Advertisement

Annons

D200 vs. beg. D2H

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Jag leker lite med tanken på en framtida uppgradering, och tänkte höra vad ni har för tankar.

Jag har i dagsläget en D50, som på de flesta vis duger gott, åtminstone bildkvalitetsmässigt. Där har jag inget att önska egentligen.
Men däremot så finns det en rad saker jag stör mig på en hel del:

-Mikroskopisk sökare.
-Mycket hattande i menyerna för att komma åt funktioner.
-För litet grepp, särskilt i höjdled.
-Inget möjlighet till vertikalgrepp med avtryck.
-Ingen belysning av övre displayen.

Jag känner mig lite bortskämd när jag klagar på såna struntsaker; jag är trots allt bara en nybörjare. Men å andra sidan har foto blivit något av det roligaste jag vet, och jag är beredd att slänga ut åtskilliga andra saker i hemmet för bra fotoutrustning istället.
Då frågar jag mig alltså; vad finns det för alternativ som inbegriper motsatsen till ovanstående klagomålslista? Till en vettig peng, skall tilläggas, vilket kanske rör sig om ca 15 stora pengar, eller lite mer om jag sparar läääänge.

Två kandidater ser jag direkt, och det är de i rubriken. D200 är modern, har allt det jag vill ha (med batterigrepp då), och är rätt så billig i förhållande till vad man verkar få. Jag ser ingen direkt nackdel, utom möjligen att den blir för stor med batterigreppet.
Sen har jag insett att man kan få en begagnad D2H för under 15 lakan begagnat. Den kameran tilltalar mig nog ännu mer. Jag behöver verkligen inte mer än 4 megapixel, eftersom jag mest grejar med bilderna på burken och visar dem på nätet. Mindre bildfiler är också väldigt tilltalande.

Några tankar kring detta? Hur är det med handhavandet mellan kombattanterna? Bildkvallen räcker nog och blir över, så den kan vi nästan lämna därhän.