Annons

D2h vs D2x

Produkter
(logga in för att koppla)

christian_r

Aktiv medlem
Hej

Jag undrar om det är samma LCD display på d2h och d2x? Min display på d2h är super kass, i jämnförelse med t.ex. d200.

Är det någon som vet något om brusnivåerna mellan dessa två kameror?

Och om någon vet något om DR skillnader eller liknande så hade det varit kul.

Displayen i D2X är bra mycket bättre än den i D2H, dock är displayerna i D40, D80 och D200 ännu bättre, med mycket större betraktningsvinkel och mera korrekt återgivna färger. Faktiskt tycker jag att de har dom bästa skärmarna av alla förekommande märken just nu, bortsett från Canons nya 3-tumsskärmar, vilka jag inte har titta på.

D2H ger väldigt fina och krispiga filer på lägre ISO, men är ganska brusig på högre ISO, precis som D2x, som dock har den fördelen att den har så mycket mera pixlar att tillgå, vilket gör att bruset oftast inte syns så tydligt i utskrift, om man håller sig till normala utskriftsstorlekar. Båda kamerorna tappar i färg och svärta vid användande av högre ISO, dock tycker jag att D2X tappar något mindre.

Jag har inte testat DR mellan kamerorna sida vid sida, men min uppfattning när jag bytte till D2X var att D2H klipper lite tidigare i högdagrarna än vad D2X gör.

Ang bruset.
Nu har jag inte lusläst just de diskussionerna på Dpreview's forum. Men där har iaf användarna identifierat att det skulle kunna va en taskig Jpg-motor som skulle kunna vara boven, därför att i Raw, där blir det lågt brus även på lite högre iso.

Om det blir likvärdigt med D2Hs som liksom D1H är en av Nikons bättre kameror på jsut hög-iso vågar jag inte svära på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar