MArtin sade det rätt bra tycker jag. Det är främst bygg kvaliteten som är skillnaden. D80 är superbt byggd men inte för att tåla samma sorts slag och vatten och skit.
Däremot skulle jag inte lyfta något kamera hus i huset med ett tre kilos objektiv på. Alla husen har samma fattning och med ett tre kilo tung objektiv och momenten som bildas om du lyfter i huset kan man bända en hel del, oavsett om det är en billig eller dyr kamera.
Bildmässigt är de båda väldigt lika, D80 är faktiskt lite bättre, mest tack vare mindre brus i högre ISO. Kom ihåg att D80:n släpptes betydligt senare än D200. 10.2mp och 10.2mp behöver inte alltid ge samma resultat (och det gör det inte). Men som sagt, det är i höga ISO.
D200 är snabbare, 5 bilder i sekunden och den kan ta fler RAW bilder i följd innan buffern blir full (tror det är runt 20 RAW bilder i den hastigheten). D80 tar 3 bilder i sekunden, 6 RAW bilder innan buffern är full.
Jag valde också mellan de två och valde D80 av diverse olika anledningar. En var att jag ansåg det bättre att lägga de extra pengarna på att bygga upp min objektiv samling och att jag faktiskt inte tar så mycket "action" foto att jag behöver 5 bilder i sekunden (än).
D80 är lite mindre, lite lättare, på gott och ont men med batterigrepp kommer du inte klaga på att den är för liten och lätt.
Mellanskillnaden på 6500 kan köpa dig ett objektiv, eller en del av ett objektiv.
Ett vanligt misstag är atty lägga hela slanten på kameran och köpa budget objektiv. Då blir det bara "skit" av det. Köp hellre en D80 och lägg pengarna på sjyst optik.
Bara mitt tips.
Mvh
Rasmus Mattsson