Annons

D2X Tänka på?

Produkter
(logga in för att koppla)
(Tack Mikael!) (och björn för en mkt klok o tänkvärd rescension)

Några till funderingar...

Har förstått till fullo att D2x kräver mkt mer av optiken än tex D70, men, för mig som lekman, som inte har några direkta planer om att sälja min bilder proffesionellt, och göra planschförstoringar i måttlig grad; kommer jag att märka nån reell skillnad vid daglidags fotande? köper inte D2x i första hand för att det står 12.2Mpx på den, utan mer för följade förbättringar mot min D70:

*Mer robust, gediget och (mer) vädertåligt hus.
*Större och ljusare sökare.
*Snabbare o vassare AF.
*Vertikalgrepp för ökad stabilitet.
*Bättre bakåtkompabilitet med min fars gamla Nikkor objektiv (mest av sentimentala skäl, men ändå)
*Snabbare seriebildstagning.

Vill ju inte byta ner mig bildkvalitetmässigt, men är nöjd om den matchar min D70 på den fronten...

(min filosofi om objektiv är att köpa det bästa jag har råd till, men inte om jag inte märker skillnad mot nått som kostar mindre pengar. Tex valde jag 50mm f1.8 istället för f1.4, för att jag inte märkte ngn skillnad på bildkvaliteten)

Sen en fråga angående de angivna 8bilder/s resp 5bilder/s för serietagning. Hur väl stämmer detta med "verkligheten" Dvs kommer man bara upp i de hastigheterna med Allt automatiserat urkopplat? (som var fallet med D70)

Johan

D2x är i alla punkter du räknar upp en mycket vassare kamera/bättre kamera.I en av dina punkter, vad det gäller gammal optik, bakåtkompabilitet, så är det ingen skillnad mellan Nikonkamerorna.

Jag har bara 3 anmärkningar mot d2x.
Tyngden och storleken- här skulle jag önska att kameran var något mindre och lättare.

Resultat på höga iso. Rätt exponerad ger kameran en brusbild som är lika med exv 20D- på 1600 iso vilket duger bra och är i jämförelse med film är ett under av återgivning. 1dsmk2 ger betydligt mindre brus .

CA. Beroende på de små pixlarna och kamerans höga detaljåtergivning så kan man få riktigt fula brytningsfenomen i en bild av flertal objektiv. Viss optik ger aldrig dessa fenomen, exv miccro-Nikkor 60mm , 300/2.8 VR.

Användarmässigt, (förutom storlek o vikt) så är menyer, knappar, reglage, inställningar enligt mitt förmenande bäst i SLR klassen.

Mikael

Senast ändrad:
Hej!

Mikael vet Du hur de stora jpg blir i megabyte?

samt undrar jag hur mkt stor skillnad det kommer vara mellan D200 och D2X, är troligt att tro att D200 kommer vara bättre på vissa saker ex. bättre blidkvalite pga av nyare teknik osv

Sen behöver man en bättre kamera än D2X det kommer säkerligen en ny proffsmodell om 1-2 år

Vänligen Johan

Det beror på innehållet i det avfotograferade. Räkna med upp till ca 5MB/bild i jpg fine.

Vad det gäller D200 så har jag förstått (hört) att samma sensor kommer att användas som sitter i d2x.

Vi får se om någon månad.

Nya kameror: jag tittade på bilder från Asien häromdagen. Bilder från 2002 med tagna med min gamla d1x. Vilken färgåtergivning och tryck det var i bilderna. Varför gjorde jag av mig den kameran- för att batterierna , antalet bilder/laddning var urkass. Inte för bildkvaliteten, den räcker fortfarande långt.

Mikael

Senast ändrad:
macrobild skrev:
D2x är i alla punkter du räknar upp en mycket vassare kamera/bättre kamera.I en av dina punkter, vad det gäller gammal optik, bakåtkompabilitet, så är det ingen skillnad mellan Nikonkamerorna.

Mikael

Är det inte såhär: Äldre gluggar som saknar chip kan köras med automatik ändå. Man väljer brännvidd och största bländare i kameran (lika som D2h)?

Det kan man inte göra på D70in..

jodå, har testat farsans gluggar på min D70 med ok resultat, dock efter en del mixtrande på läge M.. det vore trevligt å få lite ljusmätning med de objektiven på D2x.

Nån som har testat seriebildfrekvensen? Hållr D2x Vad den lovar?

Vore ju inte fel om nån vänlig själ skulle vilja gå igenom nikons objektivarsenal o se vilka som håller måttet på D2x.. :) något för Nikon själva kanske?

Kan en framtida D2xs komma att vara mer förlåtande vad gäller CA o liknande brytningsfel?

Johan

En fråga för Björn Rörslett, som har en arsenal av nya och gamla gluggar.

De flesta gluggar kan du använda genom manuell inställning på båda kamerahusen. (du frågade om det var skillnad mellan d2x och d70)

Seriebildstagning- ja kameran håller vad den lovar. Du måste givetvis ha en tillräckligt kort slutartid för att uppnå ett visst antal bilder/sek.

Vad det gäller CA. Troligen inte så länge Nikon är bunden till 15 x 23 mm sensorers yta. Det finns inte utrymme till fler pixlar utan att ytan på den enskilda pixeln blir ännu mindre. Detta medför att strålknippet kommer att smetas ut på ett större antal pixlar beroende på diffraktion och nerbländning.

Mikael

Senast ändrad:
picturethis.nu skrev:
Och när jag äntligen fixar fram pengar till maskinen, har inte leverantörerna obejektet hemma. 2 veckors väntan...

Mattssons Foto i Lund har både Canon 1dsMK2 och Nikon d2x

Bra priser. tel 046 148500
fråga efter Ögge

Mikael

Tack för det!

I Göteborg verkar det vara barskrapat.

...

Barskrapad
...BAR-skrapad...Hm, är detta ett bra namn på en krog för fattiga fotografer?

mikael skrev:

Nikons 70-200 /2,8 VR verkar designas om enligt det senaste rykte jag har hört.

Vet du något mer om detta? Tidsperspektiv innnan den nya släpps? Vilka förbättringar kan väntas, på en redan perfekt glugg?

Attans vad svårt det var o hitta bra objektiv till D2x... Men ett Nikon 85mm f1.8, verkar ju funka? till halvkropps- o ansiktsporträtt, som komplement till min 50mm f1.8..

Funderar på ett nikon 105mm 2.8 macro istället för 85:an ovan, 105:an skall visst vara skarpt, men saknar lite av 85:ans möjlighet till lägre bländartal (fast 85:an skal ju inte ge toppskärpa förräns vid f4-5.6... så det kanske går på ett ut?? )

Någon som kan rekomendera ett skarpt (fast vidvinkel) objektiv till helkroppsporträtt (D2x)

Skulle även vilja ha tips på ett bra zoomtele till skid/snowboardfotografering, helst med tillräckligt snabb AF... Nikons 70-200 f2.8 VR är väl bäst antar jag, men finns det nått alternativ som kostar mindre?

mvh Johan

D2X Tänka på?

- Jag rekommenderar varmt att satsa på Extreme-minneskorten från Sandisc.

- Spara bilderna i komprimerat råformat (NEF). Filerna blir då ca 11 MB (jämfört med ca 20 MB). Jag kör ofta med kombinationen komprimerad NEF + JPG i sämsta kvalité. Perfekt om man snabbt behöver skicka bilder till formgivare m fl. JPG-bilderna använder jag också för att förgranska och välja ut de råfiler jag vill jobba vidare med.

- Extra batteri är inget att tveka på.

/Fredrik

Klockis skrev:
D2X Tänka på?

- Jag rekommenderar varmt att satsa på Extreme-minneskorten från Sandisc.

- Spara bilderna i komprimerat råformat (NEF). Filerna blir då ca 11 MB (jämfört med ca 20 MB). Jag kör ofta med kombinationen komprimerad NEF + JPG i sämsta kvalité. Perfekt om man snabbt behöver skicka bilder till formgivare m fl. JPG-bilderna använder jag också för att förgranska och välja ut de råfiler jag vill jobba vidare med.

- Extra batteri är inget att tveka på.

/Fredrik

Om man kör enbart NEF så sparar kameran ändå en jpg basic. Och den kan man plocka fram med "preview extractor" ett gratisprogram. Då sparar man ännu mer plats.

Extra batteri. inget att tveka på? Menar du inget att ha eller ingen tvekan om att det behövs?

Hej, kan jag köra NEF + jpg, men välja själv vilken storlek på jpg:erna?

Exempel.

Jag jobbar åt Bok&Biblioteksmässan i Göteborg och dokumenterar hela arret. De kräver ibland stora bildfiler då det trycks olika varianter av broschyrer och kataloger inför kommande år.(NEF.)

Men.
Samtidigt vill de uppdatera sin hemsida löpande.(jpg)
Jag sliter som en gnu mot tiden och försöker fixa jpgar av neffarna tiden jag ev. har mellan föreläsare "Viktig" och författaren " Ännu MeraVikting".
Men D2x hoppas jag snabba upp mitt arbetsflöde genom att ge dem jper av neffarna (som jag bearbetar senare).
Det borde väl funka?

Själva uppdraget som sådant har jag haft i flera år och använt D100. Det är lite segt med den kameran...

Minneskort är införskaffade.

Extra batteri. inget att tveka på? Menar du inget att ha eller ingen tvekan om att det behövs?

- Jag anser att ett extra batteri är ett måste om man har professionella uppdrag. Hemska tanke att inte kunna slutföra ett jobb p g a att batteriet dör.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto