Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D200 vs D2X

Produkter
(logga in för att koppla)
Vore intressant att höra erfarenheter från någon som mer eller mindre dagligen arbetar med D2x respektive D200. Min avsikt är givetvis att använda kameran regelbundet och under mycket skiftande väderförhållanden. Kvalitetsmässigt kräver jag (eller bildbyrån!) givetvis bra grejor. Jag går från mellanformatsdia (Hbl) där diorna scannas i 300 dpi storlek 50x50 cm och ska försöka jobba in mig på en digitalkamera. Nybörjare inom detta medium - ja, definitivt men samtidigt med lång fotografisk erfarenhet.
Jag är mycket tacksam för fler synpunkter och även tips på trådar som diskuterar nikon objektiv, helst vidvinkliga zoomar.
Mvh Torbjörn
 
Jag valde d2x framför d200 för att:

d2x har 100% visning i sökaren, alltså hela bilden.

d2x har 9 korsformiga AF-sensorer vilket i praktiken krävs för säker AF. Särskilt i svagt ljus eller lågkontrastmotiv, typ porträtt.

d2x har vädertätat hus, utan inbyggd blixt.

d2x har integrerat vertikalgrepp.

d2x ger bättre upplösning/skärpa vid ISO 100 som jag använder mest.

d2x är mest lik F5 som jag också använder och tycker mycket om. Härlig balans med tunga objektiv. Nikons proffshus är väldigt trevliga att använda.

d2x har CMOS sensor utan bandningsproblem och jag har fått för mig att CMOS ger bättre bildkvalitet än CCD i vissa fall.

d2x kan pressas upp i 8 bilder per sekund.

d2x går att köpa nu.

d2x matchar Canons flaggskepp till mycket bättre pris. Jag tänker då på upplösning & bildkvalitet på låg ISO. Fick jag en 1Ds Mk2 för priset av en d2x skulle jag kanske byta sida ;-)

d2x är troligen mer robust i praktiken.


Sen är ju d2x en stor klump som inte alltid är så smidig att bära runt på. Ibland är nog d200 en bättre kamera. Om man gillar att fota på ISO 1600 så verkar d200 vara betydligt bättre.
 
Vädertätat hus har ju faktiskt D200 också, sen tycker jag inte det gör mej något att det sitter en inbyggd blixt på också, den fungerar faktiskt riktigt bra o den finns alltid med.Sen kanske det inte ser proffesionellt ut men för mej räknas funktionen ;) Men jag skulle aldrig klara mej med bara den inbygda.
 
Staffan Zetterlund skrev:
Vädertätat hus har ju faktiskt D200 också, sen tycker jag inte det gör mej något att det sitter en inbyggd blixt på också, den fungerar faktiskt riktigt bra o den finns alltid med.Sen kanske det inte ser proffesionellt ut men för mej räknas funktionen ;) Men jag skulle aldrig klara mej med bara den inbygda.

Jag tycker blixten också är bra att ha. Inte för att jag använder den för att ljusa upp utan för att utlösa min Sb-800 trådlöst. Fungerrar klockrent!
 
Jag menade inte att blixten i sig är någpn nackdel. Men den inbyggda blixten gör att sökarprismat blir mindre och kameran lite mer ömtålig.

Jag kanske är lurad av Nikons marknadsföring, vad vet jag =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.