Annons

D2X Tänka på?

Produkter
(logga in för att koppla)

picturethis.se

Aktiv medlem
NU har jag tagit mod till mig och beslutat att skaffa en såndär svart stor kamera med "2X" på.

Har ju använt Nikon sedan barnsben, Nikon Fe, F3, F4, F5. Nu har jag kvar en F100 och har kört D100 sedan den kom för, är det 3 år sedan?

Vad ska jag tänka på mer? Behöver jag köpa mer till?
SB-800 har jag redan.

Har PhotoShop CS idag, läser jag in bilderna bättre med CS2? Bibble? eller motsvarande?

Utöver minneskort..nåt mer? Har stort jobb på G i slutet av september...

Extra batteri, månne?

Grattis!

Plåtar du i Jpeg eller NEF? Vill du plåta NEF så är du tvungen att köra Adobe Camera Raw 3.1. Detta funkar endast under CS2. Finns ju andra alternativ att konvertera så du slipper uppgradera dig (Typ C1 pro och LE). SJälv tycker jag att Camera RAW pluggen i CS2 är ypperlig och relativt enkelt samt ger ett bra resultat.
HAr klarat mig på ett batteri. Haft en del långa pass med 5-600 exp utan några problem alls. Mao det har ej tagit slut under ett jobb, än så länge. Har då också kollat i snitt var tredje bild på lcd'n. Vet ej hur mkt exp du beräknar att göra, men ett extra batteri är ju aldrig fel. Kommer att bli mitt näst inköp.

Hör av dig om du undrar något annat.

Mats

Hakar på den här tråden om det är ok Adam?

Har oxå skaffat mig mod o pengar för o köpa mig en D2x, men efter att ha läst runt(alldeles för mkt) här på fotosidan o andra forum, så är jag rädd att mitt exemplar skall ha både front o bakfokusering, o endast fungera på mitten AF-sensorn... samt att diverse gummiklädsel skall börja lossna så fort jag tittar på kameran... är mina farhågor befogade, eller är det med D2x som med alla andra kameror, att det är de exepmplar med fel på som uppmärksammas mest, och att 99% av kamerorna är i toppklass??

/Johan

För övrig vill jag bara tillägga att jag tycker Nikon Capture har blivit ett mkt bra program nu iomed de senaste uppdateringarna (4.31) riktigt snabbt, faktiskt snabbare än Elements på min Mac (mkt ovetenskapligt test men ändå..:)

Jeg har 2 stk. D2X brukt nå et drøyt halvt års tid. Fullstending problemfrie begge to, aldri hatt noe kamera som har fungert så prikkfritt som D2X. Og de har fått kjørt seg skikkelig hardt.

Tro ikke på alt det som skrives på nettet. Det aller meste er (bruker)støy eller dreier seg om menneskelige (bruker)feil. Om du er bekymret for AF feil, så legg AF-ON på de dertil designete knappene på baksiden, vekk fra utløseren, og da blir det ingen problemer. Iallfall har jeg intet merket på alle mine AF/AFS objektiver på noen av disse husene.

Så, det var min erfaring, for hva den er verdt.

CS2 är väl inte nödvändigt. Jag kör CS men köpte till Phase One C1. Helt otroligt bra rawkonverterings program.
Något annat du behöver är minneskort. På mitt extreme III 4GB får jag plats med strax över 90 NEF filer. Inte så mycket om man jobbar en heldag. Extern hårddisk är också ett tips för minneskorten kostar ju en hel del.
Har någon redan lyckats få gummit på kameran att falla av? Då måste de pilla upp kanterna. Sitter som berg på min.
Batteriet är riktigt bra så ett extra batteri tror jag inte du behöver om du nu inte ska knäppa flera tusen bilder utan laddning. Var ute på jobb tre dagar i sträck då var väl mätaren på ca 30%.

en som åxå funderar på en DX2...saknar bara lite pengar ;-) annars så kan nog D200 vara riktigt bra..

nån som vet hur stor de största jpg blir?

samt hur funkar nikons 12-24 på en dx2?

nfoto skrev:
Jeg har 2 stk. D2X brukt nå et drøyt halvt års tid. Fullstending problemfrie begge to, aldri hatt noe kamera som har fungert så prikkfritt som D2X. Og de har fått kjørt seg skikkelig hardt.

Tro ikke på alt det som skrives på nettet. Det aller meste er (bruker)støy eller dreier seg om menneskelige (bruker)feil. Om du er bekymret for AF feil, så legg AF-ON på de dertil designete knappene på baksiden, vekk fra utløseren, og da blir det ingen problemer. Iallfall har jeg intet merket på alle mine AF/AFS objektiver på noen av disse husene.

Så, det var min erfaring, for hva den er verdt.

Jag har inte heller haft nåt problem med autofokusen på min D2X. Men vad menar du med att man ska lägga AF-ON på dom bakre knapprna? Slipper man autofokusfel då, om man har det problemet?

/Leif

Ja. Du risikerer ikke at AF-funksjonen fokuserer om fordi du "glipper" unna fokuspunktet i søkeren. Trykk på AF-ON til bildet er skarpt, slipp og dermed står objektivet bom fast. Ingen refokusering om du komponerer om bildet.

Alle profesjonelle fotografer jeg kjenner bruker kameraet på den måten.

OJ?!
Många och bra svar.

Jo, hade först tänkt vänta till den förmodade D200, som ev. kanske kan dyka upp till jul eller våren.
Men jag har, för mig, 2 större jobb om 2 veckor från nu. Och har inte direkt tid att vänta. I det ena fallet hade alternativet varit analog mellanformat, med det är brottom med att lev. bilderna och D100 klarar nog inte det jobbet.

Är oxå lite nervös över allt snack man hört om focusproblem. Får bara hoppas att det är just snack.
Dessvärre var det ca 1-2 veckors lev. på kameran i Göteborg. Vill ju har tid att testa lite innan själva uppdraget...

skönt o höra att någon fått en D2x som funkar problemfritt! :) Angående i-landsproblemet med för små minneskort... fotar mest i RAW, och då blir mina samlade minneskort på tot 2GB kanske i minsta laget för en dag, speciellt som jag tänkt bli bättre på skid och snowboardbilder nu i vinter... För att inte tala om när jag reser på semester o är borta ett par veckor... hur har ni D2x-ägare löst detta? Helt enkelt pungat ut med ett par 4GB-kort, eller bärbar minihårddisk tex Epson P 2000?

Johan

Kanske får jag uppgradera till CS2, de andra programmen kanske är bättre, men har nog inte tid att sätta mig in i dem. Bilderna ska lev. på väldigt kort tid...och det är många bilder.

Minneskort, ja. Det får väl bli några fler.

Jag brukar använda NEF, men har förstått att med D2x kommer man långt med Jpg Fine?

Jeg har med 6-10 GB tilsammen i kort (mest 1 GB type, så om man mister det ute, så forsvinner maks. 50 bilder). Det holder for 1-2 dager. Jeg har alltid med etpar bærbare PCer på lengre turer, en NAS med 200 GB disk samt X-Drive med 60 GB, og 2 ekstra battererier til hvert kamera. Ikke noe problem slik jeg ser det, bortsett fra at det er *viktig* å stryke alle NEF filer som ikke skal brukes til noe, så fort som mulig. Ellers drukner man i data.

Det där "crop"läget, fungerar det bara i NEF eller kan det användas även på jpg normal, så då borde man få en chroppad 3MP bild?

DEt är väl för bra för att vara sant?

Hej
Du kan läsa lite här vad som diskuterades när kameran var ny.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=36843

Jag har två råd att ge. Exponera rätt och använd bra optik.
Pga av de små pixlarna och kamerans/sensorns otroliga förmåga att avslöja brytningsfel i linser så är valet av bra objektiv viktigt.

I inställningar ljusmätare och B7 kan du ställa ner matrixmätningen 2/6 med fördel för att undvika överexponering vid autoläge.

A-O är en rätt exponering,håll koll på histogrammet, bra gluggar och kameran ger enastående bra resultat upp till 800iso.

Mikael

Varje NEF fil är ca 19MB stor- så det är bara att räkna. Ca 200-210 bilder
Bildantalsvisaren har en bugg och visar inte alltid rätt antal bilder

Mikael

Johan Ahlbom skrev:
Har läst hela den tråden..

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=36843

*Pust*
men tack för en välbehövlig sammanfattning Mikael!

angående bra objektiv, har du nån uppfattning om Sigmas senaste 70-200mm f/2.8 APO EX HSM DG håller måttet tillsammans med D2x? Känns lite dyrt med nikons motsvarighet...

/Johan

Har ingen aning om hur Sigma uppför sig tillsammans med D2x. Behöver testa den först och jmf den med nikon.

Nikons 70-200 /2,8 VR verkar designas om enligt det senaste rykte jag har hört.

Kom ihåg eller var observant på en sak . Objektiv som kan ses som bra och få positiva omdömmen på en D70 eller D50 kan uppträda mycket sämre på en d2x. Det är alltså viktigt att testa optiken på D2x.

Dessutom har vi Björn Rörslett med från Norge på denna tråd, Björn kan verifiera hur kinkig d2x är vad det gäller optik. Björn har enastående kunskaper angående Nikon, Nikon D2x och objektiv
http://www.naturfotograf.com/

Mikael

Senast ändrad:
ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto