Annons

D2X och AF Nikkor 20-35 2,8D

Produkter
(logga in för att koppla)

leffep

Aktiv medlem
Jag undrar om nån på FS har provat hur AF Nikkor 20-35 2,8D fungerar på en D2X.

Jag har en AF Nikkor 18-35 3,5-4,5D, och undrar om det finns nån anledning att byta upp sig till ovan nämnda glugg. Den bättre ljusstyrkan är jag intresserad av, men inte till sämre skärpa och kraftig CA, om så blir fallet.

/Leif

leffep skrev:
Jag undrar om nån på FS har provat hur AF Nikkor 20-35 2,8D fungerar på en D2X.

Jag har en AF Nikkor 18-35 3,5-4,5D, och undrar om det finns nån anledning att byta upp sig till ovan nämnda glugg. Den bättre ljusstyrkan är jag intresserad av, men inte till sämre skärpa och kraftig CA, om så blir fallet.

/Leif

Om du går till Björn Rörslett hemsida, så har han synpunkter på detta objektiv om jag inte missminner mig. http://www.naturfotograf.com/
Mikael

Jo, jag varit inne på Rörsletts sida och läst. Men jag vill gärna se någon bildfil eller höra någon som nyss provat linsen på en högupplöst digitalare.
Det är svårt att bara med Björns test bilda sig en uppfattning mellan dom två objektiven.

Mikael! Har du använt 20-35:an på nån digitalare?

/Leif

leffep skrev:
Jo, jag varit inne på Rörsletts sida och läst. Men jag vill gärna se någon bildfil eller höra någon som nyss provat linsen på en högupplöst digitalare.
Det är svårt att bara med Björns test bilda sig en uppfattning mellan dom två objektiven.

Mikael! Har du använt 20-35:an på nån digitalare?

/Leif
Nej
har därför ingen uppfattning
Mikael

Jag har använt min 20-35:a på D2H, och det fungerar utmärkt bra, eftersom det är ett kvalitetsobjektiv.
Problemet är emellertid att brännviddsomfånget bara blir 30-50 på digitala kameror. Men bildvaliten är som sagt utmärkt.

Därför skaffade jag ett 17-55, som är mer flexibelt. Å andra sidan är 20-35 ganska kompakt och lätthanterligt. Men jag använder det mest på min F5.

I denna digitala tid har 20-35 värderats ned som begagnat, vilket gör att man kan hitta ett ex ganska billigt. Om man är nöjd med det begränsade omfånget, så kan jag rekommendera objektivet.

Hans! Jag har en på gång för ett bra pris.
Jag undrar hur du ser på bildkvaliteten mellan ditt 17-55 och 20-35.
Är 17--55:an vassare i skärpa? Eller är dom likvärdiga? Förutom zoomomfånget.

/Leif

hanspahlen skrev:
Jag har använt min 20-35:a på D2H, och det fungerar utmärkt bra, eftersom det är ett kvalitetsobjektiv.
Problemet är emellertid att brännviddsomfånget bara blir 30-50 på digitala kameror. Men bildvaliten är som sagt utmärkt.

Därför skaffade jag ett 17-55, som är mer flexibelt. Å andra sidan är 20-35 ganska kompakt och lätthanterligt. Men jag använder det mest på min F5.

I denna digitala tid har 20-35 värderats ned som begagnat, vilket gör att man kan hitta ett ex ganska billigt. Om man är nöjd med det begränsade omfånget, så kan jag rekommendera objektivet.

Det är en viss skillnad att sätta detta kvalitetsobjektiv på en kamera som har fler pixlar än vad d2h har.
Det går mao inte att rekommendera ett objektiv, bara för att det ser bra ut på en viss kamera utan att testa det på sin egen kamera.(d2x slaktar vissa objektiv som tidigare har ansetts bra) Eller som 1dsmk2 uppvisar bildfiler tillsammans med optik som flertalet tycker är toppen, där oskärpa, vinjettering framkommer i högsta grad i hörn och kanter. Därtill tillkommer brytningsfel som Ca etc som uppträder helt olika pga av pixeltäthet och antal pixlar och pixlars storlek.
Mikael

Senast ändrad:
lacrits68 skrev:
den fungerar fint! Skärp och snabb!http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?_q=1&ID=440702 denna bild är tagen med den! bara som exeplar!

--J--

Jag tackar för bildexemplet. Men det är som Mikael skriver att man måste testa på den specifika kameran som objektivet ska användas på.
Jag har ägt ett sånt objektiv förut till en D100, och där funkade det bra. Men jag sålde både kamerahus och objektiv så jag kan inte testa det nu på D2x.

/Leif

hej!
¨
har tetsta 20-35:an på både D70 och D2h:n och båda fungerade fint!. har inte tyvär haft möjlighet att testa D2x. men kanske snart!

--J--

Jag har som sagt inte provat 20-35 på D2X, säkrast är väl att ta lite provbilder och utvärdera.
Jag har inte jämfört 20-35 med 17-55, men jag kan säga att inget av objektiven har nånsin gjort mig besviken på resultatet. Allmänt sett håller jag dem därför som i princip jämförbara när det gäller skärpa (jag är ganska kritisk eftersom jag också använt Leica-M under många år).

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto