ANNONS
Annons

D200 vs D2X

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobi Ling

Medlem
För knappt halva priset mot en D2X köper man en D200. På pappret verkar D200 kunna konkurera med storebror, inte minst med tanke på priset. Så - vad kan D2X som inte D200 klarar, (förutom att levereras till kund) för att motivera den stora prisskillnaden?
 
Motivera sitt pris kan den egentligen inte eftersom D200 är så pass bra men skillnader finns naturligtvis, exempelvis högre upplösning, extern färg/ljusmätare, betydligt snabbare AF osv.
 
D2X ligger väl också efter D200 i vissa avseenden. Mer brus på höga ISO-tal, samt lite
sämra på att hantera höga kontraster i bilden.
 
Tack för synpunkter. Vore kul om någon med praktisk erfarenhet ville dela sina uplevelser av respektive modell vad gäller dagligt handhavande. Med tanke på att väntetiden på D200 är så lång undrar jag om D2X är ett alternativ som kan motiveras. Självklart är priset högre men det kanske är värt det?
 
Tobi Ling skrev:
Tack för synpunkter. Vore kul om någon med praktisk erfarenhet ville dela sina uplevelser av respektive modell vad gäller dagligt handhavande. Med tanke på att väntetiden på D200 är så lång undrar jag om D2X är ett alternativ som kan motiveras. Självklart är priset högre men det kanske är värt det?

Här finns en jämförelse mellan D2X och D200 (bläddra ner, först nämns D100):

http://www.dpreview.com/reviews/nikond200/
 
Står i samma val och kval. Tittar på beg D2x eller D200 med vertikalgrepp. Som en av det som talar för D200 är just att den går att omvandla till resestorlek dvs man tar bort vertikalgreppet. Inte för att detta inlägg för diskussionen framåt nämnvärt, men ändå..

// Johan Maxe
 
Jag är m.e.m på väg över från analogt till digitalt bildskapande efter ett liv med framförallt mellanformat. Har sedan flera år scannnat 6x6 dia men inte fotograferat digitalt.Nu har jag bestämt mig för att åtminstone för färg, bli digital. Jag har redan beställt ett 70-200/2,8 vr och satt mig i kö på en D200. Har som sagt ingen tidigare erfarenhet men tycker att väntan på D200, (till sommaren), känns lite trist. Tanken på en D2X och direkt leverans är då lockande trots dyra pengar, eller? Tacksam för många fler synpunkter.
 
Tobi Ling skrev:
Jag är m.e.m på väg över från analogt till digitalt bildskapande efter ett liv med framförallt mellanformat. Har sedan flera år scannnat 6x6 dia men inte fotograferat digitalt.Nu har jag bestämt mig för att åtminstone för färg, bli digital. Jag har redan beställt ett 70-200/2,8 vr och satt mig i kö på en D200. Har som sagt ingen tidigare erfarenhet men tycker att väntan på D200, (till sommaren), känns lite trist. Tanken på en D2X och direkt leverans är då lockande trots dyra pengar, eller? Tacksam för många fler synpunkter.

Tänk på att D200 är bättre när det gäller brus vid höga iso-tal men D2X är en mer gedigen kamera, har snabbare autofokus, högre upplösning. Den högre upplösningen kanske är skönt att ha, speciellt eftersom du är van med mellanformat. Gå till närmaste fotoaffär och klämm på båda. Få en uppfattning om hur de skiljer sig. Du kommer nog hursomhelst bli nöjd vilken du än väljer.
 
Eftersom jag har god erfarenhet av d2x, vet vad kameran kan så är mitt råd följande.
Köp aldrig mer en dyr kamera, skilnaderna är mindre än vad man tror. 200 hade varit mitt val eftersom utvecklingen går så snabbt.
Du får dessutom bättre brusegenskaper på 800iso.
D2x är inte rolig över ca 600iso och raw då jämfört med andra kameror som Canon och även nu 200.
Är din fotografering i huvudsak i studio så får du enastående bildfiler från en d2x , snygga hudtoner, mycket fin detaljåtergivning över hela bildytan.
D2x har även en mycket bra intern uppräkning, dvs jpg bildfilerna rakt ut från kameran är mycket bra. Hur 200 är har jag inte testat, men jag tror inte den är sämre. Jag har kollegor i England som kör både d2x och 200, de tycker autofocus är minst lika bra hos 200 som d2x. (detta har jag inte heller testat)

Mikael
 
Senast ändrad:
För att visa på någon fördel förutom de extra megapixlarna, så kan jag nämna den proffiga känslan av rapphet. D2xen är rappare i all respons när man använder kameran. De där millisekundrarna gör att D2xen helt enkelt känns säkrare, proffsigare och mer "arbetsverktygsaktig" än D200an.

Men om man inte sitter å jämför kamerorna direkt så är det inget man någonsin tänker på.
 
Tack Michael och David m fl.
Verkar som om drygt 20000:- är lättsparade pengar i denna jämförelse. Jag köar och väntar! Förhoppningsvis kan jag teoretiskt lära mig lite mer om "det digitala mediet" genom underbara trådar och oftast mycket seriösa diskusioner i forumet. Nu är det bara objektiven som skall väljas????? Har faktiskt redan beställt en 70-200/2,8 vr. Den verkar vara bra enligt flera forumare.
Vänligen Torbjörn
 
marpe skrev:
Haha, den var rolig. Hitta en D200 i en butik, ja jisses. ;-)

-- Marpe (som otåligt väntar på sitt exemplar)
Jag gick till expert för jag var intresserad av att byta upp mig till en systemkamera, jag frågade vilka modeller av nikon som dom hade hemma, damen i kassan räknade upp, D50 har vi och D200, så det fick bli en D200
 
Läser ni inte vart ni postar era inlägg, nu är vi i forumsdelen NIKONOBJEKTIV

Ni bidrar till att göra forumet riktigt rörigt.
 
marpe skrev:
Haha, den var rolig. Hitta en D200 i en butik, ja jisses. ;-)

-- Marpe (som otåligt väntar på sitt exemplar)

Scandinavian i Stockholm hade både D200 och D2x som demoex idag. Det skiljer mycket i känsla måste jag tillstå.

"Vissa går igång av ljudet av en V8, för mig funkar det bra med slutare på en D2x"

// Johan Maxe
 
Tobi Ling skrev:
Tack för synpunkter. Vore kul om någon med praktisk erfarenhet ville dela sina uplevelser av respektive modell vad gäller dagligt handhavande. Med tanke på att väntetiden på D200 är så lång undrar jag om D2X är ett alternativ som kan motiveras. Självklart är priset högre men det kanske är värt det?

Jag har bara tagit 5 bilder med ett demoex på YFO men jämfört med proffserien som genom åren varit
D1,D1X,D2H/S D2X så är D200 en annan produkt även om specen är bra och byggkvalitén är riktigt bra.

Därefter pris och och kundkrets. Du väljer mellan en "arbetskamrat" kontara en mkt trevlig kamera med ett batterigrepp som påbyggnad. Alternativt mkt ont i handen om du jobbar med höjdformat ; -)

/ E
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.