(Tack Mikael!) (och björn för en mkt klok o tänkvärd rescension)
Några till funderingar...
Har förstått till fullo att D2x kräver mkt mer av optiken än tex D70, men, för mig som lekman, som inte har några direkta planer om att sälja min bilder proffesionellt, och göra planschförstoringar i måttlig grad; kommer jag att märka nån reell skillnad vid daglidags fotande? köper inte D2x i första hand för att det står 12.2Mpx på den, utan mer för följade förbättringar mot min D70:
*Mer robust, gediget och (mer) vädertåligt hus.
*Större och ljusare sökare.
*Snabbare o vassare AF.
*Vertikalgrepp för ökad stabilitet.
*Bättre bakåtkompabilitet med min fars gamla Nikkor objektiv (mest av sentimentala skäl, men ändå)
*Snabbare seriebildstagning.
Vill ju inte byta ner mig bildkvalitetmässigt, men är nöjd om den matchar min D70 på den fronten...
(min filosofi om objektiv är att köpa det bästa jag har råd till, men inte om jag inte märker skillnad mot nått som kostar mindre pengar. Tex valde jag 50mm f1.8 istället för f1.4, för att jag inte märkte ngn skillnad på bildkvaliteten)
Sen en fråga angående de angivna 8bilder/s resp 5bilder/s för serietagning. Hur väl stämmer detta med "verkligheten" Dvs kommer man bara upp i de hastigheterna med Allt automatiserat urkopplat? (som var fallet med D70)
Johan