Annons

D2X eller Eos 1D Mark II

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan någon hjälpa mig? Jag funderar att skaffa en D2X eller 1D Mark II men har svårt att bestämma mig. Har en D70 idag men saknar hastigheten i serie bildstagningarna. Till Nikon fördel är det att jag har objektiv plus lite annat krafs och att det 12m pix men nackdelen är priset emot canon. Till Canons fördel är det den mest använda ibland yrkesfotografer och det måste vara av en speciel anledning. Mvh Magnus
 
Canon har haft lite mer tid på sig då dom var ca 1 år före med sin kamera. kan vara en av orsakerna till att den är mer etablerad bland yrkesfolk.

vet inte hur tätad mot regn Nikon e, men canonen skall tåla en hel del med rätt objektiv.

till Canons fördel så har du oxå sensors storlek eller bildutsninttet. 1,3x på canon och 1,5/2,0x på Nikon. fördelen gäller iofs vid vidvinkel och nakdel på tele.

har själv en 1d mk II och är grymt nöjd med den..
 
Köp D2x, om du har Nikonobjektiv liggande. Och anledningen till att yrkefotograferna använder mest Canon, är då inte kvalitetsmässigt. Det ligger nog andra skäl bakom det valet. Kanske att Nikon inte hade en jämförbar kamera då dom inköptes. Läget är ett annat nu med D2x.
Enda riktiga orsaken att gå över till Canon just för tillfället, är om du vill ha en fullformatssensor (EOS-1Ds Mark II) men då blir det betydligt mer pengar.
 
leffep skrev:
Köp D2x, om du har Nikonobjektiv liggande. Och anledningen till att yrkefotograferna använder mest Canon, är då inte kvalitetsmässigt. Det ligger nog andra skäl bakom det valet. Kanske att Nikon inte hade en jämförbar kamera då dom inköptes. Läget är ett annat nu med D2x.
Enda riktiga orsaken att gå över till Canon just för tillfället, är om du vill ha en fullformatssensor (EOS-1Ds Mark II) men då blir det betydligt mer pengar.

1d mk II e snabbare än d2x.... och har större sensor
 
Den fartskillnaden är nog inget som märks. Kvalitetsmässigt, skulle jag bli förvånad om Nikon är sämre. Har aldrig varit så förr i alla fall.
Dessutom så antar jag att trådskaparen har några gluggar liggande som passar. Om inte, så är det väl en smaksak vad han köper.
 
Magnus

Det finns en hel tråd om D2x.
Kameran är så bra att den kan jmf med Canons dyraste kamera 1DSMK2.

Jag skulle vänta/avvakta med ett dyrt inköp, för att se vad både Canon och Nikon kommer med under hösten.

Mvh/Mikael
 
Ja det kan ju vara värt att vänta lite. Jag har inte jätte panik att skafa kameran. Men som man kan ana så vill säkert varken nikon eller canon att det snart kommer en ny modell.
 
Emil?
Är inte den övre (Nikon) tagen med RAW?
Har för mig att .NEF är det?

Canon bilden är la tagen i JPEG vad jag kan se?
 
Du har rätt, tänkte inte på det.
=/
Men jag tycker endå att D2x här bätte bildkvalite hur man än vrider på det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.