Annons

D2x användare har ni..

Produkter
(logga in för att koppla)
Att det finns focusproblem med vissa d2x kan inte förnekas, flera trådar finns redan i ämnet.
Samtidigt skall ni som inte har d2x veta att kameran med sin höga upplösning avslöjar var verkligt skärpeplan ligger.
Oavsett om man fotograferar på bl 4 eller bl 8 så finns absoluta skärpan bara i ett plan, detta kan ses med mera tydlighet hos d2x än med en 6 miljoner pixlar kamera.

Uppvisar då en focuspunkt en miss av objektet ses också detta betydligt tydligare
Mikael
 
Re: Re: D2x Test

leffep skrev:
Min felfocus D2X har serienummer: 5011801

/Leif


lite skumt verkar det vara, måste nog kolla upp det här med kameran på stativ.

Jag har lustigt nog aldrig märkt av problemet "in live" så att säga. Jämfört med D1x så är det ju liksom en grym förbättring :)

Nedanstående bilder tagna på fri hand, f/2.8 (200mm) med samma utrustning som ovan på ca 12 meter.

http://www.teamnegativ.com/test1

/ Hasse
 
Senast ändrad:
Re: Re: Re: D2x Test

Teamnegativ skrev:
lite skumt verkar det vara, måste nog kolla upp det här med kameran på stativ.

Jag har lustigt nog aldrig märkt av problemet "in live" så att säga. Jämfört med D1x så är det ju liksom en grym förbättring :)

Nedanstående bilder tagna på fri hand, f/2.8 (200mm) med samma utrustning som ovan på ca 12 meter.

http://www.teamnegativ.com/test1

/ Hasse
Jag har inte heller lagt märke till problemet förut.
Det beror på att jag uteslutande använder mittfokuspunkten, och den är felfri.
Men jag är inte nöjd med att sidopunkterna inte presterar fullt ut.

/Leif
 
Helt klart att det INTE är bra, jag använder mig ju själv mycket av sidopunkterna ganska ofta så det är lustigt att jag inte uppmärksammat det efter snart 10 000 bilder. Granskar man "testbilderna" ses ju en viss oskärpa speciellt på vänstra sidopunkten.

Får nog ta och kolla upp det ordentligt någon dag...
 
macrobild skrev:
Att det finns focusproblem med vissa d2x kan inte förnekas, flera trådar finns redan i ämnet.
Samtidigt skall ni som inte har d2x veta att kameran med sin höga upplösning avslöjar var verkligt skärpeplan ligger.
Oavsett om man fotograferar på bl 4 eller bl 8 så finns absoluta skärpan bara i ett plan, detta kan ses med mera tydlighet hos d2x än med en 6 miljoner pixlar kamera.

Uppvisar då en focuspunkt en miss av objektet ses också detta betydligt tydligare
Mikael

Finns de brister i de 9 bilder jag la upp?
Påpeka gärna, jag ser inte allt, men vill lära mig!

Jag vet att mina bilder bara visar vad min unika kamera kan, och inte återspeglar D2X generellt.
 
Arleklint skrev:
Finns de brister i de 9 bilder jag la upp?
Påpeka gärna, jag ser inte allt, men vill lära mig!

Jag vet att mina bilder bara visar vad min unika kamera kan, och inte återspeglar D2X generellt.

Jag sa inte att Jannes kamera har problem, jag sa att utifrån min egen kamera samt flertal andras så finns det problem med var focuspunkten och kameran lägger sin skärpa.

Dessutom finns det ytterliggare ett problem, förutom att focuspunkterna är ojämna så finns även problem med fram och back focus beroende på vilket objektiv som sitter på. Då oberoende av vilken focuseringspunkt som är vald.

Mikael
 
Kan även tillägga att både min d70 och gamla D1x uppvisar likartade problem vid kontroll. Tyvärr är det så att med d2x ses problemet tydligare.
Just fotograferat av en tumstock med D70 som även den uppvisar backfockusering med exv 80-200.
Mikael
 
macrobild skrev:
Jag sa inte att Jannes kamera har problem

Det är ok att kalla mig "du" ;)

Jag ser inga problem i min kamera med andra gluggar, men tydligen har några problem.

Mitt råd är att kontakta Nikon i Upplands Väsby och be om nya kameror. Dom brukar vara tillmötesgående.
 
Arleklint skrev:
Det är ok att kalla mig "du" ;)

Jag ser inga problem i min kamera med andra gluggar, men tydligen har några problem.

Mitt råd är att kontakta Nikon i Upplands Väsby och be om nya kameror. Dom brukar vara tillmötesgående.

På dpreview finns det trådar där man sedan länge har försökt härleda problemet till serienummer , serier av kameror.
Detta är alltså inte något isolerad företelse för kameror som kommit till Sverige.
Mikael
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.