Annons

D200 vs. D80

Produkter
(logga in för att koppla)

Zotamedu

Aktiv medlem
Har bestämt mig för att uppgradera till en systemkamera och efter att ha kollat runt så står det mellan en D80 eller en D200. 200 verkar ju helt klart vara bättre men prisskillnaden på 6500 avskräcker lite. Är det någon som har testat båda ordentligt som kan säga om det är värt dom extra pengarna?
Hade tänkt att köpa en kamera som jag inte behöver byta upp mig från.

Om det nu spelar någon roll så hade jag tänkt att förutom 18-70 gluggen som följer med köpa nikons 70-300 VR och Tamrons 90mm makro.

Har övervägt det men eftersom jag är van vid, och ofta använder 420mm just nu så skulle jag sakna det om jag köpte ett som "bara" är 200mm. Det är inte så stor skillnad i pris.

Det jag egentligen vill veta är om man kommer växa ur D80 på ett par år. Är inte så sugen på att köpa en kamera nu som man kommer vilja uppgradera två år senare,

Zotamedu skrev:
Det jag egentligen vill veta är om man kommer växa ur D80 på ett par år. Är inte så sugen på att köpa en kamera nu som man kommer vilja uppgradera två år senare,

Hej!

Jag skulle nog säga att den mest fundamentala skillnaden mellan D80 och D200 inte handlar om vilka bilder du kan få ur dem utan hur de är byggda för att användas.

Sensormässigt och programmässigt är de två mycket likartade. På pressvisningen när D80 presenterades så sa en av Nikon-representanterna att det var "en D70 med tekniken hos en D200". Vad han antagligen syftade på var att det var en kamera som vände sig till samma målgrupp som D70 (ambitiösa och avancerade hobbyfotografer) men att kameran hade fått tekniken (sensor, programvara) från den betydligt nyare D200 (nyare än D70 då alltså).

Alla bilder du kan ta med en D200 kan du också ta med en D80. Men en D200 är byggd för att klara mycket mer stryk. Den skall kunna hanteras, släpas, lyftas, tappas, grisas ned, frysa, tina upp igen dag efter dag utan att krångla. D80 är också bra byggd, men där har man kanske mer tänkt på en hobbyanvändare som trots allt är lite mer rädd om sina grejer och inte sliter kameran ur väskan med ett tungt objektiv på 20-30 gånger per dag sex dagar i veckan i flera år.

Sätter du på ett två- eller trekilos objektiv på en D80 bör du definitivt alltid lyfta ekipaget i objektivet och inte i kameran. Annars riskerar du att på sikt knäcka till objektivfattningen och få glapp och annat elände. En D200 däremot är byggd för att tåla mycket mer av sådan misshandel.

Sedan har ju D200 en del andra påkostade finesser också, men som jag ser det är ändå den mest påtagliga skillnaden just vad den är byggd för att tåla.

MArtin sade det rätt bra tycker jag. Det är främst bygg kvaliteten som är skillnaden. D80 är superbt byggd men inte för att tåla samma sorts slag och vatten och skit.

Däremot skulle jag inte lyfta något kamera hus i huset med ett tre kilos objektiv på. Alla husen har samma fattning och med ett tre kilo tung objektiv och momenten som bildas om du lyfter i huset kan man bända en hel del, oavsett om det är en billig eller dyr kamera.

Bildmässigt är de båda väldigt lika, D80 är faktiskt lite bättre, mest tack vare mindre brus i högre ISO. Kom ihåg att D80:n släpptes betydligt senare än D200. 10.2mp och 10.2mp behöver inte alltid ge samma resultat (och det gör det inte). Men som sagt, det är i höga ISO.

D200 är snabbare, 5 bilder i sekunden och den kan ta fler RAW bilder i följd innan buffern blir full (tror det är runt 20 RAW bilder i den hastigheten). D80 tar 3 bilder i sekunden, 6 RAW bilder innan buffern är full.

Jag valde också mellan de två och valde D80 av diverse olika anledningar. En var att jag ansåg det bättre att lägga de extra pengarna på att bygga upp min objektiv samling och att jag faktiskt inte tar så mycket "action" foto att jag behöver 5 bilder i sekunden (än).

D80 är lite mindre, lite lättare, på gott och ont men med batterigrepp kommer du inte klaga på att den är för liten och lätt.

Mellanskillnaden på 6500 kan köpa dig ett objektiv, eller en del av ett objektiv.

Ett vanligt misstag är atty lägga hela slanten på kameran och köpa budget objektiv. Då blir det bara "skit" av det. Köp hellre en D80 och lägg pengarna på sjyst optik.

Bara mitt tips.

Mvh

Rasmus Mattsson

Och nej, du kommer inte att växa ur D80:n på ett par år såvida du inte börjar ta en massa action bilder eller annat.

Har dels läst om proffs som använder den i det dagliga arbetet tack vare att den e mindre än proffshusen och har även träffat en del som livnär sig på foto och använder den.

Även om du köper en D200 kommer du vilja ha en ny om ett par år när den ersätts ;-)

Vilket objektiv skulle du rekommendera att jag köpte för de 6500 jag sparar utöver dom som jag redan listat att jag tänker köpa?

Rasmus M skrev:
Ett vanligt misstag är att lägga hela slanten på kameran och köpa budget objektiv. Då blir det bara "skit" av det. Köp hellre en D80 och lägg pengarna på sjyst optik.

Instämmer till fullo!

Hellre en D80 med ett påkostat objektiv än en D200 med bara ett billigt objektiv.

Utöver 70-300 VR och 90 mm makro så kan det vara kul med ...

- något riktigt ljusstarkt som en 50/1,8 (eller 50/1,4), en Sigma 30/1,4 eller en 85/1,8
- något riktigt vidvinkligt som en Sigma 10-20
- uppgradera från 18-70 till 18-200, då får du VR och ett grymt smidigt reseobjektiv
- en bra blixt, SB-600 eller SB-800

Objektivval beror så oerhört mycket på dina fotovanor. Fotar du mycket sport skulle jag rekommendera att du skippar 70-300 till förmån för en begagnad 80.200/2,8, fotar du mycket porträtt och människor skulle jag rekommendera en 85/1,8. Fotar du mycket landskap skulle jag rekommendera en begagnad 17-35 eller den redan nämnda Sigma 10-20. Fotar du mycket streetfoto eller inomhus så som sagt ett ljusstarkt och inte allt för långt objektiv som en 30/1,4 eller en 50:a.

Det enda av dom som är intresant för mig är möjligtvis en fast 50 eller liknande för foto inomhus. Vad kostar ett sådant? När jag kollar på scandinavianphoto hittar jag bara Nikons egna.

Jag har själv D200 och har så haft i ungefär ett år. Testade en D80 en stund som en bekant hade köpt förra veckan.

Jag skulle inte bytt bort min D200 om jag så fick allt smör i småland. D80 kändes som en plastig leksak i jämförelse.

Its all about the feeling!

Zotamedu skrev:
Det enda av dom som är intresant för mig är möjligtvis en fast 50 eller liknande för foto inomhus. Vad kostar ett sådant? När jag kollar på scandinavianphoto hittar jag bara Nikons egna.

Vänta bara tills du fotat med din D80/D200 något år, det finns alltid minst ett objektiv till som man "behöver" (dvs vill ha) ... :)

Bortsett från Sigma makro-50 så finsn det nog bara Nikon 50/1,8 och Nikon 50/1,4 -- de två täcker de flesta behov och det är nog svårt att göra ett motsvarande billigare = ingen annan bryr sig om att göra konkurrerande objektiv.

Så vida du inte kan tänka dig manuell fokus förstås:
http://www.yfo.se/index.php?page=Product.View&product_id=8939

Vad har du tänkt att fota?

Jag kan säga att jag har grymt kul med mitt Sigma 10-20mm. Extrem vidvinkel. Men det är ju vad man vill använda det till.

Du sade att det enda av dem som var intressanta var ett 50mm.

50mm 1.8 är bland Nikons skarpaste objektiv och bland de bästa om man tittar på kvalitet rakt igenom (kontrast etc). Det är bättre på de flesta saker om man jämför det med 50mm 1.4 (dock marginellt). Ett 50mm 1.8 kostar väl runt 1200-1500kr så det är rätt billigt. På en Digital nikon systemare får du kropp faktor på 75mm vilket lägger det ganska nära den "normala" porträtt brännvidden. Så ett bra porträtt objektiv.

Kan du avvara VR i 70-300mm objektiv kan du ju istället köpa ett 100-300 som ger betydligt bättre bilder och är något ljusstarkare förutom på 100mm. Det jag menar med avvara är att du har 6500 i mellanskillnad + det som du skulle ha lagt på 100-300 VR.

Sigma 100-300 F4 går på cirka 11,000 på cyberphoto.

Photozone.de skriver "The most impressive Sigma lense tested to date" om det.

Svårt att säga utan att veta vad du vill fota, eller hur mycket pengar du vill lägga. Men som sagt, lägg stålarna på objektiv. De håller i längden, det kommer nya kamerahus hela tiden, oavsett om du skaffar en D80 eller D200 nu kommer du vilja ha ett nytt om ett par år (bara därför att).

För att skriva det lite tydligare...

Många köper hellre tre eller fyra objektiv istället för ett eller två som ger betydligt bättre bilder. (skärpa, färg, kontrast, vinjetering etc etc)

Å andra sidan så är det ju inte alla som är på den nivån att de ser skillnad eller ens bryr sig om skillnaden på de dyra och billiga.

ANNONS