fått större problem med omfånget på D2x. Jag tycker att jag har större spann från mörkt till ljust att jobba med vid konverteringen och bra brusbild än med D100 och D70. Visst har jag fått kraftigt brus ibland, men då har jag dragit väldigt mycket i exponeringsreglaget i Camera Raw. Vad använder du du för rawprogram vid "framkallningen"?

Jämförelse mellan D70 och D2x vad gäller detaljrikedom i mörker.

http://www.bicho.se/d2xnoise/d2xd70ISO400.jpg

http://www.bicho.se/d2xnoise/d2xd70ISO800.jpg

När jag fick min d2x var det första jag testade just från de båda kamerorna brus, färgbrus. D2x kunde plocka fram mer detaljer och återge färger renare i lågdagrar.Samt uppvisade en lägre brusbild
Jag skulle gärna vilja se dina 2 orginalbilder som du visar/länkar till. Har de samma exponering, tid bländare, samt se histogrammen.
Kan du sända dem till [email protected]

Hälsningar Mikael

Ber om ursäkt att jag inte gav mer bakgrundsinfo kring bilderna. Båda bilderna är tagna med ett och samma objektiv - Nikkor 24/2.8.

ISO 200, F11, 1/250 + SB800 @ 1/16
ISO 400, F11, 1/250 + SB800 @ 1/32

Den utskurna delen är tagen ifrån ett parti i skugga, samt uppljusade exakt lika mycket för att rättvist visa på den förlorade detaljrikedomen jag tidigare nämnt.

Som jag även tidigare nämnt, så är att "efterkompensera" en diskutabel metod som man kan fnysa åt, men det enda jag vill visa på är D70ns överlägsna förmåga att hantera detaljer i mörka partier vid högre ISO.

Jag mailar filerna strax till dig!

Pussig nok har jeg gjort tilsvarende sammenlikninger og kommet til helt andre resultater. Er du sikker på at ikke SB-800 blitzen har spilt deg et puss her? Gjenta forsøket på et motiv i dagslys og se om du kommer til samme resultat.

(jeg anvender 2*D2X og 2*D70 regelmessig, så jeg mener å ha et visst grunnlag for utsagnet innledningsvis).

Ska försöka igen.

Här är en liten illustration över vad jag visar:
http://www.bicho.se/d2xnoise/setup.jpg

Att kompensera en bild så mycket som jag gör här är självklart inte något man gör med en hel bild. Exponerar man så fel och ofta så borde man ägna sig åt att lära sig exponera istället för att sitta och kompensera efteråt.

Om man däremot är av skolan att efterbehandla sin bild i form av små, små inmaskade adjustment-layers där man kanske höjer ljuset på en tand, lyfter nivån på ett kindben, ljusar upp veck i ett knäveck för att lyfta fram tygtextur så är detta en kännbar skillnad.

Om nu D70n är dum att jämföra med så har Phase Ones P25 inte heller detta problem. Om den nu oxå är dum att jämföra med, vad ska man jämföra med då då? Canonerna har inte heller samma krossade mörker.

Hoppas att D200an klarar det bättre.

klart intressant.dina fynd stämmer med de bilder du har presenterat. Om det sedan beror på 2 något olika utsnitt, belysningen, låter jag var osakt. Återkommer med en ny utvärdering.
Mikael

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto